עיתוי אומלל: בדיוק בעיצומו של גל קור מקפיא, שמכה ללא רחמים במדינות רבות באירופה, הודיעה רוסיה כי היא עוצרת את אספקת הגז לאוקראינה.


ענקית הגז הרוסית גזפרום הדגישה כי לא תחדש את משלוחי הגז לאוקראינה, שנעצרו בחודשים האחרונים בעקבות סכסוך בין שתי המדינות. לטענת ראשי החברה, התיקונים בחוזה שבין גזפרום לממשלת אוקראינה טרם הושלמו. מי שבינתיים משלם את המחיר הכבד בשל הסכסוך בין שתי המדינות הם מיליוני אוקראינים, שנאלצים להתמודד ללא חימום כנגד הקור המקפיא. סלע המחלוקת בין שני הצדדים הוא מחירי הגז שגובה רוסיה מאוקראינה.



הסכסוך בין שתי המדינות החל לאחר שהרוסים כבשו את חצי האי קרים מהאוקראינים ב־2014. באותו שלב עצרה חברת הגז האוקראינית נפטוגז את יבוא הגז מרוסיה בטענה כי מדובר במחירים מופקעים. בימים האחרונים הורה בית המשפט לבוררות בשטוקהולם לחברה הרוסית גזפרום לשלם יותר מ־2.5 מיליארד דולר לחברת הגז האוקראינית. עוד החליטו השופטים כי לגז יינתן מחיר קבוע. במקביל הם דרשו מחברת הגז האוקראינית לחדש את היבוא מרוסיה.



בעקבות הפסיקה הודיע ביום שישי האחרון מנכ"ל גזפרום, אלכסיי מילר, כי החברה מתכוונת לפנות אל בית המשפט לבוררות בשטוקהולם על מנת לבטל את ההסכם שלה עם החברה האוקראינית. "פירושו של פסק הדין הוא שההסכם של גזפרום עם חברת הגז האוקראינית אינו בתוקף עוד," אמר מילר.



הסכסוך בין הצדדים החריף אף יותר כאשר ראשי נפטוגז טענו כי מלבד עצירת משלוחי הגז לאוקראינה, הפחיתה החברה הרוסית את לחץ הגז בצינורות המובילים לאוקראינה בכ־%20. "גזפרום ניסתה לצייר את אוקראינה באור שלילי ולרמוז כי היא מוכנה להקפיא את אזרחיה או להפוך למדינה לא אמינה שגוזלת את אספקת הגז ממדינות אירופאיות", נמסר בהצהרה שפרסמה נפטוגז.



בינתיים, הורו השלטונות בקייב על ביצוע מספר צעדי חירום שינקטו עד שתחודש אספקת הגז למדינה. "החל מהיום, המלצנו להפסיק את עבודתם של גני ילדים, בתי ספר ואוניברסיטאות. אנו ממליצים גם למפעלים להתאים את הפעילות שלהם על מנת לחסוך בגז", אמר שלשום שר האנרגייה האוקראיני, איגור נסאליק.



השר המליץ לחברות האנרגייה והחשמל לעבור לשימוש בדלק ככל האפשר, על מנת לחסוך בגז. הוא הוסיף כי ההנחיות הללו יהיו בתוקף עד יום שלישי הקרוב, אז אמורות הטמפרטורות באוקראינה לעלות וגל הקור לחלוף. בינתיים, הגבירה אוקראינה את קצב רכישת הגז מפולין השכנה, על מנת לנסות ולהתגבר על המחסור. "לגזפרום אין הכוח להשעות הסכמים, ואני מצפה כי הם יאשרו את ההסכם שניתן בבית המשפט", אמר נשיא אוקראינה, פטרו פורושנקו.