הבלבול וחוסר הוודאות במערכת הפוליטית נמשכים גם היום (שלישי), קצת פחות מ-48 שעות לפני שהכנסת אמורה לצאת לפגרת הפסח. הדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה שהיה אמור לעסוק בערר שהגישה השרה סופה לנדבר על חוק הגיוס נדחה לשעה 18:00, לבקשת ראש הממשלה נתניהו. בלשכת השרה איילת שקד, יו"ר הוועדה, נמסר כי לא פורטה סיבת הבקשה לדחייה. ומשנודע על הדחייה בדיון החלו הספקולציות וההשערות השונות לרחף באוויר. 

מצד אחד ישנם הסקפטים, מקורות בקואליציה האומרים כי נתניהו דוחה את הדיון כדי לדחות אותו שוב ואז בהודעה דרמטית להכריז על יציאה בבחירות מכיוון שלטענתם אין אפשרות אחרת. מנגד, גורמים אחרים בקואליציה דווקא מעריכים כי ראש הממשלה מבקש בניסיון של הרגע האחרון להגיע להסדר עם ליברמן כדי למנוע מצב שבו יאלץ לפטר הערב את השרה סופה לנדבר וללכת לבחירות. חיזוק משמעותי לכך היא התגייסותו של ח"כ דוד ביטן, לשעבר יו"ר הקואליציה, לניסיון לפתור את המשבר. הפתרונים לפי שעה אצל נתניהו ששומר את הקלפים קרוב לחזה. גם בסביבתו מקפידים לשמור על שתיקה. 

בפני נתניהו אכן מונחות שתי האפשרויות, גם אם השרה לנדבר תצביע נגד הצעת חוק הגיוס של ש"ס בקריאה טרומית, בהנחה שהיא תאושר שוב בוועדת השרים לענייני חקיקה, לראש הממשלה ניתנת הזכות להחליט האם לפטר אותה או לא. הסיבה לפיטורין היא ברורה - הצבעה של חברת ממשלה נגד עמדת הממשלה, אך מצד שני מדובר בהצעת חוק בקריאה טרומית שנוסחה צפוי להשתנות בעתיד.

לנדבר. צילום: לירון מולדובן


בהתחשב בנסיבות הפוליטיות, ראש הממשלה יכול להחליט לא לעשות זאת. אם אכן כך יהיה הוא ייתקל בהתנגדות מצד מי שככל הנראה מעוניינים בבחירות וזו השרה מירי רגב שאמרה הבוקר בגלי צה"ל כי נתניהו יהיה חייב לפטר את השרה לנדבר אם תצביע נגד. "אי אפשר לעשות איפה ואיפה בין השרים אם מחר אני אצביע נגד חוק בתמיכת הממשלה הוא יצטרך לפטר גם אותי", הסבירה.

האפשרות השנייה שעומדת לנגד עיניו של נתניהו היא יציאה לבחירות מוקדם ככל האפשר, מאחר וליברמן כבר הודיע גם היום כי מפלגתו תפרוש מהממשלה אם הצעת החוק תעבור בקריאה שנייה ושלישית, הרי שאי קיום הבחירות כעת הן בבחינת דחיית הקץ ותו לא. שהרי אם יאושר החוק בטרומית ויחלו הדיונים על המשך קידומו בכנס הקיץ ומפלגתו של ליברמן תפרוש יכריז נתניהו על בחירות אז, מה שיכול לגרום לתאריך הבחירות להתארך ולהיות בזמן פחות נוח לו. 

בשעה 16:00 צפויה מליאת הכנסת להתכנס, בראש סדר היום מונח חוק הגיוס, כעת ממתינים כל השחקנים להבין האם, מתי ואם בכלל חוק הגיוס שמאיים להפיל את הממשלה יובא לדיון, או שמא הכנסת תתפזר עוד הערב.