לאחר ישיבה לילית בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לראשי הסיעות החרדיות, מסתמן כי מתגבשת פשרה לחוק הגיוס, כך דווח הבוקר (חמישי) בגל"צ. לפי הפרסום, בישיבה הלילה הוצג מתווה שיפורים לחוק, כאשר למעשה רעיון חוק היסוד-לימוד תורה, שניסו לקדם החרדים, ירד מהשולחן, והוסכם לקדם את מתווה המבוסס על ההצעה הראשונית, עם שינויים קלים.



עוד צוין כי צוות מיוחד שיכלול את השרים זאב אלקין ויריב לוין ייקח את הנוסח המקורי וישנה אותו באופן המינימלי ביותר שאפשר. אם הניסיון ייכשל החרדים יבקשו לדון שוב בהצעת חוק היסוד.



גורם שנכח אמש בפגישה מסר לגל"צ כי החרדים עשויים להסתפק בהצהרת ראשי הקואליציה ביחס לתמיכתם בנוסח מוסכם, מבלי לקיים עליו הצבעה בכנסת. 



מהליכוד נמסר אמש כי לאחר התדיינות שארכה כשעה וחצי סוכם על הקמת צוות בראשות השר יריב לוין. הצוות יורכב מנציגי סיעות הקואליציה ונציג היועץ המשפטי לממשלה ומטרתו לנסות להגיע לנוסח מוסכם של חוק גיוס בקריאה טרומית.



ואולם, גורמים חרדים מסרו לאחר מכן כי בניגוד להודעת הליכוד, לא הושגה התקדמות ממשית במשבר הגיוס וכי המשבר נותר בעינו, אם כי הצדדים אינם מעוניים בפיצוץ. בפגישה בלשכת נתניהו חזר ליצמן על הודעתו כי לא יתמוך בתקציב כל עוד לא יועבר חוק הגיוס בקריאה טרומית.



ליצמן ונתניהו. מסתמנת פשרה. צילום: מרק ישראל סלם
ליצמן ונתניהו. מסתמנת פשרה. צילום: מרק ישראל סלם



כאמור, על רקע המשבר הקואליציוני בסוגיית חוק הפטור מגיוס בין ישראל ביתנו ליהדות התורה, נתניהו החליט להתערב וזימן אליו אמש את ראשי המפלגות החרדיות לשיחה.



כזכור, למרות הסיכום בין יו"ר הקואליציה אמסלם למפלגות החרדיות על דחיית הדיון בחוק הגיוס לאחר חג הפורים הבהיר סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן מוקדם יותר כי "בהתאם להוראת מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל 'להעביר את חוק גיוס בני הישיבות לפני אישור התקציב', לא אוכל לתמוך בתקציב המדינה כל עוד חוק הגיוס לא יעבור. חוק הגיוס הינו חלק בלתי נפרד מההסכם הקואליציוני ואנו מצפים מכל סיעות הקואליציה לתמוך בחוק זה, אם הם חפצים בהמשך הקואליציה".



שלשום נשמעו חברי הכנסת של יהדות התורה בהקלטה מישיבת הסיעה אומרים כי "זה הזמן הכי טוב להעביר את חוק הגיוס, השבוע ידברו רק על השופטת". כזכור, על פי הוראת בג"ץ, שפסל את חוק הגיוס הקודם בגלל חוסר שוויון, יש להסדיר את החקיקה בתוך שישה חודשים. החרדים חוששים מפני התפתחויות פוליטיות שלא יאפשרו להם להעביר את החוק בכנסת הנוכחית, וכתוצאה מכך הסדר הפטור הגורף לבחורי ישיבות עשוי להיות מבוטל כליל.



בישיבה הסגורה נשמע ח"כ גפני אומר כי "צריך להודיע שאנחנו לא תומכים בתקציב" (איום שיכול להביא להפלת הממשלה - א"ב). סגן שר החינוך מאיר פרוש הסביר לחבריו כי זוהי שעת כושר להביא את הצעת החוק להצבעה: "זה השבוע שהכי פחות ידברו על הדברים האלה, יש את ה־4000, 5000", אמר פרוש.



יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ מנחם אליעזר מוזס, הוסיף כי התקשורת עוסקת עתה בפרשת המסרונים של השופטת פוזננסקי־כץ. מנגד הודיעו שר הביטחון אביגדור ליברמן וסיעת ישראל ביתנו כי אם תועלה ההצעה להצבעה יתנגדו לה. גם בכולנו הביעו התנגדות להצעה. על רקע ההתנגדויות החריף אתמול ח"כ גפני את הרטוריקה סביב משבר הגיוס: "עד היום הלכנו עם החוקים ההזויים שאתם מביאים בקואליציה, כי אנחנו חלק ממנה, אבל מעכשיו לא נצביע יותר". כדוגמה ל"חוקים ההזויים" הזכיר גפני את חוק המואזין של ישראל ביתנו.