שר הכלכלה אלי כהן (כולנו) התראיין הבוקר (ראשון) לגלי צה"ל, וטען כי המפלגות החרדיות מנצלות את התקציב לצורך סחיטה פוליטית בנוגע לחוק הגיוס, בין השאר הוא ציין כי העברת התקציב סוכמה בקואליציה וכי הוקמה ועדה לבחינת חוק הגיוס, שהוא הרקע למשבר. "אני לא יודע עדיין אם הולכים לבחירות מקדימות", אמר השר, והוסיף כי "אבל אני יודע שהיה סיכום שהתקציב לשנת 2019 יעבור במרץ הקרוב, ובמקביל קמה ועדה מקצועית במשרד הביטחון לבחינת הגיוס".



"התקציב הוא לא כלי למשחק פוליטי, שר האוצר ואנחנו הבאנו תקציב חברתי, אחראי ממלכתי לבוא ולהביא חוק גיוס שיש לו השלכות ביטחוניות וחברתיות בשבוע וחצי זה דבר לא אחראי, לכן אנחנו אומרים לעמוד בסיכום לטובת הציבור כולו". המשיך השר, והסביר: "אנחנו מעבירים את התקציב מבעוד מועד אנחנו מביאים תקציב בלי סחיטות, בלי סעיפים מוזרים, אנחנו רואים תקציב חברתי, בפעם הראשונה תקציב החינוך יעבור את ה-60 מיליארד שקל, אנחנו לא מעבירים תקציב סקטוריאלי, אלא תקציב לטובת מדינת ישראל".

כשנשאל האם לא עדיף לדחות את העברת התקציב כדי להימנע ממשבר, ענה השר כהן כי "זה לא טיפוס על עץ, היה סיכום של הקואליציה, זה הדבר הנכון ביותר למדינת ישראל, זה ייתן יציבות כלכלית ומשקית, יש רפורמות חשובות ויש בו לא מעט בשורות לכן, דווקא עכשיו לבוא ולדרוש בנושא כל כך מהותי", בנוסף לכך, הוסיף השר כי בהוא רואה בשירות בצה"ל כערך עליון.

בנוגע לחוק הגיוס, הדגיש השר בשנית כי "יש ועדה מקצועית שבוחנת את הנושא ואנחנו נקבל את מסקנותיה, גם לביטחון יש ערך. לבוא ולהגיד שתוך שבוע וחצי נותנים פטור לכולם זה לא נכון, ולבוא ולקחת את התקציב ולהפוך אותו לכלי סחיטה, אנחנו במשחק הזה לא נהיה". בתשובה לשאלה, האם ב"כולנו" מפחדים בבחירות, ענה כהן כי "אם היינו חוששים, לא היינו פועלים בצורה אחראית אלא היינו מתקפלים. כולנו נבחנת לא רק במחירי הדיור, יש לנו את נטו משפחה, את העלאת השכר לחיילים, קצבאות הנכים והקשישים, אנחנו סומכים על כך שהציבור יבדיל בין מי שמדבר ומי שעושה, אבל עכשיו זה הזמן להעביר את התקציב".

רוצים לקבל את החדשות לפני כולם? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


יאיר לפיד מתעמת עם חרדי, צילום: אבשלום ששוני
יאיר לפיד מתעמת עם חרדי, צילום: אבשלום ששוני


ח"כ מיקי זוהר: "נפעל למנוע בחירות מוקדמות"

גם חבר הכנסת מיקי זוהר (הליכוד) התייחס למשבר, וקרא למפלגות החרדיות להתאזר בסבלנות בנוגע לחוק הגיוס, ולהמתין עמו עד לאחר העברת התקציב. "מאוד מרוצים מהממשלה הזאת מהתפקוד שלה מה שהחרדים צריכים להבין שאנחנו צריכים להעביר את התקציב ואז נתפנה לחוק הגיוס ונעביר אותו בצורה הכי נכונה וליצור מאזן בין שיוויון בנטל ללימוד תורה. הם העלו את ההתנגדות פתאום צץ באופן מפתיע חוק הגיוס, חקיקת בזק זה לא נכון צריך לחוקק חקיקה רצינית. לא חכם ללכת לבחירות אנחנו נפעל למנוע את זה. אין לנו שום אינטרס בבחירות".

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד הצטרף גם הוא למבקרי חוק הגיוס החדש, ויצא יחד עם חברי מפלגתו לרכבת מרכז בתל אביב, שם חילק פלאיירים לעוברים ושבים. "אחרי חוק המרכולים מגיע חוק המשתמטים. החוק הזה הוא עלבון לחיילי צה"ל, הוא עלבון למדינת ישראל ועלבון לתורת ישראל. בשום מקום בתורת ישראל לא אומרים שמותר לשלוח אחרים להיהרג בשבילך. בשום מקום בתורת ישראל לא כתוב שמותר להשתמט משירות לאומי במד"א או בעזרה לקשישים או נכים. החרדים פשוט מנצלים את חולשתו של נתניהו בגלל החקירות כדי לדרוס את הציבור החילוני הדתי והמסורתי במדינת ישראל. החוק הזה הוא עלבון לכל חייל בצה"ל. עוצרים את חוק ההשתמטות חוזרים לשוויון בנטל". במהלך האירוע, התעמת חרדי שעבר במקום עם חבר הכנסת, ושאל אותו מדוע הוא "מפלג ועושה פרובוקציות".