ועדת האתיקה של הכנסת הרחיקה לשבוע מדיוני מליאת הכנסת והוועדות את חברת הכנסת, חנין זועבי, בעקבות קריאתה לחיילי צה"ל "רוצחים". הקובלנה לוועדה הוגשה על ידי חבר הכנסת אורן חזן לאחר ההתבטאות שהתרחשה בדיון בוועדת החינוך, התרבות והספורט לפני כחודש. קובלנות בעניין זה התקבלו גם מאזרחים. 



בתגובתה לוועדה כתב הח"כית כי "אכן אמרתי שבין חיילי צה"ל יש שרצחו פלסטינים. אמת דיברתי ואשמח לנהל דיון בנושא... התבטאות זו היא חלק מחופש הביטוי הכי בסיסי, ולאיש אין זכות לסתום פיות בשל דעות לא נוחות לו... אשמח לשלוח לכם מידע מפורט אודות מספר רב של מקרי רצח של פלסטינים בידי חיילים". 



אורן חזן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



בהחלטת הוועדה נכתב כי "השימוש בביטוי 'רוצחים' כלפי חיילי צה"ל, הפועלים בשם המדינה, אינו ראוי להגנה הרחבה שהוועדה פורשת על חופש הביטוי הפוליטי של חברי הכנסת, ויש בו משום הפרה של כלל האתיקה הקובע כי "'חבר כנסת... ינהג בדרך ההולמת את מעמדו כחבר הכנסת ויעשה לטיפוח אמון הציבור בכנסת". 



מח"כ חנין זועבי נמסר בתגובה להחלטת הוועדה כי ״ועדת האתיקה מגדירה מחדש את תפקידה, ״מועדת אתיקה״, ״לועדת צנזורה״. לא ידעתי שאני צריכה אישור מחה״כ, באיזה טרמינולוגיה להשתמש, ומה להגיד ומה לא להגיד, ועל איזה ערכים מותר או אסור להגן, והאם זכות החיים היא זכות קדושה, או שאפשר לבטלה".

 
"לא ידעתי שאני נאלצת לשקר, ולעוות את המציאות, ולומר שחיילי הצבא הישראלי רק הורגים", כתבה עוד. "שמישהו יגיד לי, כאשר מפציצים שכונות שלמות, מתוך מודעות שיש בהן ילדים ונשים ותינוקות וגברים ונוער, האם זה הרג או רצח? כאשר יורים בגבם של מפגינים האם זה הרג או רצח, כאשר יורים במכוון בנוער מטווח ראיה קצר זה הרג או רצח? האם תפקידי הוא לעדן פשעי מלחמה של הצבא הישראלי, או האם תפקידי דווקא לצעוק נגד פשעים אלה, ולומר אמת: רצח הוא רצח. ועדת האתיקה מאלצת אותנו לשקר, ולכסות על פשעים. יותר טוב, בלי אתיקה כזו".

ח"כ אורן חזן מסר בתגובה כי "יולי אדלשטיין ממשיך לחלק פרסים לערבים תומכי הטרור בכנסת רק בשביל האינטרס האישי שלו והדיל לקבל את קולם לנשיאות. מדהים שאחרי אינספור קריאות הסתה, מעשי אלימות וביזוי המדינה, אין למחבלת זועבי שום בעיה לעבור שוב את הגבול ולקרוא לחיילינו רוצחים. בתגובה - ועדת האין אתיקה הרחמנית והמתחשבת, בהובלת אדלשטיין, שוב מוכיחה שלח"כים תומכי הטרור מותר הכל. הפעם למען מראית עין בעקבות תלונתי הם החליטו להרחיק את המחבלת רק לשבוע. אבל יודעים מה, גם זאת התחלה. מבישה, אבל התחלה! אמשיך להעמיד את הערבים תומכי הטרור בכנסת במקום - ואתם תמשיכו לתת לי את הכוח ותראו איך החיוך של המחבלת ויתר חבריה המחבלים נעלם!".

ח"כ רחל עזריה, חברה בוועדת האתיקה, אמרה כי "חברת כנסת חנין זועבי חצתה את הגבול באמרה שוב ושוב שחיילי צה"ל רוצחים. היא הפכה את מי ששומרים על ביטחון המדינה לפושעים. זאת הייתה פרובוקציה על חשבון חיילי צה"ל, ופגיעה בדיון החשוב בוועדת החינוך. כיון שזאת אינה הפעם הראשונה החלטנו לפעול בבהירות ובהחלטיות נגד התבטאויות כאלו".