הפרלמנט בליטא הצביע בעד הדחתו של פקיד בכיר במשרד החינוך שהציע פרס בגובה אלף יורו לסטודנט שיכתוב מאמר בנושא "יהודים שהרגו בני אדם".


ראשית הסיפור בחודש אוקטובר. בראיון שהעניקה אחת הסופרות הידועות במדינה היא העלתה ספקות לגבי לעברו של אחד מהגיבורים הלאומיים, אדולפס ורגא, ובנוגע לקשריו לרצח יהודים. המבקר האתי של האקדמיה, ויג'יליוס סאדוסקה, שמונה על ידי הפרלמנט הליטאי, פרסם בעקבות הראיון פוסט בדף הפייסבוק שלו שמזמין סטודנטים, תלמידים ומורים לכתוב את העבודה בנושא השנוי במחלוקת.



גורם המצוי בפרטים מסר כי הרצון של המבקר הוא לשנות את הדפוס הנהוג, שלפיו מדברים רק על מי שהרגו יהודים ולא להפך. בעקבות הפוסט, אחת מחברות הפרלמנט זימנה דיון הנוגע להעסקתו של המבקר וקראה לפטרו. בהצבעה שנערכה לאחר הדיון תמכו 77 חברי פרלמנט בהפסקת משרתו, בעוד רק 17 התנגדו. הצבעה זו משקפת היטב את האופן שבו ליטא נוהגת כלפי גילויי אנטישמיות, בניגוד לשכנתה פולין, שחוקקה לאחרונה את חוק ההכחשה.



נושא האנטישמיות הפוליטית במזרח אירופה צפוי לזכות בתשומת לב מרבית בפורום הגלובלי השישי למאבק באנטישמיות של משרד החוץ, שייפתח היום. סקר פנימי שערך המשרד בין משתתפי הכנס, העלה כי 63% מהם רואים קשר ישיר בין התגברות מגמות אנטישמיות ביבשת לבין העלייה בכוחן של מפלגות הימין הקיצוני ברחבי אירופה.