הצעת חוק שעברה אתמול במליאת הכנסת בקריאה טרומית מעוררת שיח של מחלוקת בקרב פעילות וארגונים למען זכויות נשים, חלקם תומכים בה בחום וחלקם חוששים מאוד מפניה. מדובר בהצעת חוק "הבטחת קשר בין ילדים להוריהם" של ח"כ עו"ד רויטל סויד (המחנה הציוני), הידועה בכנסת כאחת הלוחמות העיקשות למען זכויות נשים, שמטרתה להיאבק בתופעה הנפוצה המכונה "ניכור הורי".



מדובר בתופעה שבה בני זוג מתגרשים עושים שימוש לרעה בילדיהם בסכסוך הגירושים, מפנים את הילדים נגד בן הזוג השני ומייצרים את ניכורם כלפיו. הצעת החוק מבקשת לקבוע הליך מיוחד שאליו יוכלו להפנות שופטי בתי הדין לענייני משפחה את ההורים והילדים כדי לאפשר את הבטחת הקשר בין שני ההורים לילדיהם לאחר פרידת בני הזוג במקרים שבהם קיים נתק בין הילד לאחד ההורים.



ח"כ סויד מציעה לקבוע כי הורה הטוען לסירוב לקשר או לנתק בינו לבין ילדו יוכל להגיש תובענה לבית המשפט למימוש הקשר. אז יוכל השופט להפנות את ההורים וילדם למומחה ייעודי, שימליץ על תוכנית טיפולית המתאימה לצורכיהם.



פעילות לזכויות נשים מותחות ביקורת קשה על הצעת החוק, וארגונים העוסקים בתחום אף טוענים כי מדובר בחוק שעלול לשמש חרב פיפיות כלפי הילדים עצמם ובפרט כלפי אמהות שבני זוגן טופלים עליהן לא פעם האשמות שווא של יצירת ניכור הורי.




יוזמת החוק, ח"כ סוויד. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
יוזמת החוק, ח"כ סוויד. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



ח"כ סויד הדגישה: "אני לא נכנסת בחוק למונחים מעוררי מחלוקת כמו ניכור או הסתה, אבל יש תופעה שכולם יודעים שהיא קיימת ועיקר הקורבנות שלה הן דווקא נשים. היום כשהמשמורת היא בדרך כלל משותפת, כשלאבא יש יותר אמצעים הוא יכול גם 'לקנות' את הילדים במתנות, ובתחכום להסיתם נגד האמא, ואמהות כאלה פנו אלי במהלך העבודה על החוק. שופטים שאיתם דיברתי חסרים את הכלים האלה והדבר הכי חשוב בהצעת החוק - ילדים שהקשר שלהם עם ההורה הטוען לניכור לא היו תקינים קודם לפרידת בני הזוג, החוק לא יחול עליהם. בוודאי לא על מקרים שבהם ילדים סבלו מאלימות כלשהי מצד אותו הורה".



בקרב ארגוני הנשים חלוקות הדעות על הצעת החוק. ארגונים כמו ויצו ונעמת מברכים, אחרים כמו מרכז רקמן מסתייגים. אלינור דוידוב, מנהלת הקמפיין נגד ביטול חזקת הגיל הרך, היא מהמתנגדות הבולטות: "הצעת החוק עלולה להוות כלי נשק מסוכן בידי הורים מתגרשים להתנקם אחד בשני, במיוחד בידי גברים אלימים בעלי היסטוריה מוכחת של אלימות כנגד אמהות וילדים".



מקרה כזה הוא של אם מסורבת גט שבן זוגה הפעיל אלימות כלכלית ופיזית כלפיה ובכל זאת בית משפט - אף שנפסקה לה משמורת מלאה - הפחית מחובת תשלום המזונות של אותו אב שטענתו להסתת הילדים נגדו על ידי האם התקבלה.