יושב ראש הוועדה ליחסי החוץ של הסנאט צופה כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צפוי לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן, בחודש מאי הקרוב. הסנטור בוב קורקר מטנסי אמר היום (ראשון) בתכנית "כוח האומה" ברשת CBS האמריקאית כי טראמפ מסר למנהיגי בריטניה, צרפת וגרמניה כי התאריך האחרון שבו יוכלו להציג "תיקונים" להסכם, הוא ה-12 במאי. מדובר בתאריך שבו הנשיא צריך לאשר מחדש את ההסכם. הסנטור ציין: "עדיין ישנם פערים בין מנהיגי אירופה לטראמפ".

כזכור, סגן שר החוץ האיראני, עבאס עראקי, התייחס אתמול להצעה הבריטית-צרפתית-גרמנית לאיחוד האירופי, להטיל עיצומים חדשים על איראן, במסגרת הניסיונות לשמור על ארצות הברית בהסכם הגרעין. "כמה מדינות אירופאיות פועלות להטיל סנקציות שלא קשורות לתוכנית הגרעין, כדי לרצות את הנשיא האמריקאי. הן עושות טעות חמורה והמהלך ישפיע על הסכם הגרעין", אמר עראקי.

"עדיף יהיה שהאירופאים ימשיכו לנסות לגרום לאמריקה להישאר נאמנה להתחייבויות שלה במסגרת ההסכם ולממש אותו ברוח ואטמוספרה חיוביות", המשיך הבכיר. האיום האיראני החדש בא, כאמור, בתגובה למסמך שהגישו שלושת המעצמות האירופאיות החתומות על הסכם הגרעין למועצת האיחוד האירופי, להטיל סנקציות תוכנית הטילים הבליסטיים של איראן ועל אישים במשטר, וזאת במטרה לרצות את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בהסכם.

"ההסכם הגרוע אי פעם". דונלד טראמפ, צילום: רויטרס
"ההסכם הגרוע אי פעם". דונלד טראמפ, צילום: רויטרס


כזכור, הנשיא האמריקאי קורא זה זמן רב לשנות את הסכם הגרעין עם איראן שנחתם על ידי קודמו, ברק אובמה, בשנת 2015 והביא להסרת הסנקציות שהוטלו על טהרן בתמורה להקפאת תוכנית הגרעין של המדינה. טראמפ טוען כי ההסכם שנחתם בין איראן לשש המעצמות, ארה"ב, בריטניה, גרמניה, צרפת, רוסיה וסין, הוא ההסכם הגרוע ביותר שנחתם ואיים לפרוש ממנו אם לא ישונה. בתחילה הבטיח טראמפ לפרוש מההסכם ב-12 בינואר, אך דחה את האיום ל-12 במאי

איראן מצד שני הבהירה כי אם ארצות הברית לא תישאר בהסכם, היא תראה בכך הפרה מצד כל הצדדים החתומים, ולא תהיה מחוייבת לו עוד. "אם ארצות הברית תפרוש מההסכם והסנקציות יוטלו עלינו באופן חד צדדי, אנחנו לא נישאר בהסכם - זה יהיה מנוגד לאינטרסים שלנו", אמר עראקי בעבר. הניסיון האירופאי להטיל סנקציות על תוכנית הטילים הבליסטיים מטרתו מצד אחד לרצות את הנשיא טראמפ ומצד שני לא לפגוע בהסכם הגרעין.