בתחילת השבוע קיבלו הורים לתלמידים באחד מבתי הספר בארץ את המכתב הבא: "הורים יקרים, השנה הצוות החינוכי בשיתוף פעולה עם הנהגת ההורים החליט כי את משלוחי המנות יעצבו ויארזו התלמידים במהלך יום הלימודים. להלן רשימת חטיפים וממתקים למשלוח מנות שכל תלמיד מתבקש להביא עד יום ראשון, 25 בפברואר, בשקית ניילון סגורה ועליה מדבקה עם שם וכיתה: ביסלי (70 גרם), תפוצ'יפס (50 גרם), פסק זמן רגיל, שני אוזני המן, סוכרייה על מקל, שקית מטבעות שוקולד, והפתעה - ביצת קינדר".



בית הספר הזה הוא לא יוצא דופן, מכתבים כאלה מקבלים הורים לתלמידים בבתי ספר רבים ברחבי הארץ, ולא רק השנה, אלא גם בשנים קודמות. רק שהפעם חלק מההורים החליטו להתקומם.



"הגיעו אלינו תלונות מהורים על המלצות שהם קיבלו מבתי הספר לגבי מה להכניס למשלוח מנות, כאשר מדובר בהרבה דברים מזיקים לבריאות הילדים", מספרת אורית חזון מנדל, אמא לשני ילדים, חברת צוות ההזנה בפורום ועדי ההורים היישוביים. "צרם להורים האלה, וזה צורם גם לי, שהמלצות כאלה מגיעות ממערכת החינוך. הרי אנחנו מנסים לשנות את כל החינוך לאורח חיים בריא. יש כבר בתי ספר שהם מקדמי בריאות, ועדיין בחלק מהם הורים מקבלים בקשות למשלוח מנות לא בריא. כשבקשה כזאת מגיעה ממוסד חינוכי, זו בעצם הבעיה הכי קריטית. הם פשוט ממליצים לרכוש מוצרים עתירי סוכר, שומן, מלח ורכיבים מלאכותיים, שעלולים להזיק לבריאות הילדים".



"הורים שרוצים לעשות שינוי בבית ספרם בנוגע למשלוח המנות מרגישים שהם במיעוט, ולכן הניסיונות שלהם כושלים. ממש עכשיו שלחנו מכתב לעירית ליבנה, המפקחת על תחום הבריאות במשרד החינוך, ואנחנו מבקשים ממנה שתוציא בהקדם האפשרי המלצה למנהלי בתי הספר להציע להורים להקפיד על משלוחי מנות בריאים, כדי שהשינוי יוכל לקרות עוד השנה".



בנה של אורית הלר עם שיפוד פירות. קרדיט: צילום פרטי



לא איחרתם את המועד?
"זה קצת ברגע האחרון, אבל אני מקווה שאכן יישלחו המלצות ממשרד החינוך. צוות ההזנה של פורום ועדי ההורים היישוביים עובד רבות למען קידום אורח חיים בריא במערכת החינוך, ואנחנו לא מבינים למה להמליץ על משהו מזיק".



מהי בעצם מדיניות משרד החינוך בעניין משלוחי המנות, והאם כל בית ספר רשאי לנהוג לפי שיקול דעתו בנושא זה? "משרד החינוך מפעיל לאורך כל שנת הלימודים תוכניות הסברה בנושא הרגלי תזונה בריאה. עם זאת, המשרד החריג את ציון החגים והמסורת, מאפשר לשמר מנהגים ולא שולל את רוח הקהילה הבית ספרית ורצונותיה", נמסר ממשרד החינוך. ואילו באתר של משרד הבריאות אפשר למשל למצוא המלצה לקיים את מנהג משלוחי המנות "קצת אחרת" וברוח התזונה הים־תיכונית. ההצעה היא לגיוון בקבוצות המזון ולאו דווקא להתבסס על ממתקים וחטיפים, שעליהם, כפי שכתוב, "אפשר לוותר בכלל".



במקום זאת, ממליצים על מנות עם ערך תזונתי גבוה ללא כמויות מיותרות של סוכר, שומן ומלח, כגון משלוחי מנות מחומרי גלם טבעיים שלא עברו עיבוד, למשל דגנים מלאים, ירקות, פירות וקטניות.



עניין של חינוך


כאמור, גם אם ברוב בתי הספר תלווה את פורים חגיגה עתירת סוכר, חלק ממוסדות החינוך קיבלו החלטה להתנהל לגמרי אחרת. "כבר בשנה שעברה החלטנו לעשות שינוי בכל הנוגע למשלוחי מנות", מספרת אורית הלר, דיאטנית קלינית, אם לארבעה ילדים ממושב חמד. "בבית הספר ממ"ד תורת משה במושב חמד החלטנו לעבור לאוכל בריא, והנהגת ההורים החליטה שגם בפורים אין צורך להלעיט את הילדים בחטיפים וסוכרים, שגם ככה הם יקבלו במסגרות המשפחתיות".



מה האלטרנטיבה?
"משלוחי המנות בשנה שעברה היו שיפודי פירות. הילדים מאוד התלהבו ואף אחד לא התלונן. זה היה שיפוד שווה, עם תותים, אננס וקיווי. קנינו את השיפודים, והם גם היו עטופים מאוד יפה ונראו מאוד אסתטיים".



משלוחי המנות הסטנדרטיים מיותרים בעינייך?
"ברור, מה השאלה בכלל? אני חושבת שהילדים שלנו עמוסים בשפע מטורף של ממתקים, חטיפים ושתייה מתוקה, ובכלל יש שפע של אוכל כל היום סביבם. כמו כן, הסיבה המקורית למשלוח מנות הייתה מתנות לאביונים, וכיום זה כבר יצא מפרופורציה. את המתוקים והחטיפים התעשייתים, העמוסים בחומרים מעובדים וצבעי מאכל אף ילד לא אמור לאכול. אגב, בשנה שעברה אפילו אזני המן לא חילקנו בבית הספר".



אילו משלוחי מנות צפויים אצלכם השנה?
"השנה הנהגת ההורים עדיין דנה האם להמשיך עם קנייה של שיפודי הפירות, או בכלל לוותר על משלוחי מנות ובמקום זה לתרום כסף לאיזושהי עמותה".



ומה קורה בגן של הילדה שלך?
"בגן פשוט החלטנו על איזשהו צעצוע לפורים וביצת הפתעה או אוזן המן. רצינו שיהיה משהו מאוד מצומצם, אבל גם תואם את הרעיון של החג".



"אנחנו, הנהגת ההורים, החלטנו כבר בשנה שעברה כאג'נדה וכהשקפה חינוכית שלנו, להגביל הכנסה של ממתקים ואוכל תעשייתי לבית ספר ככל ששאפשר", מספרת יוליה שמיר, אם לחמישה ילדים ויו"ר הנהגת ההורים של בית ספר ממ"ד יובלים באורנית. "אנחנו אומרים שזה חשוב לילדים מבחינה בריאותית, וצריך להבין את המשמעות של להכניס את הרעל הזה לפה. בפורים השנה אומנם כל כיתה רשאית להחליט לעצמה בסופו של דבר, אבל אנחנו מעודדים שכל כיתה תצטרף לרעיון שיזמנו, שלפיו ועד ההורים בכל כיתה ירכוש מצרכים בריאים, והילדים, כחלק מפעילות פורים, יארזו את המשלוחים ויעבירו אחד לשני. ככה זה מייצר אחידות מצד אחד, אין פערים ואף ילד לא יבכה שההוא קיבל הרבה ואני קיבלתי מעט; ומצד שני הילדים גם יאכלו משהו שאנחנו יכולים לחיות איתו בשלום. הם לא יכניסו רעל לגוף, צבעי מאכל ותחליפי סוכר למיניהם, וגם יקבלו מסר חינוכי".



אילו דברים את הולכת לקנות למשלוח המנות?
"באחת הכיתות שבה אני בוועד, אנחנו רוכשים מצרכים בחנות טבע, וגם מכינים פופקורן בסיר בהכנה ביתית. כל ילד ביום של המשלוחים ישב בעצמו, ירכיב אריזה, יכתוב פתק ויעביר לחבר או לחברה. אני מתכוונת לקנות למשלוחי המנות תפוח, רסק תפוחי עץ ללא סוכר, חטיף חלווה ללא תוספת סוכר ואולי מארז קטן של פירות יבשים עם תמרים וכמה צימוקים. אגב, גם בהפנינג פורים שיתקיים אצלנו, במקום להביא נקניקיות ולחמניות, שערות סבתא ואוכל מתועש, גייסנו את ההורים ואנחנו דואגים שהילדים יקבלו שיפודי פירות, עוגיות ביתיות קטנות, מיץ תפוזים סחוט ופופקורן ביתי".



ילדים לא מתאכזבים ממשלוח המנות נטול השוקולד?
"אני חושבת שילדים בסופו של דבר ישמחו במה שיש להם, אם מראש הם לא חושבים שהם צריכים לקבל משהו אחר. למשל, אצלי בבית אין ממתקים. לפעמים באים חברים ומבקשים ממתק, ואז אני חותכת להם צלחת פירות מכל טוב. כולם אוכלים ואף אחד לא מתלונן. זה עניין של חינוך. זה מה שיש, וזה מה שמקבלים, אני בטוחה שהילדים יהיו מבסוטים עם משלוחי המנות שיקבלו".



"בכל בתי הספר בנס ציונה, גם ביסודיים וגם בעל־יסודיים, יש במהלך שבוע פורים את המשחק 'הענק והגמד', שבמסגרתו הילדים מעניקים כל יום אחד לשני הפתעות, שרובן ככולן אוכל", מספר נתי כהן, אב לשלוש בנות, יו"ר ועד ההורים של נס ציונה. "הוועד היישובי בעיר, עם קבוצה של אמהות דיאטניות מתנדבות, שמנו לנו למטרה להפחית את כמויות הסוכר מהמשלוחים האלה של 'הענק והגמד'. לכן הנהגנו שמתוך חמשת הימים האלה, ביום אחד הילדים יקבלו הפתעה שלא תעלה יותר מחמישה שקלים (שאינה אוכל); יהיו עוד יומיים בריאים שבהם הילדים יעבירו אחד לשני פירות, סלט פירות ומעדנים; ויומיים חופשיים, שבהם כנראה יהיו ממתקים".



כלומר, אין גמילה טוטאלית.
"נכון, אבל לפחות הפחתנו שלושה ימים של ממתקים. ואילו ביום השישי, שזה יום משלוח המנות, העברנו בקשה לעמותות שמהן אנחנו קונים את משלוחי המנות להפחית בכמות המתוקים. נענינו בחיוב מעמותת 'ניצני ראשון', הם אכן הפחיתו בכמות המתוק, ואנחנו גם מתוכננים לעבוד יחד לקראת פורים בשנה הבאה ולקראת חנוכה על תפריט חדש ובריא יותר למשלוחים שלהם. במשלוחים של היום הפחתנו בכמויות המתוקים, הוצאנו למשל מתוקים כמו 'חמצוצים', ואנחנו מגובים במהלך הזה גם על ידי אגף החינוך בעירייה, שעוזר להטמיע את כל הדברים האלה בבתי הספר".



מהו בעצם היעד שלכם?
"לבדוק את המרכיבים בכל ממתק וממתק ולהגיע לתפריט הכי בריא שיכול להיות, שגם אם יהיה מתוק, אז הוא יהיה עם המרכיבים הכי פחות מזיקים. אי אפשר להעיף לגמרי את כל המתוקים, זה לא הגיוני, אבל כן ניתן למזער בכמות ולחנך לאיזון בריא".



משקיעים בהפתעה


לפני כשנתיים העלתה דקלה עמית, אם לארבע בנות מכפר סבא, סרטון ביוטיוב שבו היא מסבירה על משלוחי מנות בריאים יותר. עמית, בעלת "תיבת ההפעלות" - ערכות להפעלה עצמית לימי הולדת ומסיבות - הפיקה את הסרטון עם יעל ענבר, מאמנת תזונה, במטרה להראות שאפשר ליהנות ממשלוח מנות טעים שיהיה בריא יותר מכל מה שאנו רגילים אליו. "אני לא רוצה לקחת את ההנאה מהשמחה של משלוח מנות, אבל אני כן שואפת שהוא יהיה יותר בריא", מסבירה עמית. "אני רוצה שיהיו במשלוח דברים ללא צבעי מאכל, למשל. אני יכולה לשים סוכריות טופי, אבל הן לא חייבות להיות עם צבע מאכל. אני באופן אישי ראיתי את הנזק של האוכל הלא בריא. הבנות שלי סבלו מפריחה ומכל מיני תופעות בעור בגלל צבעי מאכל וחומרים משמרים. לכן אני מבקשת מההורים בכיתות להסתכל על המרכיבים, לא להכניס למשלוחי מנות דברים עם צבעי מאכל ולנסות להפוך אותם לכמה שיותר בריאים".



דקלה עמית. צילום: תמי שחם



ההורים משתפים פעולה?


"כן, כי האלטרנטיבה קיימת, וזה גם לא דורש הרבה מאמץ. את רק צריכה לקרוא את התווית. אפילו סוכריות ג'לי יש עם צבעי מאכל ובלי צבעי מאכל, הכל קיים כיום. אני בהחלט רואה שמשלוחי המנות השתפרו, גם כי הדרישות שמגיעות מבתי הספר לתכולת המשלוחים השתנו. עדיין לא קרה שינוי קיצוני, אבל המגמה ניכרת. כשאני למשל מכינה משלוחי מנות, חשוב לי לא לפגוע בחוויה, אבל יהיו בהם דברים שהם יותר בריאים. אשים שוקולד, בייגלה, יהיה ממתק מחרובים, ואני מאוד אשקיע בהפתעה. וכמובן, מה שלא הייתי רוצה לקבל לעצמי, לא אשים לאחרים".



"אני נגד משלוחי מנות מפוצצים במתוקים. אנחנו בבית מקפידים לאכול בריא, ולמשל הילד שלי, כשיקבל את משלוח המנות הקנוי בגן, לא יאכל אותו", אומרת רעות קליגוסר, אם לשלושה ילדים מחולון.



קליגוסר מספרת שבגן של ילד אחד הוועד קנה את משלוחי המנות מעמותה מסוימת, ואילו בגן של הילד השני כל הורה מכין את משלוח המנות. "אנחנו ביקשנו חטיף אחד שהוא מתוק וחטיף אחד שהוא מלוח, ושכל שאר הדברים במשלוח יהיו ירקות ופירות חתוכים בצורה יפה", היא מספרת. "בגן שבו נקנה משלוח המנות, הילד שלי לא יאכל אותו ואת שלל המתוקים שבו, אלא כמובן יקבל תחליף בריא וטעים באותו הרגע. גם בתוך המשפחה שלנו אנחנו מקפידים על משלוחי מנות בריאים. אנחנו מאוד בעניין של בריאות. לאמא שלי, למשל, הזמנתי עכשיו משלוח מנות בריא מ'הגינה של תמרי' בגני טל, שכולל ממרח מיוחד של ארטישוק, עגבניות, מלפוננים קטנים, ועוד כל מיני דברים בריאים. הרי מי אמר שמשלוחי מנות חייבים להיות מתוקים?".