האם חוק הריבונות בדרך לרדת מסדר היום? בהתבסס על דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו ייתכן שהתשובה חיובית. במהלך ישיבת סיעת הליכוד אמר היום (שני) רה"מ כי "החלת חוק הריבונות על יהודה ושומרון צריכה להיעשות בתיאום עם האמריקאים". 



"בנושא החלת חוק הריבונות, אני יכול לומר לכם שמזה זמן אני מנהל שיח בנושא מול האמריקנים", אמר נתניהו בפתח דבריו, והסביר כי "שני עקרונות מלווים אותי בנושא הזה: תיאום ככל האפשר מולם, משום שהקשר איתם הוא נכס אסטרטגי למדינת ישראל וגם להתיישבות, והעובדה שזו צריכה להיות יוזמה ממשלתית ולא פרטית כי מדובר במהלך היסטורי".



במפלגת הבית היהודי הביעו סיפוק מדבריו של נתניהו. "אנו שמחים שבפעם הראשונה ראש הממשלה נתניהו מדבר על מימוש תכנית הריבונות שלנו בשטחי C ביהודה ושומרון. המבחן יהיה במימוש. אנו מברכים על כך ונעמוד לימינו", אמרו.




אתמול, בעקבות האירועים הביטחוניים וכדי לאפשר המשך ניהול מגעים מדיניים בנידון, הוחלט פה אחד בישיבת ראשי הקואליציה לדחות את העלאת הצעת החוק.



טראמפ ונתניהו. "התיאום עם האמריקאים הוא נכס אסטרטגי". צילום: אבי אוחיון, לע"מ
טראמפ ונתניהו. "התיאום עם האמריקאים הוא נכס אסטרטגי". צילום: אבי אוחיון, לע"מ



הצעת החוק המדוברת, אותה יזמו חבר הכנסת יואב קיש (הליכוד) ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) עוררה תגובות נזעמות בצד השמאל של המערכת הפוליטית לאחרונה. 



ח"כ תמר זנדברג אמרה כי "כדי להעלים את עשן הסיגרים בכתבי האישום נתניהו מנסה להבעיר את האזור כולו. הכרזתו של נתניהו היא הכרזת ממשלת הימין הקיצוני על מדינה דו לאומית שתתנהל תחת משטר אפרטהייד בלי סיכוי להפרדות או למשא ומתן מדיני בניגוד לרצון הציבור הישראלי והפלסטיני. עם כל הכבוד לטראמפ, שום מו"מ איתו לא יסדיר את החיים שלנו כאן לצד הפלסטינים. נראה כי המתנחלים מנהלים לבדם את מדינת ישראל ובדרך מצפצפים על רובם המוחלט של האזרחים שרוצים לראות פה דמוקרטיה ולא אפרטהייד, מדינת יהודית ולא דו לאומית, שלום ולא מלחמה. החוק הזה הוא חוק רע, מטופש ובעיקר הרסני בכל כך הרבה בחינות. נתניהו משחק עם גפרורים במטרה לשרוף את כתב האישום וסופו שיבעיר את האזור כולו".



יו״ר מרצ, זהבה גלאון, לא נותרה אף היא אדישה למהלך והוסיפה כי "לראש הממשלה נתניהו אין מנדט לסיפוח. חוקי אפרטהייד יענו באי ציות אזרחי".



כזכור, בחודש דצמבר האחרון כאלף חברי מרכז הליכוד הגיעו לקריית שדה התעופה בן גוריון לישיבה מיוחדת, בה הצביעו פה אחד בעד אישור הצעת החלטה המחייבת את המפלגה להחיל את הריבונות הישראלית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן. להצבעה, שנעשתה בהרמת ידיים לא היו מתנגדים ולא נמנעים. 



השר לשעבר גדעון סער עצמו אמר למעריב אונליין על ההצעה לאחר מכן כי "לא בכדי האירוע יוצא היום לדרך, כשנה ומעלה אחרי בחירת הנשיא טראמפ. אין ספק שמבחר האפשרויות המדיני גדל וצריך לפי דעתי לנצל את ההזדמנות ההיסטורית. זה לא אומר שצריך לצפות להסכמה פומבית לכל מהלך שאנו נוקטים, אבל טוב שמרכז הליכוד יקבע את הדרך שנציגינו בכנסת ובממשלה ימשיכו בה".