שאלה: קיבלתי רישיון לקנאביס רפואי. האם הוא מעלים גידולים סרטניים, והאם עדיף לצרוך אותו בשמן, בעישון או באידוי?
"אין שום מחקר או הוכחה חד־משמעית לכך שקנאביס מעלים גידולים. ישנן כל מיני שמועות, אך ללא הוכחה מדעית. לדעתי אין זה הגיוני ואין דבר כזה. קנאביס, נכון לידע הקיים היום, אינו מרפא סרטן. אין הבדל בין עישון, שמן או אידוי. הרציונל הוא שהחומרים ייכנסו לגוף בצורה כלשהי. אפשר להשתמש בשמן כמוצר משלים למזון ולהטמיע אותו במתכון, כפי שנוהגים לעשות בהודו או בהולנד. ההשפעה הרעה של הסם תלויה בכמות, והיא יכולה לפגוע באדם בטווח הקצר ובטווח הארוך. הקנאביס פוגע בעיקר בחדות וברפלקסים באופן בלתי מודע לכך. בנוסף, נוצרים עיוותים במרחב הזמן והמרחק, ולכן הוא מסוכן לנהיגה. יש מחקרים שמחשידים מאוד שאיכות הזרע נפגמת גם כן. בדומה לאלכוהול, חלק מההשפעה של החומר היא ליצור תחושה טובה של אופוריה ולמנוע מאיתנו לחשוש מסיכונים. ישנם המון רופאים שמספקים את הרישיון עם כל המידע על ההרכבים השונים והאחוזים השונים בכל אחד ממרכיביו של הסם והסיכונים, ואני ממליץ לקרוא אותם טרם השימוש".


שאלה: אשתי בת 27, ולפני חודשיים חזרה מטיול בתאילנד. מאז ששבה לארץ החלה לחוש בכאבים במקומות שונים בגוף, ללא נפיחות. לאחר כמה ימים החלו להופיע צריבות בגופה באותם אזורים. היא חשה כאילו היא דורכת על סיכות כשהיא מתהלכת. בדקנו את הדברים באינטרנט, פנינו לנוירולוג שבדק ומצא שאין רגישות כלשהי, ולאחרונה היא גם ביצעה MRI. מה עליה לעשות?
"אם היא תקרא באינטרנט, היא תמצא דברים נוראיים, והיא עוד עלולה לחשוב שהיא חלתה בסרטן ושהיא עומדת למות. כדי להבין את הנתונים שמתפרסמים באינטרנט חשוב לדעת לסנן. אני משער שהרופא הפנה אותה לבדיקת MRI לאחר שהיא סיפרה לו על החרדות שלה מהדברים שקראה אצל 'ד"ר גוגל'. אני מניח שבדיקת ה־MRI תצא תקינה. התלונות של אשתך יכולות לנבוע מכמה סיבות, והחמורה שבהן היא זיהום שאפשר להידבק בו במזרח. אני ממליץ לכם לפנות לבית חולים למרפאה למחלות טרופיות או למרפאת מטיילים. הצוות שם יוכל לעזור לה כי הוא מכיר היטב את המחלות של המטיילים החוזרים לארץ. אפשרות נוספת היא שייתכן שאשתך בחרדה לאחר שקראה את הדברים שכתב 'ד"ר גוגל', ולכן מצבה החמיר. העובדה שהצריבות באות ונעלמות במהרה בכל מיני מקומות בגוף מרגיעה אותי, כי אפשר להבין שכנראה לא מדובר בגידול שבדרך כלל נשאר באותו מקום. פנו למרפאה למחלות טרופיות והתקדמו משם. בהצלחה".
שאלה: אני בת 87, וכבר שנתיים סובלת מדי יום בשעות הצהריים מצמרמורת ומקור. לעיתים קצות האצבעות נהיים כחולים ולבנים ללא קשר לרמת הקור החיצוני סביבי. אני לוקחת בקבוק חם ושותה תה עד שהתחושה חולפת. ממה אני סובלת, וכיצד אפשר להקל על תחושת הקור?
"החל מגיל 80 יש להקפיד לשמור על מחזור הדם. בדרך כלל קצות האצבעות הם הראשונים לזהות שישנה בעיה במחזור הדם. ישנה תופעה שנקראת 'רנו', שבה אנשים מרגישים את הכחלת, הלבנת או הופעת צבע סגלגל של אצבעות הידיים והרגליים, בהתאם לטמפרטורת החדר. ייתכן גם שאת סובלת מירידת סוכר, ולכן תה ברגעים של קור יוכל לסייע לך. נסי לאכול ארוחת בוקר עשירה וצרכי פחמימות בכמות גדולה יותר לקראת הצהריים, לפני שבדרך כלל מתחילה התחושה, ואכלי  צלחת מרק חם. בדקי כיצד אלו משפיעים עלייך ברגעים שבהם את חשה קרירות והמשיכי בהתאם. במקביל, אני ממליץ לך גם לבדוק את בלוטת המגן, לא רק את ה־TSH, אלא גם את ה־T3 וה־T4 ורמת הפריטין (ברזל), בבדיקת דם פשוטה. אם יגלו שרמת ההורמון בבלוטת המגן נמוכה, תקבלי טיפול בהתאם שיאזן אותך. שימי לב שגם חוסר בברזל ובוויטמינים יכול לגרום לתלונות דומות". 
שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה. 
מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM

עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן