לקראת כניסת השבת, להלן זמני הכניסה והיציאה של יום המנוחה ברחבי הארץ:






פורים תשע"ח / הרב ישראל מאיר זינגרביץ'



במסכת מגילה (יב, א) יש דעה שאחשוורוש טיפש היה. אומרים שבתחילה היה עליו לעשות משתה לבני עירו, כדי שאם ימרדו העמים הרחוקים בו יישארו אלו נאמנים לו. ורק אחר כך היה עליו לעשות משתה לכל שריו ושרי המדינות הרחוקות.



יש להתבונן: אחשוורוש בתחילה מלך על שבע, אחר כך על עשרים ולבסוף על מאה מדינות. הוא בנה את מלכותו צעד אחרי צעד וקיבל אין ספור הכרעות מוצלחות. והנה, בגלל טעות אחת בשיקול דעת הוא מכונה "מלך טיפש"?



הסביר הרב יחזקאל סרנא זצ"ל (ראש ישיבת חברון), שאכן כמעט כל העונשים הכבדים שפורטו בתנ"ך נחתו על הנענש בגלל מעשה אחד, טעות אחת. האדם הראשון למשל גורש מגן עדן בגלל מעשה אחד, וכן הדבר בחטא העגל ועוד כהנה וכהנה.



מדוע? כי החטא האחד הצביע על מהותם של החוטאים.



מביא ר' יעקב גלינסקי זצ"ל סיפור המבהיר את עומק העניין: בחור מובטל חיפש עבודה וראה מודעה שבגן החיות מחפשים עובד לעבודה קלה, ללא ניסיון קודם. התייצב הבחור בפני מנהל גן החיות, והלה הסביר לו במה מדובר. "האריה מת, והרי אין גן חיות ללא אריות", אמר המנהל. "הזמנו צמד אריות מאפריקה, אך עד שאלו יגיעו, אני צריך תחליף. פשטנו את עורו של האריה והתקנו רוכסן. אתה תלבש את העור הזה, ובכל חצי שעה תשאג ותפהק כאריה. זה הכל. בשעה ארבע נסגר הגן ואז נוציא אותך מהכלוב".



למחרת הגיע הבחור בשעה שבע בבוקר ועטה את הפרווה. פתחו את גוב האריות ודחפוהו פנימה. התמקם הוא על ארבע, והנה, הלביאה צועדת לקראתו. הבחור שותק מאימה, זז אחורנית ונחסם במוטות הכלוב. הלביאה נעצרה מולו. כנראה רעבה. הנ"ל התכונן למותו וצעק: "שמע ישראל". "ה' אלוקינו ה' אחד", ענתה הלביאה בקול גברי.



"התעודד", אמרה לו הלביאה, "עוד מעט יבואו המבקרים ועלינו להתחיל בהצגה". נשא ראשו והשמיע שאגה אדירה. גם "האריה" שלנו הצטרף ושאג את שלו.


ברבע לארבע התפרץ אדם למשרד המנהל בצעקות. "שקרנים, גנבים!", קרא. "אתם מרמים. הבאתי את הילדים לראות אריות. בעודנו מתקרבים לגוב אני שומע את האריה שואל את הלביאה: 'מתי מסיימים? עוד כמה זמן נותר?', והלביאה משיבה: 'שקט, מישהו בא'. כך אתם מרמים את באי גן החיות?".



בעודם מדברים נשמעה שאגת ה"אריות". "נו", אמר המנהל. "אתה שומע? אתה לא שקרן, אך גם אני לא. מהבוקר אני שומע כל חצי שעה את שאגת האריות. כל היום הם שואגים, אז פעם אחת דיברו, לכן אינם אריות?". "נכון", ענה המבקר. "אם פעם אחת דיברו, אז הם אינם אריות. אריה אינו מדבר, ואם דיבר פעם אחת אינו אריה".



אחשוורוש זכה אומנם להצלחות, אך בטעות אחת גילה את מהותו ואת טיפשותו. לעתים מעשה אחד מעיד על מהותו האמיתית של האדם.



[email protected]