למזלה של היוצרת והזמרת רונית שחר, מעולם לא היה צורך להגדיר את סגנונה, כי היא שייכת ליחידי הסגולה שהגדירו בעצמם את סגנונם הייחודי עם טביעת האצבע האופיינית להם, שלא דומה למשהו אחר. בשלושה עשורים משובחים של קריירה פורייה, הספיקה שחר להוציא לאור חמישה אלבומים, להשתתף באינספור פרויקטים מוזיקליים, בהם עם שלמה ארצי ונורית גלרון, ולהיזכר בזכות להיטי ענק כ"אהוב יקר", "שלום לתמימות", "תירגעי עכשיו", "שדה ירוק" (עם דני סנדרסון), "נורית" ועוד.



"החיים שלי הם מוזה אחת גדולה ומהם אני שואבת השראה ואנרגיות ליצור", מתוודה שחר. "לפעמים נושאי ההשראה המניעים אותי ליצור משתנים עם הגיל ועם התהליכים שאני עוברת, אבל הריגוש ליצור ולשיר רק מתגבר עם השנים".





פחות שירי פרידה


שחר (48), מהסינגר סונגרייטריות הבולטות בעשורים האחרונים, הצטיירה בעיניי, מאז ומתמיד, כאחת היוצרות הבודדות שמצליחה למזג בין הליריקה הסנטימנטלית, ללחנים המהווים את השפה למילים.



"המילים והמנגינה קורות אצלי לרוב ביחד", מסבירה שחר. "אם אני מתרגשת ממשהו ורוצה להעביר את ההארה הזו בצורה מילולית, אז התחושה הזו מביאה לי את המנגינה. מובן שיש פעמים שאני מושיבה את עצמי לכתוב, ומרגישה מחויבת ליצירותיי".



בימים אלה יצא לאוויר העולם אלבומה השישי של שחר, "לרדוף אחרי הרוח", פרי עבודתה המשותפת עם המפיק המוזיקלי אלון אוחנה, שאותו גייסה דרך האתר למימון המונים הדסטארט. "באלבום החדש יש הרבה פחות שירי 'פרידה'", היא מספרת. "אני מנגנת באלבום את כל הגיטרות, ועשיתי עם אלון גם את כל העיבודים וההפקה, וזה משהו שהתעצם אצלי בשנים האחרונות ודי חדש לי. האלבום משקף את השנים האחרונות שלי, ובתוכו יש ביצוע ראשון שלי לשיר 'שלחי אותו' (מילים: בנימין פרנק ז"ל) שהלחנתי ל'עוד מעט נהפוך לשיר', פרויקט הזיכרון של גלי צה"ל.



לוקח לך הרבה זמן לעבוד על אלבום חדש?


"תראה, בדרך כלל אני חושבת שהאלבום הבא שלי יצא מהר, אבל אז קורים כל מיני דברים וזה מתעכב. הפעם העניין התעכב כי השתחררתי מחברת התקליטים. בדרך כלל הניקוי, הדיוק והשאיפה להוציא מוצר שאהיה שלמה איתו, הם שמעכבים אותי. הפעם ההחלטה להוציא אלבום ללא חברת תקליטים היא שעיכבה את זה".





את האלבום ילווה סיבוב הופעות חדש באותו השם ("לרדוף אחרי הרוח") שבו תארח שחר את הזמר עידן רפאל חביב. "זה סיבוב מופעי השקת האלבום", היא אומרת. "אני חושבת באומץ לבצע את כל שירי האלבום, ואולי עוד שניים־שלושה שירים מוכרים מכל התקופות. אבל עקרונית, אבצע במופע את שירי האלבום החדש, לצד הלהיטים שלי. עם הזמן, בהופעות, יותר קשה להחליט מה לא שרים, יותר מה כן שרים, ככל שמצטבר יותר חומר".



עד כמה את מחוברת לרשתות החברתיות?
"שמע, אני לא חיית פייסבוק, אבל אני משתפת פעולה, משתמשת בכלי הזה של הרשתות החברתיות ומתאקלמת, כי היום זה כלי חזק ובלתי נפרד מהעולם שלנו. אני בעניינים ומתקשרת דרך פייסבוק".



את עדיין מאמינה בכוחו של הרדיו כחורץ גורלו של שיר?
"אני חושבת שהיום יש תמונת מצב מסוימת, שזה יוצר אפילו עובדות יותר מאשר דעות. הכוונה היא שפעם, כשהוצאת אלבום, היית זקוק לרדיו בשביל שישמיע אותך. היום יש ריבוי תחנות, מואזנות יותר ומואזנות פחות. אבל הכוח של הרדיו פחת מפני שיש הרבה אפשרויות אחרות, כמו הרשתות החברתיות וריבוי ערוצי טלוויזיה, ולכן אתה צריך לדאוג לפעול בכל הפלטפורמות הללו, ולא רק ברדיו".



במה רונית של ימי "שלום לתמימות" שונה מרונית של היום?
"או־הו, זו שאלה ענקית. אני מאמינה שאנשים הם אותם אנשים, אבל רק צריך להתפתח, וכך אני מאמינה שאני פועלת. יש שיר באלבום החדש בשם 'מנוחת הלוחם' שנולד בעקבות שיחת נפש שלי מלפני הרבה שנים עם אריאל הורוביץ. השיר עוסק בדיוק בנושא הזה, גם באופן המקצועי שלנו כאמנים וגם באופן האישי כבני אדם".




יש דואט שרצית להקליט ועוד לא הגשמת?
"אין לי צורת חשיבה כזו. אם יעלה רצון, אנסה להגשים אותו. בגדול, חלומות הם משהו שהולכים להגשים, ולכן אין חלום שחלמתי ולא פעלתי כדי להגשימו. אני חיה את החלום שלי ומגשימה אותו בכל יום ביומו".

לפני שבע שנים יצאת מהארון. במה השתנה יחס החברה לנושא היציאה מהארון?
"אני לא מרגישה שיצאתי מהארון, אלא פשוט לא עסקתי בנושא הזה כי הוא נתפס בעיניי כמורכב. אני לא כל כך מגדירה את עצמי באיזשהי צורה, כיוון שהאמת שלי הרבה יותר מורכבת מזה, ואני אוהבת את האישה שאיתי אהבה עצומה ונהדרת. דיברתי על כך לפני שבע שנים, כי הבנתי עם עצמי שאין לי צורך להגדיר את זה בכותרת כלשהי. מי שרוצה - שיגדיר אותי איך שבא לו, בכיף".

יש לך טיפ ליוצרים צעירים?
"יש לי סדנת כתיבה שבה אני מלמדת לכתוב ולהלחין, ומלמדת אנשים לא לפחד להלחין. בסדנה אני נותנת שני טיפים עיקריים: 'ליצור זה החופש להיות אידיוט', ו'לפתח קשב שהוא מעל לשכל, שהוא פנימי'". 

רונית שחר - השקת האלבום "לרדוף אחרי הרוח", אורח: עידן רפאל חביב, 4 במרץ, 22:00, זאפה, תל אביב