אחרי חודשים ארוכים של עליות שערים בבורסה למסחר של ניו יורק, הוול סטריט, הלילה (שלישי) באה הצניחה. המסכים בבורסה החשובה בעולם נצבעו באדום בוהק, כאשר המדדים העיקריים רשמו ירידות של כ-5% ומחקו את כל רווחי 2018. בשעת נעילת שערי הבורסה, מדד הדאו ג'ונס, שמרכז את מניות התעשייה הכבדה בארצות הברית, צנח ב-4.6%, הירידה היומית הגדולה בהיסטוריה של המדד, מדד הנסד"ק, שמרכז את מניות ההיי טק ירד ב-3.8% ומדד ה-S&P 500, שמרכז את 500 החברות הגדולות בבורסה סיים את היום בירידה של 4.1%.



בינתיים, הירידות החדות נמשכות גם בשעות אלו בבורסות של המזרח הרחוק כתוצאה מצניחות השערים בניו יורק. הניקיי של טוקיו צולל ב-4.73%, מדד ההנג סנג של הונג קונג יורד ב-4.23% ומדד ה-SSE של שנגחאי יורד ב-2.73%.



"זאת הפעם הראשונה זה זמן רב שאני מרגיש מכירות שנובעות מפניקה", אמר לעיתון הוול סטריט ג'ורנל טים אנדרסון, מנהל חברת ההשקעות TJM על רקע צעקות המכירה סביבו, שסימנו ירידה של 7% במדדים מאז יום שישי. על פי האנליסטים, הסיבה העיקרית לירידות החדות הן החשש לאינפלציה באמריקה, בעקבות עלייה פתאומית ברווחי אגרות חוב ממשלתיות.



הבית הלבן מכחיש קשר בין הירידות לפעולות הנשיא



עם זאת, המומחים מדגישים כי כרגע הכלכלה האמריקאית יציבה, ולא נראה כי מדובר בקריסה, אלא בתיקון שוק שמתרחש באופן טבעי אחרי תקופה של עליות שערים. "זאת בלימה בריאה", טען ג'ייסון דראהו, ראש מחלקת הערכה בחברת ניהול ההון UBS Wealth Management, שהוסיף "אנו לא מודאגים". גם יוסוף עבאסי, אסטרטג שוק עולמי של חברת JonesTrading, טען כי מדובר במהלך טבעי ואמר כי "המסחר המעניין היום נובע, ככל הנראה, ממודלים מחשביים, שרואים צורך לאזן סיכונים. והמשמעות המובנית של זה היא מכירות, ואף איפוס של הרווחים של שנה שלמה".



בבית הלבן הגיבו לירידות השערים, וטענו כי אין קשר בינן לבין מדיניות הנשיא דונלד טראמפ. "הנשיא מתרכז ביסודות כלכליים ארוכי טווח שנותרו חזקים מאוד, ויוצרים כלכלה חסונה, אבטלה נמוכה בממדים היסטוריים, ושכר עולה לעובדים האמריקאים", והוסיפו כי "קיצוצי המס של הנשיא, יחד עם הרפורמות הרגולטוריות יחזקו עוד את הכלכלה האמריקאית, ויביאו לשגשוג מתמשך לציבור האמריקאי".