האמריקאים מכחישים: על רקע דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיהם הוא "מנהל מזה זמן רב שיח עם האמריקאים בנושא חוק הריבונות", פרסם הערב (שני) הבית הלבן הצהרה יוצאת דופן, שאומרת כי "ההצהרות לפיהן ארה"ב שוחחה עם ישראל על תכנית סיפוח הן שקריות. ארה"ב וישראל מעולם לא שוחחו על הצעה כזו".



עוד צוין בהודעת הממשל האמריקאי הרשמית כי "מיקוד הנשיא טראמפ נשאר בעיקרו על יוזמת השלום הישראלית-פלסטינית שלו". לפי חדשות עשר, בבית הלבן רתחו על הצהרות רה"מ, ולכן העבירו את המסר המדובר בנושא ללשכתו.



מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו עדכן את האמריקנים ביוזמות העולות בכנסת, והאמריקנים הביעו את עמדתם החד-משמעית שהם מחויבים לקדם את תכנית השלום של הנשיא טראמפ".



טילרסון. זעם על דברי נתניהו. צילום: רויטרס
טילרסון. זעם על דברי נתניהו. צילום: רויטרס



לפי הדיווח, הבית הלבן העביר מסר ללשכת נתניהו בדרישה לפרסם מיד הודעת הבהרה ובבית הלבן הבינו שנתניהו הוא זה שתידרך בנושא. בכיר אמריקאי אף אמר כי דברי נתניהו "מצוצים מהאצבע".



עוד נטען כי דברי נתניהו כמעט חיבלו בביקורו של מזכיר המדינה האמריקאי רקס טילרסון המבקר באזור, כששמע את הדברים בפגישתו עם נשיא מצרים עבד אל פתאח א-סיסי.



נשיא ג'יי סטריט, ג'רמי בן עמי, אמר בתגובה לעימות בין ירושלים ו-וושינגטון כי "העובדה שלראשונה שמענו מנתניהו כי הוא שוקל ודן בסיפוח שטחי יהודה ושומרון עם ממשל ארה״ב הוא סכנה גדולה. אנו קוראים למחוקקים אמריקנים ומנהיגים תומכי ישראל לדרוש מהבית הלבן להבהיר האם דיונים כאלו התרחשו, והאם בכלל קיימת האפשרות שהממשל אי פעם יתמוך בתכנית הרת אסון כזו אם תובילה ממשלת נתניהו. תמיכה ואפילו מחשבה על תמיכה אמריקנית בסיפוח חד צדדי ישראלי יהיו מעשה חסר אחריות. שכן, צעד קיצוני שכזה יביא את הקץ על מאמציו של העם היהודי להקים ולשמר את ישראל יהודית ודמוקרטית".



כזכור, מוקדם יותר אמר נתניהו כי "בנושא החלת חוק הריבונות, אני יכול לומר לכם שמזה זמן אני מנהל שיח בנושא מול האמריקנים", והסביר כי "שני עקרונות מלווים אותי בנושא הזה: תיאום ככל האפשר מולם, משום שהקשר איתם הוא נכס אסטרטגי למדינת ישראל וגם להתיישבות, והעובדה שזו צריכה להיות יוזמה ממשלתית ולא פרטית כי מדובר במהלך היסטורי".