"את מכירה את ההרגשה הזו בכל פעם שאת מגלחת שיער באמבטיה או מתענה במריטה באמצעות שעווה, ואת אומרת לעצמך שוב ושוב הפעם זו הפעם האחרונה, החורף הזה אני עושה הסרת שיער. אבל איך בוחרים? איזו שיטה היא הכי טובה? מהו טווח המחירים? והאם זה לכל החיים?", את התשובות לשאלות האלה מנסה לתת בר ויכמן, קוסמטיקאית פרא רפואית בכירה, מייסדת והבעלים של המרכז לקוסמטיקה, בעלת ניסיון של מעל 15 שנה בעולם הסרות השיער.

מאיפה מתחילים, למי פונים?
"בדרך כלל כאשר יוצרים עימנו קשר לקוחות בטלפון אני קודם שואלת מהן הציפיות, ובאילו אזורים מדובר", מספרת ויכמן. כיום קיימות מספר שיטות להורדת שיער אצל קוסמטיקאיות".
 

על שעווה אומרת ויכמן כי "זוהי שיטה ותיקה ומתאימה לכל סוגי השיער, בכל גווני העור ולכל גיל, אולם היא משאירה אותך חלק/ה לעד שבועיים וכמו כן באזורים מסוימים הטיפול אינו נעים.

אפילציה: "שיטה ותיקה בקרב עולם הסרות השיער. השיטה יעילה אולם אינה מתאימה לאזורים גדולים בגוף היות וזמן העבודה על אזורים גדולים הוא ארוך ומייגע. אפילציה הינה החדרת מחט לזקיק השערה, חימום של זקיק השערה לשבריר שנייה, וחימום הזקיק תוך צריבת נימי הדם. המחט המוחדרת לזקיק השערה מחממת את כלי הדם שמזינים את הזקיק (בסיס השערה) עד שכלי הדם נקרשים ואינם יכולים להזין עוד את השערה. הזקיק מת רק אם הוא מחומם בשלב צמיחת השערה, ולכן טיפול אפילציה ניתן לעשות בכל זמן החל מהרגע בו מבצבצת השערה". 
הסרת שיער. צילום: אינגאימג'
הסרת שיער. צילום: אינגאימג'
 
"טיפולי אפילציה מבוצעים בעיקר באזור הפנים (לרוב באזור הסנטר והצוואר). חשוב לציין כי אפילציה הינה שיטה בטוחה ויעילה וללא תופעות לוואי לאחר הטיפול למעט מעט אדמומיות החולפת כעבור מספר שעות. אפילציה הינה השיטה היחידה להסרת שיער שבעלי שיער ג'ינג'י, בלונדיני או לבן יצליחו להסיר שערות אולם חשוב לציין שאין ערבות להיעלמות השיער לצמיתות".

ויכמן מסבירה כי "אם טופלה שערה מסוימת באמצעות מחט חשמלית במידה וקיים חוסר איזון הורמונאלי עלולים להתעורר זקיקים רדומים בכל זמן, וכתוצאה מכך יופיעו שערות חדשות . כשמגיעות אלי בנות עם בעיית שיעור באזור הפנים אני ישר שואלת על שינויים הורמונאליים ובמידת הצורך שולחת לבדיקות אצל אנדוקרינולוג על מנת לשלול בעיה הורמונאלית העלולה להשפיע על הטיפול ועל האפקטיביות שלו".

השיטות הנפוצות ביותר

"השיטה הנפוצה ביותר כיום להסרת שיער היא הסרת שיער בלייזר או ב-IPL", טוענת ויכמן ומוסיפה כי "יש שוני בין שתי השיטות  דגש על השוני ביניהן: שתי השיטות הינן יעילות ביותר להסרת שיער ובשתיהן משתמשים באנרגיית אור על מנת לחמם את זקיק השערה מבלי לפגוע ברקמת העור. טעות נפוצה בקרב הלקוחות מסבירה ויכמן היא לקרוא לשתי השיטות "לייזר" אולם חשוב להבין כי קיים הבדל בין השיטות הן מבחינת שיטת העבודה והן מבחינת מבצעי העבודה.

מה ההבדל בין שתי השיטות? בלייזר נעשה שימוש בגל אור אחד וממוקד, בעוד ב-IPL האנרגיה מפוזרת על אורך גל רחב יותר הניתן לשינוי בעוצמתו ובהתאמתו לסוג העור והשערה, דבר אשר לא ניתן לעשות בלייזר. בעוד גל קרן לייזר הינו ממוקד ובעל צבע אחיד הנע בכיוון אחד, במכשיר ה-IPL הגלים שונים לגמרי ובעלי אורכים שונים הניתנים להתאמה ע"י המטפלת ובכך לקלוע בצורה ספציפית לכל גווני העור וסוגי השיער, דבר אשר לא ניתן לעשות בלייזר.
 

למי לא מתאימה הסרת שיער?
"טיפולי הסרות שיער נעשים באמצעות שימוש בגלי אור, הנספגים בשערה אשר לרוב כהה יותר מצבע העור, מחממים אותה מבלי לפגוע בעור", אומרת ויכמן. האור נספג בסיב השערה הכהה, כתוצאה מהמלנין (מולקולה המשפיעה על צבע השערה וצבע העור). היות וטכנולוגיה זו מבוססת בעיקר על הבדלי הצבעים בין העור לשיער, לא אצל כל הלקוחות יתקבלו תוצאות מספקות. במקרים ושיער הלקוח/ה הינו בצבע בהיר כגון: ג'ינג'י, בלונדיני, לבן ובמקרים סוג העור כהה בהשוואה לשערה.
 
"הדבר הכי חשוב הוא שלא משנה באיזו שיטה תבחר/י שהמטפלת תהיה מומחית ובעלת ניסיון בהסרות שיער. בר ויכמן מדגישה כי "בקליניקה שלנו כל לקוח/ה נראה בצורה אינדיבידואלית. סדרת ה-BASIC הינה של 10 טיפולים, זאת לאחר מחקרים רבים הוכח כי זהו טווח הזמן האידיאלי להגעה לתוצאה מתאימה בהסרת שיער, אולם לכל כלל יש יוצא מן הכלל, היות וקיימים מקרים בהם אנו ממליצים על סדרה בת 15-20 טיפולים במקרים בהם מדובר בנוער וגברים בעיקר".

"אצל נוער ואנשים צעירים עד גיל 25 בערך ההורמונים עדיין אינם מאוזנים ולכן לרוב ניתן יהיה לראות תוצאה מספקת לאחר הטיפול העשירי זאת בשל הורמונים פעילים. לגברים אנו ממליצים לפחות על 15 טיפולים היות ושורש השערה הינו קשה הרבה יותר מאשר אצל נשים, קשה להרוס אותו וכתוצאה מכך נדרשים לעבור יותר טיפולים. כקליניקה המתמחה בטיפולי הסרת שיער, אנו דוגלים בשקיפות מלאה מול לקוחותינו. אנו דואגים לבצע תיאום ציפיות לפני תחילת הטיפול ולהסביר בצורה הברורה והשקופה ביותר את מהלך הטיפול ותוצאותיו. אנו מתאימים סדרת טיפולים בצורה אישית לכל לקוח ולקוחה".

הסרת שיער לצמיתות, הייתכן?
זוהי שאלה החוזרת על עצמה בכל יעוץ להסרת שיער. ויכמן מסבירה: "בכל פעם שאני נתקלת בשאלה זו אני מדגישה ומסבירה את מהלך חיי השערה ולמה משפט זה אינו נכון". כשמסתכלים על שערה בודדת לאחר שהיא מוסרת במכונת ה- THR היא לא תחזור, אולם צריך לדעת ולקחת בחשבון כי בזמן הטיפול קיימים זקיקי שיער במצב "רדום" זהו מצב בו קיים זקיק שיער בתוך העור אולם לא יוצאת ממנו שערה. במצב זה הטיפול אינו משפיע על הזקיק הרדום וקיימים במצבים בהם הזקיק עלול "להתעורר" ולהתחיל להצמיח שיערה ללא שום קשר לטיפול ומסיבות שונות ומגוונות כגון: הריון, לידה, הנקה, מתח, לחץ, גיל, שימוש בתרופות ושינויים במצב הבריאותי.
 
ויכמן מסבירה כי לא ניתן לטפל בשערות בעודן במצב רדום ולכן לא קיים כיום טיפול אשר ימנע מהשערות לצמוח, ועל כן לא ניתן להבטיח טיפולי הסרת שיער לצמיתות. בר ממשיכה ומדגישה מה חשוב לדעת לפני שמתחילים טיפולי הסרת שיער, מה חשוב לבדוק בקליניקה, ממה להיזהר ועוד. 

התאמת טיפול ללקוח צריכה, על פי ויכמן, להתבצע בארבעה שלבים:

תאום ציפיות: "הגיעו לפגישת יעוץ, התרשמו מהמקום וקבלו את כל המידע הרלוונטי לגבי הטיפול. אל תתביישו לשאול שאלות, היו בטוחים כי אתם מבינים את התהליך אליו אתם נכנסים, מהי אחריות הקליניקה ומהם אחוזי ההצלחה בהתאם לאזור הטיפול, צבע עורכם וסוג השיער".
 
מקצועיות: "ודאו כי המטפלת עברה הכשרה מתאימה וכי היא בעלת ידע וניסיון בתחום. כמו כן וודאו כי אותה מטפלת מלווה אתכם לכל אורך התהליך.
המלצות: בקשו המלצות של לקוחות אשר עברו טיפולים בקליניקה, בררו כיצד הייתה חווית הטיפול וכמובן על תוצאות הטיפול".

ותק הקליניקה: "ידוע שכיום קליניקות קמות ונופלות במהירות, וודאו כי קיימת ערבות מצד הקליניקה לכספכם. אגב אין זה מחייב כי דווקא השמות הגדולים הם הבטוחים והיציבים".

מכשור ושיטת עבודה: "כיום קיימים עשרות מכשירים ושיטות טיפול וזה עלול לבלבל. עשו שיעורי בית על סוג המכשיר בו מטפלים בקליניקה וודאו כי המכשיר הינו בשיטה מתקדמת, בטיחותי ובעל תוצאות נראות לעין ולטווח ארוך. אל תמהרו להתפתות לשמות גדולים ומפוצצים המבטיחים טיפולים לכל החיים. חשוב שתוודאו כי הקליניקה הינה בעלת שם טוב, הנותנת יחס אישי לכל לקוח ולקוחה. אל תתביישו לשאול שאלות ולקבל תשובות מספקות וכמו כן אל תתפשרו על איכות הטיפול והמכשור", מסכמת ויכמן.