איראן בונה בסוריה טילים לטווח קצר עד בינוני בעלי ראש נפץ כימי ואף עורכת ניסויים ונשק כימי כבר נמצא בידי חיזבאללה. כך אמר ל"מעריב־השבוע" הגנרל הסורי בדימוס זוהיר אל־סאקת, שעומד בראש המרכז לאיתור ומעקב אחר השימוש בנשק כימי שמושבו בבלגיה.



לדברי הגנרל, איראן ממשיכה להיות ספק מרכזי של נשק כימי למשטר הסורי, בצד פיתוח עצמאי של כלי נשק כימיים בשטח סוריה. לדבריו, חלק גדול ממלאי הנשק הכימי שהוסתר מגורמי הפיקוח הבינלאומי הועבר לידי חיזבאללה.



לפי אל־סאקת, בשלושה מרכזים באזורי דומר, מיסיח ודמשק מפתחים מדענים, טכנאים ואנשי צבא איראנים טילים בעלי ראש נפץ כימי לטווח של חמישה עד 35 ק"מ, שנועדו לשמש, כאשר הם מותקנים על רכב או על הכתף, לפעילות של יחידות צבא קטנות בתוך שטח סוריה, אך גם מעבר לגבול.



הגנרל אל־סאקת הגיע לפריז כדי להתריע בפני הממשלות באירופה, שבניגוד לסברה רווחת, בעיית הנשק הכימי טרם ירדה מסדר היום. "צבא סוריה והמיליציות התומכות בו מבצעים התקפות יומיומיות על האוכלוסיה, שבהן נעשה שימוש בגז כלור. רק אתמול הייתה התקפה כזאת", אמר.



אל־סאקת ערק מן הצבא הסורי ב־2013 ועזב את המדינה, לאחר שבתפקידו כאחראי על הפיתוח המדעי של אמצעי הלחימה בנשק כימי במלחמת האזרחים סירב להשתמש בנשק כימי נגד אזרחים והחליף, לדבריו, את התחמושת הכימית בחומרים בלתי מזיקים.



המרכז שבראשו הוא עומד כיום מקבל ורושם עדויות מהשטח ובוחן אותן לפי שורה של קריטריונים. לדבריו, בניגוד לדברי המשטר בדמשק, סרטי הווידיאו המגיעים מסוריה, שבהם נראים קורבנות של פגיעות כימיות, אינם מפוברקים. הגנרל מוסיף שבמקרים מסוימים הועבר נשק כימי לדעאש ביוזמת השלטונות, כדי ללבות את המלחמה בתוך האופוזיציה.



בנושא שיתוף הפעולה עם קוריאה הצפונית אישר הגנרל אל־סאקת כי זו אכן סיפקה לסוריה נשק כימי וסייעה בהתקנתו ובהפעלתו נגד אזרחים. הוא סיפר גם כי בתפקידו כקצין בכיר בצבא סוריה, ליווה קצינים צפון־קוריאנים שבאו לייעץ בנושא הנשק הכימי ליחידות השונות.