שער הדולר הידרדר בשבועיים האחרונים ב־3%, ומשיא של יותר מ־3.55 שקלים לדולר ירד היציג אתמול ל־3.456 שקלים, פיחות של 0.83% לעומת השקל.

למרות הנתונים על גידול ברכישות המטבע בינואר (שהסתכמו ב־1.8 מיליארד דולר), בנק ישראל הפחית בשבועיים האחרונים את מינון ההתערבות. סוחרי המטבע מעריכים שעל פי הנתונים שיפורסמו מחר, קניות המטבע בפברואר יסתכמו בכ־1.5 מיליארד דולר.

מתברר שהקמפיין הציבורי שהובילו התאחדות התעשיינים בשיתוף עם התאחדות בתי המלון בישראל לא הועיל. גם ההמלצות למלחמה בספקולנטים לא התקבלו. את אוזלת היד והאדישות של בנק ישראל בראשות הנגידה קרנית פלוג מנצלים הספקולנטים וכן בנקאי השקעות זרים. יועצים ואנליסטים מטעם בנק מורגן סנטלי, מריל לינץ’ וברקליס נפגשו בימים האחרונים עם בנקאים ונציגי בנק ישראל. הם יצאו בתחושה שבנק ישראל לא מתכוון לנקוט צעדים חריגים נגד הספקולנטים. לאור ההערכה זו ובעקבות הפחתת מידת המעורבות, הומלץ ללקוחות בסקירות שפורסמו בתחילת החודש להמשיך למכור דולרים על חשבון השקלים.
 

בבנקים הזרים מבקרים את אדישות בנק ישראל וטוענים שמה שנעשה עד היום אינו נחרץ מספיק ואינו מתאים למלחמה נגד הספקולנטים. גורמים בבנק ישראל טוענים שמתקיימים מפגשים, ובשבוע שעבר הם התקיימו בדרג זוטר ולא הועברו בהם מסרים המעידים על רפיון במדיניות.

נוסף לכל אלה, שני אירועים שהתרחשו בשבועיים האחרונים היוו תירוץ ספקולטיבי להתחזקות השקל. הראשון הוא הפרסומים על עסקת יצוא הגז למצרים בהיקף של 15 מיליארד דולר. האירוע השני התרחש בסוף השבוע האחרון. בלילה שבין חמישי ושישי, בין השעות 19:30 ו־2:00, שבהן הפעילות במטבע הייתה נמוכה, נחלש הדולר ביחס לשקל בשיעור חסר תקדים של 5 אגורות. “מדובר במשחק ספקולטיבי נטו. לא ברור מה קרה אבל זה לא עניין כלכלי. לא ייתכן שבנק ישראל יישאר אדיש לכך”, אומר יוסי פרנק, מנהל חברת הייעוץ אנרג’י פייננס.

פרנק, המייעץ גם להתאחדות התעשיינים, דווקא מודה שעד אמצע פברואר בנק ישראל פעל נכון: “הוא קנה בינואר 1.8 מיליארד דולר. בפברואר הוא ביצע מאחורי הקלעים מהלכים נוספים שנשאו פרי, ואף אחד לא יודע בדיוק מה הוא עשה. אבל עובדה שזה הבהיל את הספקולנטים, ולמרות היחלשות הדולר בעולם השער היציג של הדולר והיורו התחזקו בישראל. אפשר היה לראות שבנק ישראל פועל בנחישות”.

אלא שבשלב מסוים בבנק ישראל התקפלו וחשבו שבעיית המטח נפתרה. פרנק הכין עבור מכון היצוא עבודה מקיפה המתארת בפרוטרוט את הפעילות הספקולטיבית בשוק המטבע ב־2017, כולל תחילת 2018.

על פי המסקנות של פרנק, יותר מ־50% מהפעילות שוק הדולר הייתה ספקולטיבית. בעבודה הוא מונה כמה הצעות לפתרון: "ראשית, להכיר בכך שיש בעיה. נחמד להגיד שזיהינו פעילות אבל מה אתם עושים? שנית, חייבים להתערב בשוק בצורה אגרסיבית, כפי שנעשה במחצית השנייה של פברואר, מבלי להסתכל על סכומי היתרות. המסר שחייבים לשדר הוא שהבנק המרכזי יילחם בכל דרך בספקולנטים. מעבר לכך, יש פתרונות טכניים ברמת המסחר, כמו פקודות קנייה עם ‘לימיט’ בתקופת החגים או בסופי השבוע, שבהם היקפי המסחר דלילים”.

דובר בנק ישראל מסר בתגובה כי “מדיניות ההתערבות של בנק ישראל בשוק המט”ח לא השתנתה”.