במערכת הביטחון מסמנים את החודשיים הקרובים כבעלי פוטנציאל גבוה במיוחד להסלמה ביטחונית משמעותית בזירה הפלסטינית, ביהודה ושומרון וברצועת עזה. קרב הירושה על הנהגת הרשות ומצבו הבריאותי הרופף של אבו מאזן נמצאים כל הזמן ברקע, אבל הם רק חלק מתמונה מורכבת יותר. הצטברות של גורמים נוספים ותאריכים היסטוריים, כמו העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, צפויה לאתגר מאוד את צה"ל בתקופה הקרובה.



יום האדמה, שמצוין ב־30 בחודש, ערב חג הפסח, מסומן כנקודת הפתיחה לעליית רף המתח. ממועד זה יש רצף של אירועים שכל אחד מהם עלול לגרום להסלמה ביטחונית: יום האסיר, יום הנכבה ותחילת הרמדאן באמצע חודש מאי הם כמובן תאריכים קבועים, מדי שנה, אבל כאשר הנכבה הפלסטינית מצוינת ב־15 במאי, יום לאחר העברתה הצפויה של השגרירות האמריקאית לבירה - זה כבר דורש היערכות משמעותית הרבה יותר.



אווירת היום שאחרי אבו מאזן, המצוקה האזרחית ברצועת עזה והקריסה הצפויה של הפיוס הפלסטיני - במקביל לימי האזכור השונים - מסבירות את הרגישות ואת הנפיצות הטמונות בתקופה הקרובה. על חוסר היציבות של עזה ניתן היה ללמוד גם השבוע, לאחר ניסיון ההתנקשות בשיירת בכירי הרשות הפלסטינית. המצרים עדיין ממשיכים בהחייאה המלאכותית של הפיוס, כמתווכים בין הרשות לחמאס, אבל למעשה גם ההבנות שכבר הושגו והתקיימו בשטח, בעיקר בנוכחות הרשות במעברים, נסוגו, וחמאס חוזר לשלוט בהם.



נוסף על האיומים הקבועים של ירי רקטות והנחת מטענים, את מערכת הביטחון מטרידה צעדת השיבה המתוכננת לסוף החודש. צעיר עזתי, מוחמד אבו ארתימה, הוא הכוח המוביל מאחורי יוזמה זאת ברשתות החברתיות. בסרטון שהופץ הוא טוען כי לא מדובר בצעד אלים, ומסביר שישראל וצה"ל כבולים מבחינה מוסרית ולא יוכלו לפעול נגד אזרחים הפועלים ללא אלימות. מטרת הצעדה היא לעורר תשומת לב בינלאומית לעניין השיבה. מדובר, על פי אבו ארתימה, בסוגיה חשובה יותר מעניין ירושלים. על פי התוכנית, עשרות או מאות אלפי תושבים יתקבצו יחד, בדגש על ילדים, נשים ומשפחות, באוהלים במרחק של 700 מטר מהגבול, וינהלו חיים רגילים במשך זמן מה - ללא יידוי אבנים או הרס או כל פעילות אלימה שהיא. "האם נתקרב לגדר? האם נחצה אותה? את זה לא אני ולא אף אחד אחר יכול לקבוע. זה ייקבע רק על ידי המצב בשטח", סיכם מוביל המחאה.



כל עוד מדובר בהתארגנות במרחק מהגדר, מדובר מבחינת ישראל באתגר הסברתי בינלאומי. הגעה לגדר וניסיון חצייה כבר יהוו אתגר ביטחוני. תחילה חשדו במערכת הביטחון כי אבו ארתימה מופעל על ידי חמאס, אבל אחרי בדיקה התברר שאכן מדובר ביוזמה אזרחית. בכל מקרה, יש כבר סימנים לכך שארגוני הטרור מתכוונים לרכוב על הצעדה ולהוביל את ההמונים אל הגדר.



פיקוד הדרום כבר נערך לקראת האירוע. המטרה ברורה: אין לאפשר את פריצת הגדר בכל מחיר. מאידך, בצבא מבינים שצריך לצמצם ככל האפשר את מספר הנפגעים הפלסטינים. בפיקוד תתקיים בקרוב השתלמות מיוחדת לכל הכוחות הרלוונטיים שיופעלו כדי להיערך להתמודדות עם הצעדה הצפויה.