הליגה הפולנית נגד השמצה הגישה היום (שבת) תביעה בבית המשפט בוורשה, נגד אתר חדשות ארגנטינאי בשם פוג'ינה 12. מדובר בתביעה הראשונה שמוגשת, לאחר כניסתו לתוקף של החוק הפולני, המטיל עונש מאסר על מי שיאשים אותם באחריות לשואה. היא הוגשה בעקבות מאמר שנכתב באתר, העוסק בטבח בידוובנה, ביולי 1941.

רוצים לקבל את החדשות לפני כולם? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
האתר השתמש בכתבה, בתמונה שצולמה על ידי קבוצת לוחמים פרטיזנים, שלחמו נגד המשטר הסובייטי בפולין. לדברי הארגון הפולני, חיבור הפוגרום שבוצע בעיירה, עם לוחמי העצמאות הקומוניסטים הוא "מניפולציה" ו"מנוגד לאומה הפולנית, ולשמם הטוב של החיילים הפולני". הליגה הפולנית נגד השמצה הוסיפה: "אתר החדשות הפגין בורות בנושא ההיסטורי, והוא צריך להתנצל בצורה רשמית בפני כל הפולנים". 

הכתבה שהובילה לתביעה. צילום מסך


חבר הכנסת יאיר לפיד (יש עתיד) הגיב לתביעה וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "בעוד ישראל משפילה את עצמה במו״מ עם הפולנים על ״החוק הפולני״ (על מה יש לנהל מו״מ? על זכר הנספים?) הוגשה היום התביעה הראשונה בפולין נגד עתון שכתב על טבח היהודים בידוובינה. קורא שוב לראש הממשלה להפסיק מיידית את המו״מ ולהחזיר את השגרירה".

כזכור, בסוף חודש ינואר, בית המחוקקים הפולני אישר הצעת חוק שקובעת עונש של עד שלוש שנות מאסר, למי שיגיד אמירות הרומזות כי פולין נושאת באחריות לפשעים נגד האנושות שבוצעו בידי גרמניה הנאצית בזמן מלחמת העולם השנייה. פולין נלחמת במשך שנים בטענות לפיהן היא נושאת באחריות חלקית למחנות ההשמדה בהם נרצחו מיליונים, רובם יהודים, בזמן השואה. בעיקר נלחמו הפולנים בשימוש בביטויים כמו "מחנות המוות הפולנים". המחנות נבנו והופעלו על ידי הנאצים לאחר שפלשו לפולין ב-1939. 

יהודים באושוויץ. צילום: GETTI IMAGES
יהודים באושוויץ. צילום: GETTI IMAGES

 
בנוסף, ההצעה קובעת כי זה לא חוקי להכחיש את הרצח של כמאה אלף פולנים בידי יחידות של צבא המיליציה האוקראיני במהלך מלחמת העולם השנייה. המהלך צפוי להגביר את המתח מול השכנה אוקראינה. החוק מחריג דברים שייאמרו או ייכתבו במסגרת מדעית או אמנותית. 
 
"התיקון החדש מצייד את פולין בכלים חשובים ביותר, שנמצאים בשימוש של מדינות אחרות מזה זמן רב", אמר סגן שר המשפטים במדינה, פטריק ג'אקי לסוכנות הידיעות ממשלתית PAP. 
 
מפלגת הצדק והמשפט של פולין, ה-PIS, מדגישה את הסבל של הפולנים תחת המשטר הנאצי, כולל עונש מוות שהוטל על מי שעזרו ליהודים, זאת בתגובה למחקרים היסטוריים, חלקם מהשנים האחרונות, לפיהם חלק מהפולנים ביצעו פשעים נגד היהודים בזמן המלחמה.