רחובות ירושלים ובני ברק כבר רגילים לתופעה. בחורי ישיבה, מהדרין שבמהדרין, חיים את כל העולמות. את המרחב הציבורי והמשפחתי חיים כחרדים ובחייהם האישיים מתכתבים עם העולם החילוני שבחוץ, כולל דברים שהם מחוץ לנורמה החרדית המקובלת ובהם גלישה באינטרנט, מכשירים סלולריים, מפגש עם בנות המין השני שללא שידוך או ללא הסכמת ההורים ועוד.

הערב (שני) תגיע תופעה זו לאקורד הסיום שלה עם פרק סוף העונה של "שבאבניקים" שישודר ב-20:15 ב-HOT3 וב-HOT VOD. הסדרה, מגוללת את חייהם הישיבתיים והאישיים של שלושה "שבאבניקים" יחד עם התלמיד החכם של הישיבה, גדליה, שנשאב אל החבורה באל כורחו אך נראה שהוא לא מנסה להיפרד מהם בצורה ברורה.

הסדרה הצליחה לראשונה לתת דגש לתופעה זו של נוער ובחורי ישיבה שנאלצים להתמודד עם אתגרים רבים שדור הוריהם, ובוודאי שדור סביהם, לא היו צריכים להתמודד עמם. אשר יאיר סוזין, יועץ תקשורת, מרצה בחוג לפוליטיקה ותקשורת במכללה האקדמית הדסה ירושלים ובשלוחה החרדית, קמפוס שטראוס, מספר על הצלחת הסדרה במגזר, ומידת האותנטיות שלה.



עד כמה הסדרה משקפת את המציאות בעולם החרדי של 2018?
"על אף שפרקיה הראשונים של הסדרה מלאה באי דיוקים וחוסר אותנטיות בולטת לעין כגון עברית צחה וחלקה מידי מצד משתתפי הסדרה ללא כל ביטויים או סלנגן ישיבתי/חרדי המגיע בדרך כלל מהיידיש, היא מצליחה להאיר כמה נקודות חשובות".

"יוצרי 'שבאבניקים' השכילו להציף בעיות ותופעות חברתיות לא נעימות המתקיימות בציבור החרדי של היום", מפרט סוזין. "היחס המפלה והגזעני כלפי החרדים הספרדים בעיקר בעולם השידוכים, את היחס המתנשא והמלגלג כלפי הציבור הדתי לאומי מצד העולם החרדי, את חוסר הרצון של צעירי המגזר החרדי לשהות באוהלה של תורה למשך זמן ממושך בעוד החיים בחוץ מזמנים אופציות רבות כגון עבודות, חיים נוחים ועולם חילוני מודרני על שלל פיתויו ויתרונותיו".

"עוד מדגישה הסדרה בעיה שכיחה נוספת, והיא סוגיית היחס למין הנשי והחינוך החרדי כלפי נושא זה", מוסיף סוזין. "אחד מגיבורי הסדרה מתאהב בבחורה חילונית ששוברת בסופו של דבר את לבו, גדליה התלמיד החכם והמתמיד נכשל אף הוא בנושאי 'שמירת הברית' ומחשבות על בנות המין השני ואף יוצא לשרוף שלט חוצות לא צנוע בירושלים, השדכן בדמותו של גורי אלפי מסביר להם חזור ואמור שלאהבה אין שום תפקיד בעולם השידוכים אלא רק 'הייחוס' המשפחתי ומוצאו של הבחור והבחורה. עולם השידוכים החרדי הפך לציבור החילוני עולם שאליו רוצים להציץ בשל מנהגיו השונים, אך למעשה זוהי משאת נשפו של כל בחור ובחורה חרדית שכן מעמדם בחברה יקבע את שידוכיהם, ושידוכיהם המוצלחים יכולים לשדרג מעמד זה".

במה שונה ה"שבאבניקים" מסדרות אחרות שנתנו הצצה לעולם הדתי?
"על אף שהסדרה לא חפה מטעויות ומחוסר אותנטיות, שלא כמו 'שטיסל' החרדית או הסדרה 'סרוגים' הדתית לאומית, היא בהחלט הצליחה להציף סוגיות בנות זמננו אשר מטרידות וסודקות את חומות הגטו החרדי במיוחד בקרב בני בהדור הצעיר של גילאי 18 עד 25 שמתקשים להתמודד עם ישראל החילונית של שנת 2018".

"מעניין יהיה לראות האם תשודר עונה נוספת של 'שבאבניקים' ואילו סוגיות יעלו שם", מסכם סוזין, "אך יוצרי הסדרה בהחלט יכולים לסכם לעצמם עונה שיצרה הד ציבורי ותקשורתי רחב על אף פגמים קלים בחוסר אותנטיות של דמויות הסדרה".