הדמות הבכירה במערכת המשפט בדרך למשטרה: נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, צפויה להיות מזומנת עוד היום (שלישי) למתן עדות ביחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית במסגרת פרשה 1270, במהלכה, כפי שפורסם לראשונה היום במעריב, פנה יועץ התקשורת אלי קמיר לשופטת בדימוס הילה גרסטל והציע לה להתמנות לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה בתמורה לסגירת תיק המעונות נגד רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו. 

הבקשה לזמן את חיות לעדות טעונה אישור של היועץ המשפטי לממשלה והיא באה בעקבות דבריה של גרסטל בחקירה, לפיה היא אומנם לא דיווחה על הפניה לרשויות, אולם בזמן אמת כן סיפרה על כך לעמיתתה, נשיאת ביהמ"ש העליון כיום, אסתר חיות. 

בפרקליטות ובמשטרה מבינים שעצם אי הדיווח מצדן של גרסטל וחיות מעמיד במבוכה קשה את מערכת המשפט, וזאת כאשר חובה על כל אזרח היודע על דבר עבירה לדווח לרשויות האכיפה והחוק במדינה. "כאן לא מדובר באזרח מן השורה, אלא בשופטת שהלכה למעשה מכירה את רזי החוק והמשפט בישראל, ואשר ברגע האמת קיבלה הצעה בזויה ולא מצאה לנכון לדווח עליה לרשויות האכיפה, הגם שדחתה את ההצעה על הסף ועל כך אין חולק", אומרים בכירים במערכת האכיפה. 

בתוך כך, בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל היום את ערעור המשטרה על החלטת בית משפט השלום לשחרר את קמיר למעצר בית והאריך את מעצרו עד יום ראשון. במהלך הדיון, אמרה נציגת המשטרה, רפ"ק עדי אדרי-גמלילאלי, כי מדובר בתיק חמור שמלווה באופן צמוד בפרקליטות: "מדובר בשחיתות שלטונית ברמה הגבוהה ביותר. הופתענו שבית משפט השלום החליט לשחרר את החשוד. ברוח הערער שהוגש לבית המשפט המחוזי יש משמעות לחומרת האירוע". לדבריה, קמיר מכחיש את לב החקירה ומשתף פעולה סלקטיבית. הטענות שלו שהוא אינו זוכר. "יש פה פרשה חמורה שצריך לחקור. מדובר בפעולות שיבוש שהובאו לפני ביהמ"ש ומשליכות על שני החשודים - קמיר וחפץ. מדובר בהצעת שוחד שהחשוד הביא אותה לשולחן. זאת עבירה שנעשית במחשכים לפני קצת יותר משנתיים ולכן נדרש זמן לחשיפתה ואנחנו התחלנו לחקור רק לפני מספר ימים".

אלי קמיר בהארכת מעצרו. צילום: אבשלום ששוני
אלי קמיר בהארכת מעצרו. צילום: אבשלום ששוני


נציג הפרקליטות, עו"ד יהונתן תדמור, הוסיף כי "התייצבנו כאן היום באופן יוצא דופן יחסית כיוון שהאירוע הוא יוצא דופן והפרקליטות מלווה את התיק הזה בכל צעד וצעד עד לדרגים הבכירים ביותר במערכת אכיפת החוק, כיוון, כפי שייווכח ביהמ"ש מהתיק, מדובר באירוע, ככל שיתבררו החשדות כנכונות, חמור מאין כמותו של הצעת שוחד בדרגים הגבוהים ביותר ובהשחתה ברמות הגבוהות ביותר".

שופט בית המשפט המחוזי, יוסף טופף, אמר כשהחליט להאריך את מעצור של קמיר, כי "לאחר שעיינתי בחומרי החקירה ושמעתי את באי כוח הצדדים, מצאתי כי קיים חשד סביר בעוצמה הגבוהה אף מעבר לנדרש בשלב דיונים זה לביצוע העבירות המיוחסות למשיב. אציין כי החשד כלפי המשיב הוא שהשתתף לכאורה בהצעה לקדם את מועמדותה של גרסטל למשרת היועמ"ש. בשלב זה מדובר בחשדות בלבד, אך כאמור קיימת תשתית ראייתית לכאורה המבססת חשד סביר לביצוע העבירות. דומני כי אין צורך להכביר במלים על הסכנות הטמונות בשחיתות והשחתת המידות הציבוריות, שאין להן מקום במדינת חוק".