ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב הערב (שלישי) לנאומו של אבו מאזן באו"ם בו יו"ר הרשות הפלסטינית האשים את ישראל בסרבנות שלום והציג את תוכנית השלום שלו - שתכלול ועידה בינלאומית במהלך 2018, וטען כי מדובר בבריחה מהשלום. בהודעה שפרסם נתניהו הוא אמר כי "אבו מאזן לא חידש שום דבר. הוא ממשיך לברוח מהשלום, וממשיך לשלם לטרוריסטים ולמשפחות שלהם 347 מיליון דולר".



שר החינוך נפתלי בנט כתב בטוויטר כי "עם שממציא את עברו, אין לו עתיד. אבותיו של העם הפלסטיני אולי היו קיימים לפני 5000 שנה אבל דרומה מכאן בחצי האי ערב. ממליץ לאבו מאזן להתמקד לא בבניית עבר דמיוני אלא ביצירת עתיד מעשי".

גם שר הביטחון אביגדור ליברמן תקף את יו"ר הרשות הפלסטינית, וטען כי הנאום של אבו מאזן מצביע על דו פרצופיות פלסטינית, שמצד אחד מדברים על שלום ומצד שני ממשיכים לממן טרור. "ד"ר עבאס ומיסטר אבו מאזן, כולנו יודעים מי אתה. יד אחת משלמת משכורות למחבלים שפוגעים בישראל ולמשפחותיהם והיד השנייה מבקשת הכרה מהאו״ם".



עם זאת, יו"ר מרצ זהבה גלאון תקפה דווקא את נתניהו וממשלת ישראל, ואמרה כי הצעת השלום של אבו מאזן היא רעיון טוב, אך גם אם ירצה - לאבו מאזן אין סמכות מוסרית לממש אותה. "ועידה בינלאומית היא רעיון טוב, אבל בראש ממשלת ישראל עומד אדם שאין לו מנדט לקבל החלטות או להוביל את המדינה כשהוא שקוע עד צוואר בחקירות על שחיתות חמורה, ממש כפי שהיה בשלהי כהונת אולמרט. תגובת ממשלת הימין לנאום, כאשר רק בשבוע שעבר הצהיר רה"מ על כוונה לספח שטחים, היא פבלובית וחלולה. ללא מדינה פלסטינית לצידנו נמצא את עצמנו בקוסובו או בדרום אפריקה של ימי האפרטהייד".



ניקי היילי במועצת הביטחון. צילום: רויטרס
ניקי היילי במועצת הביטחון. צילום: רויטרס



תוכנית אבו מאזן: כינוס ועידה בינלאומית, הקפאת בנייה בהתנחלויות והימנעות מצעדים חד צדדיים



כזכור, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נאם מוקדם יותר במועצת הביטחון של האו"ם, תקף את מדיניות ישראל וטען כי ארצות הברית איבדה את מעמדה כמתווכת ניטרלית בסכסוך. במהלך הנאום הציג אבו מאזן את תוכנית השלום שלו ואמר: "זאת התוכנית שלנו, אנו קוראים לכינוס וועידה בינלאומית עד אמצע 2018, הקמה של מנגנונים שיעזרו לצדדים להגיע להסכמים בנוגע לסוגיות הליבה, על פי הסכמי אוסלו. קיום שיחות בין הצדדים על פי החוק הבינלאומי, במסגרת זמנים מוגדרת שבסופו ייושמו ההסכמים. על שני הצדדים להימנע מפעולות חד צדדיות, כפי שהוסכם בהסכם אוסלו, כמו בנייה בהתנחלויות ובמזרח ירושלים. שלישית, יישום היוזמה הערבית, מתחילתה לסופה ולא ליהפך. הנורמליזציה עם ישראל צריכה להיות תוצר של הסכם בין ישראל לפלסטינים. לאחר חתימה על ההסכם, 57 מדינות ערביות ואסלאמיות התחייבו להכיר בישראל".



שגריר ישראל באו"ם, דני דנון האשים את אבו מאזן האשים את אבו מאזן בסרבנות שלום בתגובה לנאומו באו"ם ואמר כי דני דנון הגיב, "אני קורא למחמוד עבאס להקשיב, אבל הוא כרגיל הולך, הוא הגיש את דרישותיו ועזב, כשהוא מצפה מכם להילחם בשבילו. במשך שבע וחצי השנים האחרונות, אבו מאזן סירב להיפגש עם נתניהו, הוא סירב לקיים משא ומתן לשלום, אך הגיע לכאן שבע פעמים. במקום לנסוע 12 דקות מרמאללה לירושלים, בחרת לטוס 12 שעות לניו יורק. אתה לא הפיתרון, אתה הבעיה".



אחרי דנון דיברה מקבילתו האמריקאי, ניקי היילי, ואמרה כי "יש לפלסטינים שתי אפשרויות, הנתיב של דרישות, ואלימות, שיוביל לכאב, או נתיב המשא ומתן, הנתיב הזה פתוח למנהיג הפלסטיני, אם תבחר בו. אנחנו יודעים שההחלטה להעביר את השגרירות, אתה לא חייב לאהוב אותה או להסכים איתה, אך היא תתקיים. אתה יכול להמשיך לסרב, או ללכת עמנו למרות ההחלטה, ולהתקדם. הגישה שלך נוסתה ונכשלה, אנחנו מקדמים חשיבה חדשה, ארצות הברית מוכנה לעבוד עם ההנהגה הפלסטינית, אנחנו מוכנים לדבר אך לא נרדוף אחריך", אמרה לאבו מאזן.