טראמפ משיב לדברי נתניהו: נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שוחח הלילה (שלישי) טלפונית עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מהבית הלבן נמסר בהודעה רשמית שטראמפ אמר לו כי "עכשיו זה הזמן לעבוד על קידום הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים". השיחה התבצעה שעות ספורות לאחר שהכחיש הבית הלבן את דברי נתניהו לפיהם שוחח עם ארצות הברית על ההצעה לסיפוח שטחי יהודה ושומרון ולהחיל עליהם ריבונות ישראלית.



אמש שוחח יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ואמר לו כי הוא אינו יכול עוד לקבל את התפקיד של ארה"ב כמגשרת בשיחות עם ישראל בשל התנהגותה של וושינגטון, כך דיווחה סוכנות הידיעות אינטרפקס.
"אנו קובעים כי מעכשיו אנו מסרבים לשתף פעולה בכל צורה שהיא עם ארה"ב במעמד מתווכת, אנו עומדים נגד מעשיה", אמר אבו מאזן לפוטין במוסקבה. אבו מאזן צוטט באומרו כי הוא מעוניין במנגנון גישור מורחב שיחליף את הקוורטט של המזרח התיכון. "למשל כמו המודל ששימש לחתימת הסכם הגרעין עם איראן", אמר.



"לא יכול לקבל את ארה"ב כמתווכת הוגנת", אבו מאזן. צילום: רויטרס
"לא יכול לקבל את ארה"ב כמתווכת הוגנת", אבו מאזן. צילום: רויטרס


הדברים של אבו מאזן נאמרים ברקע זעם הרשות הפלסטינית על כך שטראמפ שינה לאחרונה את מדיניות ארה"ב בכך שהכיר בירושלים כבירת ישראל והחל את תהליך העברתה של שגרירות ארה"ב מתל אביב לירושלים.


הבית הלבן: "הצהרות נתניהו שקריות"


אמש פרסם הבית הלבן הצהרה יוצאת דופן, שאומרת כי "ההצהרות לפיהן ארה"ב שוחחה עם ישראל על תכנית סיפוח הן שקריות. ארה"ב וישראל מעולם לא שוחחו על הצעה כזו". זאת, על רקע דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מוקדם יותר, לפיהם הוא "מנהל מזה זמן רב שיח עם האמריקאים בנושא חוק הריבונות".


הבית הלבן בהכחשה חריגה - "הצהרות שקריות", נתניהו. צילום: פלאש 90
הבית הלבן בהכחשה חריגה - "הצהרות שקריות", נתניהו. צילום: פלאש 90


עוד צוין בהודעת הממשל האמריקאי הרשמית כי "מיקוד הנשיא טראמפ נשאר בעיקרו על יוזמת השלום הישראלית-פלסטינית שלו". מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה לכך כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו עדכן את האמריקנים ביוזמות העולות בכנסת, והאמריקנים הביעו את עמדתם החד-משמעית שהם מחויבים לקדם את תכנית השלום של הנשיא טראמפ".