צילומי לוויין חדשים שנבחנו על ידי מומחים מערביים מעידים על כך שקוריאה הצפונית החלה בביצוע ניסויים ראשוניים באחד הכורים הגרעיניים שלה הממוקם במכון המחקר ביונגביון, כך פורסם היום (שישי) ב-CNN.



הגילוי פורסם על רקע תחילת ההכנות לקראת פגישה בין מנהיג המדינה המסוגרת, קים ג'ונג און, לבין נשיא שכנתה מדרום, מון ג'ה אין, בחודש הבא, בדרך לפגישה בין קים לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בחודש מאי. לפי הדיווח, הפעילות מצביעה על כך שכור המים הניסויי עלול להפוך לפעיל כבר בתחילת השנה.



במסמך צוין כי תמונות מה-25 בפברואר מראות פליטות של גזים העולות מהכור. לפי החוקרים, "משמעותה התמונה היא בדיקה של המכונות המוצבות באתר, שמטרתן לפלוט גזים בלתי מתכלים מהמעגל הראשי של הכור".



צילומי הלוויין. צילום מסך CNN
צילומי הלוויין. צילום מסך CNN



"בתיאוריה", הוסיף אחד החוקרים, "אם הכור יוסב לייצור פלוטוניום וטריטיום, הוא יוכל לאפשר לקוריאה הצפונית להרחיב את מלאי הנשק הגרעיני שלה". יש לציין כי טריטיום הוא חומר תרמו-גרעיני מרכזי שבו נעשה שימוש בפיתוח נשק מסוג זה.



במהלך השנה האחרונה קבוצות מחקר אחרות זיהו פעילות מוגברת בחלקים שונים של האתר המדובר, הנמצא במרחק של 40 קילומטר מצפון לפיונגיאנג. במסגרת זו, אנליסטים במרכז לביטחון ולשיתוף פעולה באוניברסיטת סטנפורד בחנו את התקנת קווי החשמל במקום ותנועות כוח אדם וכלי רכב במקום.



בנייתו של הכור המדובר, המכונה ELWR, הושלמה בשנת 2013 והוא מותאם במיוחד לייצור חשמל אזרחי. עם זאת, ניתן לשנותו את תכליתו לייצור חומר לנשק גרעיני.