חברת דלק ונובל אנרג'י חתמו היום (שני) על חוזה ענק לייצוא גז עבור מצרים בסף 15 מיליארד דולר. יניב פרידמן, המשנה למנכ"ל בחברת דלק קידוחים, התייחס לכך, בתכניתה של ענת דוידובב-103FM, כשאמר כי "העסקה היא הסנונית הראשונה לעסקאות הבאות שעוד יבואו".



הוא הסביר כי "השוק המצרי כולל אוכלוסייה של 100 מיליון בני אדם עם קצב ריבוי גבוה וצמיחה קבועה ברמת החיים. הגידול הזה דורש צריכת אנרגיה שגדלה ב-8% מידי שנה. יש כאן פוטנציאל גבוה מאוד לביקושים עתידיים מבלי לקחת בחשבון את תשתיות הייצוא שקיימות במצרים. המצרים הפסיקו לייצא גז בתחילת העשור הנוכחי ואנחנו רואים בכך פוטנציאל אדיר לישראל".



לדבריו, "אנחנו לא פוסלים את האפשרות למכור גז לירדנים ברגע שמאגר לוויתן יתחבר למאגר תמר. יש לנו תשתית שמסוגלת לספק על גז בכמויות גדולות מאוד. לוויתן נמצא בימים אלו בפיתוח אדיר. בסוף שנת 2019 יופק גז ראשון במאגר ליוויתן".



"זה בהחלט חוזה היסטורי ודרמטי", הדגיש הבכיר, שהוסיף: "מצרים היא צרכן גז אזורי שמייצא ומייבא גז, והיום יש לנו את האפשרות להשתלב בשוק הזה".



 


כשנשאל כיצד יועבר הגז לשכנים מדרום, השיב: "כשאנו מסתכלים על אופציות התשתיות בשטח אנחנו מגלים שכולם בהישג יד. אנחנו מתכננים להתבסס על תשתית הצד הירדני שעומדת כיום ללא שימוש עד סוף שנת 2019, כך שהגז יעבור דרך עקבה אל מצרים. אופציה נוספת היא דרך צינור ה-EMG, אנחנו נמצאים במשא ומתן על שימוש בצינור זה גם כן".

על הרווח הישראלי מההסכם סיפר המשנה למנכ"ל כי "אנחנו כחברה משלמים תמלוגים על כל גז שאנחנו מוכרים והאזרח הישראלי יראה את הרווחים שיסייעו לו שנים רבות. יש להסכם יתרונות בהיבט הכלכלי, גם בהיבט הסביבתי וגם בהיבט הביטחוני שמחבר את ישראל לשכנות שלה כמו ירדן ומצרים שעד לפני כמה שנים עוד היו מלחמת הישרדות נגדה".

עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן