האם נמצא מתווה הפשרה שיימנע את הצורך ללכת לבחירות? מועצת גדולי התורה, הגוף הרבני העליון של סיעת אגודת ישראל, אישרה הלילה (שני) את מתווה חוק הגיוס של חבר הכנסת יואב בן צור (ש"ס), עליו הסכימו ראש הממשלה בנימין נתניהו וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן, והוא יעלה להצבעה בוועדת השרים בשעות הבוקר. עם זאת, בשלב זה עדיין לא סוכם דבר עם שר הביטחון אביגדור ליברמן, שמתנגד למתווה ודורש כי כל מתווה בנוגע לגיוס יוכן על ידי משרד הביטחון.



במכתב שפורסם על ידי מזכיר מועצת התורה, מרדכי שטרן בשם הרבנים נאמר "הואיל ונציגי הממשלה הסכימו לקבל את מוסח הגיוס כפי שהציעו הנציגים החרדיים, ושחוק זה יאושר בוועדת השרים היום וביום רביעי בקריאה טרומית בכנסת, ואם ירצה השם במושב הקיץ יעלו את החוק לשלוש קריאות בהסכמת הממשלה, החליטו רבותינו שבאופן זה יצביעו חברי הכנסת על התקציב". עם זאת, דרישתו של נתניהו שהמפלגות החרדיות יתחייבו לתמוך בממשלה עד מיצוי ימיה בנובמבר 2019, לא הופיעה במכתב.



בנוסף לאישור החוק בוועדת השרים, צפוי נתניהו להתייצב לדיון במליאת הכנסת בנוגע לחקירות שנערכות בשל קשריו עם בעלי הון ואנשי תקשורת, וזאת לאחר שהאופוזיציה אספה 40 חתימות ובכך כפו עליו את התייצבות לדיון מיוחד.



מכתב מועצת גדולי התורה
מכתב מועצת גדולי התורה



"הכדור נמצא במגרש של ליברמן"



קודם להסכמת מועצת גדולי התורה, סגן שר הבריאות מיהר להגיע לפגישה עם ראש הממשלה, לאחר שלא הגיע לישיבת ראשי סיעות הקואליציה בשעות הבוקר, זאת בניסיון למצוא הסדר שירצה את הרבנים ויאפשר את המשך קיומה של הקואליציה. בסיום הפגישה גורמים בליכוד הביעו את דעתם כי ניתן להגיע להסכם עם החרדים לגבי חוק הגיוס וש"הכדור נמצא במגרש של ליברמן". במקביל יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני נערך לקיים מחר בוועדה דיונים והצבעות על חוק התקציב. גורם בליכוד העריך בסיום הפגישה, כי תהיה הסכמה עם החרדים במהלך הלילה או היום, אך הוסיפו כי כעת השאלה היא מה יעשה ליברמן, שנכון לעכשיו לא מוכן אפילו לשמוע על פשרה.



על פי ההבנות המסתמנות, חוק הגיוס יעבור בקריאה טרומית במליאת הכנסת, תחילה בוועדת השרים לחקיקה ולאחר מכן במליאה, מה שיסלול את הדרך לאישור תקציב המדינה עוד השבוע תוך הבטחה שחוק הגיוס יושלם במושב הקיץ. לא ברור עדיין כאמור מה עמדת ליברמן שמסביבתו נמסר: "לא שמענו שום דבר קונקרטי, צריך להבין מה המחיר".



בנט: "לא יודע אם הולכים לבחירות, הדבר תלוי בנתניהו"



בעקבות משבר הגיוס, במהלך אתמול נרשמו עימותים בין שר החינוך נפתלי בנט וראש הממשלה בנימין נתניהו. וכפי שצוין מוקדם יותר לא הגיעו שר הביטחון אביגדור ליברמן וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן, לישיבת ראשי הקואליציה במשרד ראש הממשלה. בסופו של דבר, הצדדים יצאו מהפגישה ללא הסכמה. טרם פתיחת הישיבה הכריז רה"מ כי "ממשלה של 61 חברי כנסת היא לא אופציה", בהתייחס לפרישה אפשרית של מפלגת ישראל ביתנו מהקואליציה. הוא הוסיף כי "נמשיך לחפש פשרה".



השר נפתלי בנט (הבית היהודי) התייחס הבוקר ב-103FM לדיונים ואמר: "אני עדיין לא יודע אם הולכים לבחירות, זה תלוי בנתניהו. אני כבר לא יודע מה נתניהו רוצה, אם הוא רוצה בחירות כולנו נלך לבחירות.". מלבד זאת, טען השר כי "אם רה"מ החליט טקטית ופרסונלית שהוא מעדיף לגרור את מדינת ישראל לבחירות שנתיים לפני הזמן וכולם יסתערו אחריו הוא יגלה שהוא נותר לבדו".



בעקבות דבריו תקפה אותו שרת התרבות והספורט מירי רגב, כשאמרה: "נפתלי בנט, חבל שחזרת לירות בתוך הנגמ"ש ושכחת מהי אחוות לוחמים". בבית היהודי לא נותרו אדישים לדבריה, והשיבו: "כאשר מירי רגב דיבררה בחגיגיות את גירוש 8,000 תושבי גוש קטיף - היא זכרה מה זו אחוות לוחמים?".