ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) הגיש בכנסת הצעת חוק המבקשת לראשונה לקבוע יום ציון והוקרה ממלכתי לכל המחתרות שפעלו בטרם הקמת המדינה.

על פי ההצעה, הכנסת תקבע כי בכל יום כ"ה בשבט, היום שבו נרצח מייסד מחתרת לח"י אברהם שטרן ("יאיר") מירי של קצין בולשת בריטי, תציין המדינה את תרומתם של מחתרות ההגנה, הפלמ"ח, האצ"ל, הלח"י, ניל"י, השומר, בר גיורא ותנועת המרי העברי, להקמת המדינה ולייסוד צה"ל.

בין היתר, יום המחתרות השנתי יצוין בדיון מיוחד במליאת הכנסת (הדיון ישודר לכלל הציבור), בקיום פעילויות חינוכיות במערכת החינוך והביטחון להטמעת דבר פועלן של ארגוני המחתרת ותרומתן לריבונות מדינת ישראל, וכן באמצעות פעולות מגוונות ברשויות המקומיות, בהן חובה לקרוא שמות רחובות על שם המחתרות וקיום ימי עיון ומופעי תרבות.

אמיר אוחנה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
אמיר אוחנה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "המחתרות עלו רבות לסילוק השלטון הזר הבריטי מארץ ישראל, יישוב הארץ, העלאת מעפילים, בניית הכוח הצבאי שהפך עם קום המדינה לצה"ל ועוד. למרות חילוקי הדעות בזמנו בין הארגונים, לפעולתם של כל אחד מהארגונים תרומה עצומה לאותה התקופה וכל ארגון מילא חלק הכרחי ומכריע בתקומת המדינה. ראוי להזכיר לדורות שנולדו אל תוך מציאות של מדינה קיימת את המחתרות שבזכות אמונתן, פועלן ואומץ לבם של חבריהן וחברותיהן, הוקמה המדינה, ולציין אותם כיאה וכראוי לגיבורים שפעלו להקמתה".

יוזם הצעת החוק, ח"כ אוחנה: "החוק נועד לתקן עיוות היסטורי בנרטיב של הקמת המדינה ותקומתה. לאחר 70 שנה, ניתן להסתכל לאחור ולהכיר בחשיבותן של כלל המחתרות בהקמת המדינה ובתרומתן המכרעת שאינה ניתנת לערעור".

"הסיפור של המחתרות", הוסיף ח"כ אוחנה, "נלמד מעט מדי במוסדות החינוך, והמדינה מדירה את תרומתן האדירה. מדובר באבות המייסדים של כולנו, שלא רק חלמו, אלא גם פעלו: הקימו יישובים, העלו מעפילים בלילות, לחמו את הקרבות, הגנו על היישוב היהודי והקריבו את חייהם למען המדינה שכולנו חיים בה כיום. חוק זה ישמר את מורשתם, וינצור להם תודה, בשם כל אזרחי המדינה".

יו"ר תנועת "אם תרצו" מתן פלג, אשר תנועתו מובילה בשנים האחרונות את הדרישה להוקרת לוחמי המחתרות, אמר כי כינון יום הוקרה ממלכתי למחתרות הוא חובה היסטורית ומוסרית. "המחתרות היו ארגוני מגן ביישוב היהודי, שקמו ועשו מעשה כדי לממש את תקומתו ההיסטורית של עם ישראל אחרי 2,000 שנות גלות". 

לדבריו, "מדובר באנשי חזון שכולנו חבים להם את חיינו בארץ ישראל. נדהמנו לגלות שעד כה לא חוקק בכנסת יום הוקרה ממלכתי לאותם ארגונים חשובים".