העיתון הערבי היוצא בלונדון "אל-שרק אל אווסט" פרסם היום (רביעי) כי מקור דיפלומטי צרפתי חשף, שארצות הברית מתכוננת להציג את תכניתה להסדר שלום בין ישראל לפלסטינים בוועידה בינלאומית שתתכנס באחת הבירות הערביות, סביר להניח כי זאת תהיה קהיר, ובה תשתתף גם ישראל.



התכנית צפויה לכלול הכרה אפשרית של הממשל האמריקאי במדינת פלסטינית ובנוסף הכרה במזרח ירושלים כבירתה, אך זאת רק בתנאי שהעיר העתיקה תהיה תחת חסות בינלאומית. המדינה הפלסטינית על פי התכנית תהיה מפורזת, בעלת "ריבונות מוגבלת" וגבולות שאינם קווי 67'. בקעת הירדן תישאר בריבונות ישראל וכך גם גושי ההתיישבות הגדולים, בעוד ההתנחלויות הקטנות יפונו. התכנית לא כוללת פתרון לבעיית ההתנחלויות המבודדות וההגנה עליהן.



עוד כוללת התוכנית הגדלת הסמכויות הביטחוניות והמנהליות של הרשות הפלסטינית בשטחי A ו-B, וגיוס 40 מיליארד דולר למען פיתוח המדינה הפלסטינית ומוסדותיה. הביטחון החיצוני של הגדה המערבית יישאר בידי ישראל, ושל רצועת עזה בידי מצרים. פתרון סוגיית הפליטים הפלסטינים יתבסס על השארתם היכן שהם מתגוררים כיום ומתן פיצויים, ללא שיבה.



כפי שעולה מן הדיווח, מדינות ערב אינן שבעות רצון מהמתווה ופועלות לשינויו בטרם יוצג רשמית. שלשום נועדו בבריסל בכירים ממדינות ערב עם שרת החוץ של האיחוד האירופי ונציגים אירופים נוספים. על פי הדיווח שפורסם היום הבהירו הנציגים הערבים לעמיתיהם האירופים כי המתווה האמריקני המתגבש מוטה במובהק לטובת העמדה הישראלית וכי אין סיכוי כי הפלסטינים יקבלו אותו במתכונת זו. לפיכך דרשו לפעול באופן מיידי מול הממשל האמריקני על מנת לשנות את תוכן המתווה האמריקאי ולקרבו לפרמטרים שיהיו מקובלים יותר על הצד הפלסטיני, ובמיוחד לקווי יוזמת השלום הערבית. לאחר שתוצג התכנית בפומבי, טענו, יהיה זה מאוחר מדי שכן וושינגטון תתקשה לערוך בה שינויים.