לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, זיהום האוויר מתחבורה בלבד בישראל גורם לכל הפחות ל-1,100 מקרים של מוות מוקדם בישראל בשנה. תוכנית חשובה למאבק במגמה המדאיגה נמצאת כבר במגירה אך עדיין לא מיושמת.



הוועדה לביקורת המדינה בכנסת תתכנס מחר (שני) לישיבה עם שר התחבורה, ישראל כץ (הליכוד), בה ימסור השר לוועדה סקירה על פעילות משרדו. אחת התכניות המבורכות עליהן אמון משרד התחבורה ושככל הנראה לא תופיע בסקירת השר היא 'מהיר לעיר' שנועדה לפתור את בעיות גודש התנועה ההולכות ומחריפות עם השנים בכניסות לגוש דן מדי בוקר וביציאות ממנו מדי ערב. מהותה היא לייצר רשת רציפה של נתיבים לאוטובוסים בלבד (נת"צים) לאורך עורקי התנועה המרכזיים של גוש דן ועד למרכזי התעסוקה והמסחר העיקריים באורך כולל של 330 ק"מ, מה שיוביל לקיצור זמני הנסיעות באוטובוסים בעשרות אחוזים. התכנית אמנם סוכמה זה מכבר בתיאום עם 17 רשויות מקומיות שבשטחן אמורים להיסלל נתיבי תחבורה ציבורית לאוטובוסים אבל יישומה מתעכב.



התכנית לא אמורה רק לחסוך אלפי שעות עבודה אבודות למשק ולהקל את התנועה למטרופולין הגדול בישראל בשעות העומס. יש לה כאמור משמעות אדירה גם בכל הנוגע לבריאות הציבור בהיותה של התחבורה הגורם המרכזי לזיהום אוויר במרכז הארץ הגורם לשיעורים גבוהים והולכים של תחלואה ותמותה מדי שנה. כמו כן, יש לה גם ממד של שינוי הדרגתי בהרגלי התנועה של הישראלי המעדיף את הרכב הפרטי. על הרקע הזה ביקש ארגון הסביבה הבינלאומי "גרינפיס" לבדוק את עמדות הנהגים הישראלים כלפי התוכנית וזאת כחלק מקמפיין הארגון נגד זיהום האוויר הקורא לשר התחבורה להשתמש בסמכותו וליישם את תכנית "מהיר לעיר".



58% בעד הפקעת נתיבים לתחבורה ציבורית


כאשר המשיבים נשאלו האם לדעתם על השר כץ להשתמש בסמכותו ולהפקיע נתיבים עירוניים קיימים עבור נת"צים, גם על חשבון מקומות חנייה ושינויים בהסדרי התנועה, 58% השיבו שכן לעומת 35% שסברו ששר התחבורה לא צריך להתערב בשיקולי ראשי הערים. דפוס זה אינו משתנה גם כאשר משווים בין המשתמשים בתחבורה ציבורית לבין המשתמשים בכלי הרכב הפרטיים. ב"גרינפיס" טוענים: "למרות אישורה, יישומה של התכנית מתעכב בעקבות לחץ שמפעילים ראשי הערים על השר כץ שלא לערוך שינויים בהסדרי התנועה במהלך שנת בחירות מוניציפליות. השר כץ גם בחר לסלול בכבישים הבינעירוניים נתיבים חדשים במקום להסב נתיבים קיימים, מה שגורם לעיכוב של מספר שנים ביישום התוכנית. יחד עם זאת, בסמכותו של שר התחבורה להפקיע קטע כביש עירוני כדי לערוך בו שינויים שיתרמו להפחתת זיהום אוויר וליישם את התוכנית".




מתוך קמפיין גרינפיס לקידום תוכנית הנת"צים. צילום: דור נבו
מתוך קמפיין גרינפיס לקידום תוכנית הנת"צים. צילום: דור נבו



31% מהנהגים: נעבור לתחבורה ציבורית אם תהיה מהירה יותר


מהסקר, שנערך עבור "גרינפיס" ישראל על ידי מכון שריד בקרב מדגם מייצג של תושבי גוש דן, עולה עוד כי 44% סבורים שקיצור זמני הנסיעה באוטובוסים יגרום להם להגביר את תדירות הנסיעה שלהם בתחבורה ציבורית ו-31% מנהגי הרכב הפרטי ביניהם סבורים שקיצור זמני הנסיעה באוטובוס ישפיע על הרגלי הנסיעה שלהם לטובת התחבורה הציבורית, מה שעשוי להוביל להפחתה ניכרת בכמות כלי הרכב הפרטיים בשעות העומס. 65% מהמשיבים הגדירו את העמידה בפקקים כבעיה התחבורתית החמורה ביותר כשתאונות הדרכים הקטלניות דורגו רק במקום השני על ידי 39% מהמשיבים ו-36% את היעדר האלטרנטיבה המספקת לרכב הפרטי.



64% מבין משיבי הסקר משתמשים ברכב פרטי על מנת להגיע למקום העבודה או ללימודים, 41% משתמשים בתחבורה הציבורית (אוטובוס, רכבת או מונית), 11% הולכים ברגל או באופניים ו-7% תופסים טרמפ, משתמשים בשירות נסיעה שיתופית, או בהסעה של מקום העבודה.



ד"ר יונתן אייקנבאום, מנהל הקמפיינים של "גרינפיס" ישראל, אמר למעריב: "הסקר מאשש מה שכולנו מרגישים על בשרנו. הציבור מתחלק בין אלה שעומדים בפקק ברכב פרטי לבין אלה שעומדים בפקק באוטובוס והתוכנית 'מהיר לעיר' היא דרך יעילה ומהירה להוציא את התחבורה הציבורית מהפקקים. הסקר מראה בבירור שהציבור תומך ביישומה, מתכוון לנסוע יותר בתחבורה ציבורית בעקבותיה ומצפה משר התחבורה שלא להיכנע ללחצים של ראשי ערים".