גורם צבאי בכיר התייחס הערב (שבת) ליום הקרבות שהתרחש הבוקר בגבול הצפון, ואמר כי ישראל לא תורתע בגלל הפלת מטוס ה-F-16 מוקדם יותר, בה נפצעו שני טייסי חיל האוויר, האחד באורח קשה והשני באורח קל. "מי שחשב שהאירועים האלה יבהילו אותנו טועה. אנחנו נפעל נגד כל פעולה התקפית שמאיימת על הצפון ובמקביל עושים מאמצים להחזיר את החיים האזרחיים לשגרה", אמר הגורם הבכיר.



בנוסף לכך, התייחס הקצין לפעילות טייסי המטוס שהופל, ולטייסי חיל האוויר בכלל היום ואמר ש"שהטייסים היו חלק מהמשימה וגילו דבקות במשימה לכל אורכה". בהתייחסות לאירועים עצמם אמר הגורם הצבאי הבכיר כי "בשעה 4:20 בבוקר זיהו כוחות צה"ל המראה של מל"ט איראני משדה התעופה בעומק סוריה. התחלנו לעקוב אחריו, יירטנו אותו בשטח ישראל - במקום שרצינו שייפול, ואספנו את הכלי", הגורם הוסיף עוד כי "כל הטענות של איראן שזה מל"ט תועה הן לא רציניות". 



"אנחנו רואים בפעולה הזו ניסיון התקפה איראני נגד מדינת ישראל. בעקבות כך החלטנו לתקוף גם את קרון השליטה של המל"ט, גם הסורים החליטו להתערב, ולכן ביצענו תקיפה חסרת תקדים בעומק סוריה. שלוש סוללות של הגנה אווירית וארבע מטרות איראניות באזור דמשק מותקפות", אמר עוד הגורם והוסיף כי "צריך להגיד שהאירוע מתחיל כאירוע איראני והסורים הצטרפו אליו ואז אנחנו פועלים גם מולם. במהלך התקיפה השלישית נשמעו אזעקות בצפון. אנחנו במוכנות רחבה ביותר להתפתחויות אם יהיו. ברגע שהאיראנים בחרו לבצע פעולה ישירה נגד ישראל היו לזה משמעויות".



שרידי מטוס הקרב של חיל האוויר בשטח ישראל. צילום: רויטרס
שרידי מטוס הקרב של חיל האוויר בשטח ישראל. צילום: רויטרס



ההתחממות בצפון: מל"ט איראני חדר לשטח ישראל והופל, טייס ישראלי נפצע קשה



כזכור, ההתחממות האחרונה בגבול הצפון החלה לאחר שמל"ט איראני חדר לשטח ישראל. חיל האוויר הפיל את המל"ט ובתגובה לחדירה תקף מטרות בסוריה, במהלך התקיפות שוגרו טילי נ.מ. לעבר המטוסים התוקפים, ואחד המטוסים, מדגם F-16 הופל. שני טייסי המטוס הפגוע הצליחו לנטוש אותו, ולאחר הנחיתה פונו לבית החולים רמב"ם, אחד במצב קשה עם פציעה בבטנו והשני במצב קל.



ישראל הזהירה את סוריה כי "זו הייתה פעולה חתרנית והפרת ריבונות בוטה שלנו. מדובר במל"ט איראני ששולח על ידי איראן והונהג על ידה. בעקבות השיגור, צה"ל החליט להפילו במקום שהיה אכן נח והוא אכן הופל. מבחינה זו האירוע הסתיים בהצלחה. בעקבות פעולה זו החליטה ישראל לתקוף את קרון השיגור האיראני ליד תדמור שבמזרח סוריה. בתקיפה השתתפה שמיניית מטוסים, לעברה בוצעה ירי נ"מ סורי רחב. מהירי נפגע מטוס אחד כשהיה בשטח ישראל".



דובר צה"ל אמר כי סוריה למעשה החליטה להתערב בתקרית הישראלית-איראנית. הדבר מלמד כי "הוסרה המסיכה האיראנית לניצול סוריה כשדה פעולה נגד ישראל. האיראנים והסורים משחקים באש. פנינו אינם להסלמה אבל נגבה מהם מחיר כבד". עוד הוא אמר כי בתקיפה שבוצעה היום הותקפו 12 יעדים - שמונה סוללות נ"מ סוריות וארבע מטרות איראניות - שאותם הגדיר 'כאלה ששייכות להתבססות האיראנית בסוריה, כמו מחסנים' אך לא רצה לפרט מעבר לכך.