על רקע משבר חוק הגיוס, ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר היום (שני) כי פניו אינם לבחירות, פנה לחבריו לקואליציה וביקש מהם להגיע להסכמה על מנת לא לקחת את המדינה לבחירות. כותרת הדיון שיזמה האופוזיציה היא "ראש הממשלה נתניהו, שפסק נחרצות ב-2008 כי 'ראש הממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות, אין לו מנדט מוסרי וציבורי לקבוע דברים כל כך גורליים למדינת ישראל, כי קיים חשש אמיתי ולא בלתי מבוסס שהוא יכריע הכרעות על בסיס ההישרדות הפוליטית שלו ולא על בסיס האינטרס הלאומי' - צריך לעמוד בסטנדרט שתבע מקודמיו ולהתפטר, ולכל הפחות להודיע על נבצרות ולחדול לאלתר מהתקפות על המשטרה ועל שלטון החוק".


ראש הממשלה פתח את נאומו במליאה ואמר כי "היום הוא יום מטלטל בפוליטיקה הישראלית, אינני חושב שהיינו צריכים להגיע למצב הזה, משום שהממשלה הזו היא ממשלה מצוינת. היא מתנהלת באחריות, בשיקול דעת, ביציבות ומביאה הישגים גדולים למדינה".

נתניהו הוסיף כי פניו לא לבחירות אך אם יצטרך הוא ינצח אותם. "אזרחי ישראל יודעים להאריך מה שאנחנו עושים מבחינתם. אני אומר זאת לא מפני שאני חושש מבחירות. להפך. הציבור רואה את ההישגים שלנו בכלכלה ובמדיניות החוץ. מעולם לא ראיתי כזו תמיכה בי ובמשפחתי ובמדיניות של הממשלה בראשותי. אם יהיו בחירות - נתמודד בהן וגם ננצח", אמר.

"לעשות מאמץ לשמר את הממשלה"

לדבריו, "ממשלה שנשענת על חודו של קול לא יכולה לתפקד. היינו בסרט הזה. צריך לעשות מאמץ לשמר אותה". "קודם לכן", הוסיף, "יש לי מספר מילים לחברי באופוזיציה. אתם צריכים להעריך יותר את הציבור הישראלי, שיודע להבדיל בין עיקר לטפל. שמעתי את הדברים שלכם ולא נפלתי מהכיסא. תמיד אתם מדברים גבוהה-גבוהה עם אין סוף קביעות ומסקנות, ואחר כך האבק שוקע".

"עמדתם כאן", המשיך, "ופסקתם בטון אחראי ומוסמך שהרסתי את היחסים עם ארה"ב. היחסים שלנו מעולם לא היו בשיא כזה. אמרתם שאני מפריז באיום האיראני - היום כל העולם מבין את גודל האיום הזה. אמרתם שאני מוביל לבידוד מדיני, אך היום מבינים שהמדיניות שלי מביאה לישראל פריחה מדינית שלא הייתה כדוגמתה. אמרתם שאני הורס את הכלכלה, אבל המדיניות שלי הפכה את ישראל לאחת הכלכלות המוצלחות בעולם. האבטלה בשפל של כל הזמנים והצמיחה גבוהה. הכלכלה החזקה שלנו מאפשרת לנו לדאוג לביטחון, לרווחה, לבריאות, לתרבות ולכל התחומים. התיירות לישראל בשיא של כל הזמנים ועם ישראל ממלא את הקניונים והמסעדות. אזרחי ישראל אוהבים את המדינה וגאים בה".
 
"מכיוון שהציבור יודע להבין בכך, אתם יושבים שם ואני אעמוד כאן כראש ממשלת ישראל".כנראה שגם אתם יודעים זאת. קורה כאן דבר מדהים - הייתי בטוח שאתם, בעקבות המשבר הזה, תגישו חוק לפיזור הכנסת היום, אבל זה לא קרה. אני עוד לא ראיתי אופוזיציה שמפחדת מבחירות".
 
"זו אופוזיציה רוצה שהממשלה תמשיך לכהן כי היא חוששת מבחירות. זו האמת הפשוטה". בשלב זה רה"מ החליט לפנות לראשי הקואליציה: "דווקא בגלל ההישגים הגדולים שלנו, דווקא בגלל האתגרים הגדולים שעומדים לפנינו, אני קורא לחבריי, ובראשם שר הביטחון אביגדור ליברמן וראשי הסיעות החרדיות - השעה מאוחרת, אבל לא מאוחרת מדי. צריכים לפעול באחריות. המדינה זקוקה לממשלה יציבה, איתנה, רחבה, שמתפקדת לאורך זמן. היא זקוקה לממשלה שלנו, וכדי להמשיך את ההישגים הכבירים שלנו ולעמוד באתגרים הגדולים שלפנינו אנחנו צריכים להמשיך יחד. בשעה המאוחרת הזו, צריך לעשות דבר אחד - לרדת מצמרות העצים אל קרקע האחריות ולעשות מאמץ עליון כדי להשאיר את הממשלה הטובה הזו על כנה לאורך זמן". במהלך נאומי הח"כים, עבר ראש הממשלה על נאומו, שקטעים מתוכנו נתפסו בעדשת המצלמה. 

נתניהו עובר על נאומו בזמן הנאומים במליאה. צילום: מרק ישראל סלם

נתניהו עובר על נאומו בזמן הנאומים במליאה. צילום: מרק ישראל סלם


יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, שעלה אחרון לדבר במליאה הערב, הגיב לדבריו של נתניהו ואמר: "אנו לא פוחדים מבחירות, אנו פוחדים ממך. היות שאני מכיר את רה"מ שנים רבות, וחושב שהוא פטריוט ישראלי, בגלל זה אתה צריך להתפטר. תם הטקס - אי אפשר לגרור את המדינה לסאגה בלתי נגמרת של שנים על שנים, כי צריך לנהל פה מדינה. שרים בממשלתך ביקשו שנקדים את הבחירות לחודש יוני".
 
הרצוג הוסיף: "ראיתי אותך עומד במטוס, ואומר לעיתונאים כמה אתה מזלזל בעובדי המדינה, שמקבלים משכורת מהמדינה כדי לחנך אותם ולשמור על החוק. בסיום דבריו, ציין הרצוג כי "נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ורג' בוש הבן אמר לי לאחרונה שכשמנהיג אומר לעמו שהוא לא בר תחליף - זה אומר שזו לא דמוקרטיה".

לפיד: "הגיע זמנך לרדת מהבמה"

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד תקף את נתניהו בנאומו ואמר: "רה"מ, הטענה המרכזית שלך אומרת שיש שיתוף פעולה נגדך מטעם מספר גורמים שאסור לסמוך עליהם, לדבריך, כי הם רוצים לרדוף אותך. הגורמים הם המשטרה, הפרקליטות, בית המשפט, משרד מבקר המדינה, הטלוויזיה, הרדיו, העיתונים, המפכ"ל, היועמ"ש, פרקליט המדינה והאופוזיציה. יש לי רק שאלה אחת - למה שהם יהיו נגדך? הם לא שמאלנים. נוני מוזס לא קנה אותם, הוא אחד החשודים שלהם. רובם אנשים דתיים שהצביעו בשבילך או ימינה ממך. באיזה עולם מטורף ורדוף האנשים האלה זוממים נגדך? אתה חושב שזה היה החלום שלהם? בשביל זה הם הלכו לתפקיד? אין שום סיבה בעולם שהם ירצו לרדוף אותך.  הם עושים את העבודה שלהם".

נתניהו קרא במהלך הנאומים בכנסת את ספר התנ"ך והחרב של ברברה טוכמן. לפד עקץ אותו על כך ואמר: "רה"מ לא יכול לשבת במליאה ולהעמיד פנים שהוא קורא ספר כשאין אדם אחד במליאה שמאמין לו שהוא קורא ספר". בתגובה נתניהו הרים את הספר שבידיו. 

"בכל הפרשיות בתקופה האחרונה מה שבולט הוא העיסוק שלך בנושא אחד בלבד - בעצמך, במה שטוב לך, במה שאומרים עליך - הכל סביבך", המשיך לפיד, "אתה לא היית כזה, אני מכיר אותך יותר מ-20 שנה ואתה לא היית כזה. זו הסיבה ששמתי על שולחן הכנסת חוק להגבלת קדנציות של רה"מ - כי ראיתי מה זה עושה לך".

"המערכת הפוליטית שלנו מפרנסת מפילוג ואלימות, והשתלט עליה דיבור עברייני. היא סקטוריאלית לגמרי, ובגלל זה נולדים חוקים כמו ההשתמטות. אתם נותנים למיעוט קטן להחליט מה יהיה פתוח בשבת ומי יתגייס. מה הלאה? תעבירו חוק שמי שתומך בקואליציה לא חייב לשלם מסים? פשרת הגיוס היא חרפה לאומית. הפוליטיקה הישראלית הפכה לבעיה מספר אחת של המדינה".
 
"רה"מ עשית דברים טובים למען מדינת ישראל, אבל די, די. למען המדינה הזו ששנינו אוהבים, הגיע הזמן שנגיד לך תודה על מה שעשית והגיע זמנך לרדת מהבמה".

חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) אמרה בנאומה: "אדוני רה"מ, אתה מכהן תחת המלצות משטרה לשוחד - העבירה החמורה ביותר לאיש ציבור. ובמקום להתפטר, ממציאים משבר. זה משבר בחירות, אלא משבר חקירות. אתה רוצה במקום להיכנס לכלא - להיכנס לכנסת, ולהתבצר כאן. אולי תוכל לככב בסרט חומות של תקווה".
 
במהלך נאומה של זנדברג, סגן השר ירון מזוז התפרץ לעבר הח"כים הערבים וצעק "אתם בושה לכו הביתה". ח"כ אחמד טיבי השיב לו: "אתה אידיוט וגזען". סדרני הכנסת בלמו בכוח את מזוז שניסה להתפרץ לעבר טיבי.

לבני: "אתה מחזיר מדינה מרוסקת"

יו"ר התנועה ח"כ ציפי לבני עלתה לשאת דברים לפני נאומו של ראש הממשלה, ואמרה: "אדוני רה"מ, הכהונה שלך תסתיים מתישהו. אני לא יודעת מתי זה יקרה, אבל אני מקווה שזה יקרה מהר. השאלה היא עד כמה תהרוס עד אז את יסודותיה של מדינת ישראל. אני יודעת שאתה רוצה שיחשבו שמדינת ישראל חזקה בזכותך. ישראל חזקה מול אויביה מבחוץ, אבל ריקבון השחיתות שלך והמתקפות שלך נגד שומרי הסף, זה מה שהורס אותנו מבפנים. ואני לא חמוצה, אני כועסת. אני אוהבת המדינה שלי ואני כואבת את מה שאתה עושה לנו".

לטענתה, "אתה רוצה בחירות כדי להגיע אליהן לפני שהציבור יודע את האמת על השחיתות האישית שלך, לפני שאנשים שמכירים אותך יספרו את כל האמת, והם אלה שדוברים אמת. כדי להסתיר את האמת תשלוף שוב את השנאה והרדיפה מהכיס הקבוע שבו אתה משסה איש באחיו, עם השנאה שאתה מלבה נגדנו ונגד המשטרה. אתה תמשיך לתקוף את היועמ"ש ותספר שרודפים אותך בגלל עמדותיך, מה שדי משעשע בשל העובדה שלך אין שום עמדה, מכיוון שמי שקובע זה המפלגות הסקטוריאליות. לא את עדי המדינה אתה מבקש לקעקע בדבריך המופרכים, אלא את מוסדות המדינה ממש. אתה תוקע סכין בגב אלה שנאבקים בטרור ומגנים על אזרחי ישראל, אותם אתה מחליט. לא אתה הקורבן, אלא עם ישראל הוא הקורבן - אנשים טובים ששכנעת אותם להאמין בשקרים, ללא לקיחת אחריות על כלום".

"הורס אותנו מבפנים". לבני. צילום מסך

 
לבני הוסיפה: "אתה צודק כשאתה אומר ומספר כמה אוהבים אותך, ואתה לוקח את האהבה הזו ומנצל אותה בציניות רק כדי להישאר בכיסא, ולוקח את האהבה שלהם אליך כדי לשכנע אותם לשנוא את האויבים שהמצאת מבית - את התקשורת, המשטרה ואת כל מי שמעז לבקר אותך. אנחנו לא ניתן לך במסע הזה לצבוע את המשטרה כשמאלנית ולצבוע את השמאלנים כבוגדים. ראינו מה קורה במדינות אחרות, שבהן המנהיג שם את עצמו מעל כולם ומעל החוק - קוראים לזה דיקטטורה ופאשיזם. כשזה קורה לנו אנחנו חייבים לצעוק מול מה שאתה עושה. אני כמעט מוצאת צדק פואטי בזה ששלמה פילבר, שחיבר איתך את הסיסמה "הערבים נוהרים לקלפיות", הוא זה שיספר את האמת עליך. יש בך גם דברים טובים, אבל הגיע הזמן לסיים".

"משהו השתבש שם בדרך, אבל הבשורה הטובה היא שאנחנו בהליכי תיקון. שומרי הסף לא מפחדים ממך ומתקנים את החוליים שאתה הכנסת. קיבלת מדינה נהדרת, עם גאווה גדולה. קיבלת את הדמוקרטיה הגדולה במזה"ת ואתה מחזיר אותה מרוסקת מבפנים. אבל הכל ניתן לתיקון - 70 שנה עברו, אנשים שתרמו והקריבו למען מדינת המופת שלנו, כאלה שהיה אכפת להם בעבר והיום, כאלה שהיו להם מחלוקות כמעט על כל דבר, התייצבו וחתמו יחד על מגילת העצמאות שאותה אתה רוצה למחוק. את התיקון הזה צריך לעשות, אבל לא אתה תעשה אותו, אלא אנחנו".

חבר הכנסת מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) תקף בחריפות את נתניהו מעל דוכן המליאה, כשאמר: "תם זמנך, אתה מושחת". בעקבות דבריו, שרת התרבות והספורט מירי רגב צעקה לעברו: "יא חתיכת שקשוקה".