מספר ניצולי שואה וביניהם דיירי הבית החם של עמותת יד עזר לחבר בחיפה פרצו לשגרירות הפולנית בתל אביב וצובאים על הדלתות של המשרדים בשירה אדירה "עם ישראל חי". המאבטחים של השגרירות מנסים למנוע בגופם את כניסת המפגינים ומאיימים לפנות אותם בכח.  המפגינים, רובם הגדול חצו את גיל ה-90 מוחים נגד החוק הפולני שעבר בפרלמנט, ועיקרו הכחשת הקשר של פולין לשואה. המפגינים קוראים "שום חוק לא ימחק את הההיסטוריה".

לפני הפריצה של המפגינים למבנה, זעק שלום שטיינברג יקיר בן 95 מחיפה :"אתם צריכים להתבייש. אני ברחתי מאושוויץ ובוכה כל לילה מהדברים שעברתי שם. רבים כמוני לא הצליחו לשרוד, ולא נשכח כי הנאצים על אדמת פולין שלכם טבחו בנו". מוטקה ליבר, ניצול שואה המפגין גם הוסיף: "איך זה יכול להיות שמעבירים חוק כזה כשהפולנים לא עזרו לנו ובטח לא הגרמנים".
ניצולי שואה במתחם שגרירות פולין. צילום: אבשלום ששוני

ניצולי שואה מפגינים מול שגרירות פולין בת"א. צילום: אבשלום ששוני
ניצולי שואה מפגינים מול שגרירות פולין בת"א. צילום: אבשלום ששוני


עשרות המפגינים שהגיעו למחות מול השגרירות הפולנית, ממשיכים להביע את מחאתם על החוק הפולני. כאשר כבר לפני מספר ימים שלחו מכתב לראש הממשלה הפולני ובו כתבו: "אנו ניצולי השואה המתגוררים בבית החם בעמותת יד עזר לחבר מבקשים להגיד לך שאנו כואבים מאוד את החוק החדש אותו חוקקה ממשלתך הבוקר". עוד הוסיפו: "החוק הינו שגוי מיסודו, פוגעני, מעליב ומשפיל מאוד. מעדות ראשונה אנו אומרים כי היו פולנים ששיתפו פעולה עם הנאצים ואף גרוע מכך, כשנגמרה המלחמה והיהודים חזרו מכל מיני מקומות בהם חיו והסתתרו בזמן המלחמה, הפולנים היו אלה שטבחו בהם".

הניצולים כתבו גם כי הם משוכנעים שהעם הפולני חייב לקחת אחריות ולבטל באופן מידי את החוק ולא זו בלבד, אלא לקחת אחריות ולפצות את המעטים שעוד שרדו. מנכ"ל עמותת יד עזר לחבר שמעון סבג הוסיף: "אני רואה את ניצולי השואה הפולנים מידי יום ואני חייב לומר שחלקם מתביישים שזה מה שקורה. אני רואה את העצב שלהם בעיניים".

המחאה של ניצולי השואה עתידה להתרחב, וכבר היום יוקם אוהל מחאה מול השגרירות הפולנית ומול קריית החסד של עמותת עזר לחבר, שבו יוכלו לחתום ניצולי שואה וכן אזרחים נוספים על עצומה שקוראת לפולנים לבטל החוק. "אנחנו כאן כדי להביע את המחאה שלנו ואנחנו מבטיחים שהיא לא תהיה שקטה" אמר שמעון סבג, מנכ"ל 'עמותת יד עזר לחבר' ואחד ממארגני ההפגנה.