במרץ 2017 הגיעו חברי הכנסת מהרשימה המשותפת, מסעוד גנאים ועבד אל־חכים חאג’ יחיא, אל ברטעה המזרחית, ממערב לג’נין, וחגגו את ההכרה ב־91 משפחות בכפר על ידי המוסד לביטוח לאומי. שנה לאחר מכן עלתה שלשום ברטעה לכותרות לאחר פיגוע הדריסה שביצע בן הכפר, עלאא ראתב קבהא (29) בסמוך למבוא דותן, שבו נהרגו קצין וחייל צה”ל. דוברי חמאס ברצועה ציינו כי הפיגוע בוצע לציון 100 ימים להכרתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בירושלים כבירת ישראל.



ברטעה, יישוב ערבי באזור נחל עירון, מחולק לשניים: חלקו המערבי מצוי בתחומי מדינת ישראל ותושביו הם אזרחי מדינת ישראל, בעוד שחלקו המזרחי נמצא בתחומי הגדה המערבית ותושביו הם פלסטינים. הכפר חולק לשניים בהסכם שביתת הנשק בין ישראל לירדן, שנחתם בתום מלחמת העצמאות, על בסיס מתווה ואדי אלמיה החוצה את הכפר ומהווה גבול טבעי נוח. חלקו המערבי של הכפר הועבר לידי ישראל עם כ־500 תושבים שהיוו שליש מהתושבים אז, בעוד שחלקו המזרחי, המונה כאלף תושבים, הועבר לירדן. ברטעה המזרחית הפכה מאז לאחד היעדים החשובים לישראלים, ובפרט ערבים ישראלים, שמגיעים אליו בעיקר בימי שבת כדי לרכוש מוצרים במחירים נוחים.



קבהא עצמו הפך בימים האחרונים לגיבור לאומי ברשתות החברתיות. אף שממשלת ישראל פעלה בסוף השבוע לחסימת עשרות דפי פייסבוק ששיבחו את הפיגוע, ממשיכים לצוץ כל הזמן דפים חדשים וסרטונים אשר משבחים אותו. במקביל, פורסמו סרטונים שבהם נראים חיילי צה"ל בזירה, רגעים לאחר הפגיעה בהם, כאשר צעירים פלסטינים מתקשרים כדי להזעיק עזרה.



כפר חצוי. ברטעה, צילום: דוד ליסבואה
כפר חצוי. ברטעה, צילום: דוד ליסבואה



אף שכוחות הביטחון מסרו כי המפגע הודה שהוא ביצע פיגוע על רקע לאומני, המשיכו בני משפחתו לדבוק בגרסה כי מדובר בתאונת דרכים שלא היה ניתן למנוע, תוך שהם מסתמכים על עדי ראייה מהכפר. "לא היה לו שיוך לשום ארגון פלסטיני", אמר אביו ראתב. "חמאס ניסה לתפוס טרמפ על הגב שלנו".


"כל אחד יצא עם הודעת ברכה", אמרה אחותו נסרין והדגישה גם היא כי אחיה לא שייך לאף ארגון פלסטיני. "עלאא סיפר לי שהוא מתכנן להתארס, בונה בית ורוצה להתייצב בחייו, אז איך הוא יצא לבצע פיגוע? אני אשת סודו ואני יודעת שהוא רחוק מאוד מהדברים הללו".



נסרין, בעלת בית מרקחת בכפר, תיארה בסרטון שהופץ ברשתות החברתיות הפלסטיניות את המסלול שביצע אחיה ביום הפיגוע: "אחי עיסאם לומד במכללה הצבאית של רמאללה. אבי היה אמור להסיע אותו לצומת עראבה, סמוך לג'נין, ומשם מונית הייתה אמורה לקחת אותו למכללה. אבא היה באותה עת בתפילת אחר הצהריים במסגד. במקביל, נהג המונית שהמתין לו בצומת התקשר ואמר שיש לאחי עשר דקות להגיע. אני ועלאא היינו בבית המרקחת. ביקשתי ממנו לקחת את הג'יפ שלי כדי להסיע את עיסאם. הוא הבטיח שיחזור במהירות. עלאא עלה על הג'יפ, לקח את עיסאם עד צומת עראבה ובדרך חזרה אירעה התאונה. הוא אף ביקש מעדי ראייה, תושבי הכפר, להזעיק אמבולנס כדי להגיש סיוע רפואי לחיילים שנפגעו. הם התקשרו לסהר האדום הפלסטיני, אבל בגלל פוליטיקה פנימית והבחירות המתקרבות בישראל טענו כי מדובר בפיגוע.



"מדובר בפנייה מאוד חדה ליד מגדל הפיקוח. גם אני נסעתי כמה פעמים בדרך הזו. השמש נמצאת מולך בשעות כאלה ומסנוורת אותך. עלאא נסע במהירות, ככל הנראה הופתע, וכאשר בלם - איבד שליטה והתנגש במגדל הפיקוח. מי שנפגע היו החיילים שחצו את הכביש בעת הגעת אחי. לו הוא תכנן לעשות פיגוע, לא היה מתנגש במגדל, אלא היה נמלט מהמקום. לו היה מדובר בפיגוע, החיילים האחרים היו יורים עליו, וזה לא קרה. מצלמות שהיו בזירה יוכיחו את הדברים. אנחנו מקווים מאוד שהחקירות יוכיחו שלא היה מדובר בפיגוע".



"אג'נדה של הקצנה". העיתונים "אל־קודס" (למעלה), "אל־חיאת אל־ג'דידה" ו"אל־איאם"
"אג'נדה של הקצנה". העיתונים "אל־קודס" (למעלה), "אל־חיאת אל־ג'דידה" ו"אל־איאם"



בכפר ברטעה – יישוב שקט בסך הכל שלא יוצאים ממנו בדרך כלל מחבלים או נרשמים בו עימותים עם צה"ל – מעדיפים לאמץ את הגרסה של משפחת קבהא, אך עיתוני העולם הערבי עסקו אתמול כצפוי רבות בפיגוע הדריסה. העיתון "אל־איאם" דיווח בכותרת הראשית שלו על ההתפתחויות בחקירת הפיגוע, בהסתמך על תחקיר צה"ל. גם העיתון "אל־קודס" דיווח בכותרת הראשית שלו על "התפתחויות בתחקור צה"ל את הפיגוע ועל איומים להרוס את בית מבצע הפיגוע". בכותרת משנית דווח ש"ארגון מטעם ההתנחלות מבקש להרוס 14 חוות ובית בכפר יאטה בדרום הר חברון". כותרת אחרת התייחסה לאירועי "יום הנכבה" המתוכננים ברחבי הגדה המערבית ורצועת עזה.



במקביל לסיקור הפיגוע, התקשורת הפלסטינית דנה אתמול בהתבטאותו של שר הביטחון אביגדור ליברמן, שלפיה "אבו מאזן דוחף לעימות בין ישראל לחמאס". ב"אל־חיאת אל־ג'דידה" נכתב כי "ליברמן מוביל הסתה מטורפת נגד הנשיא מחמוד עבאס". דובר פת"ח פאיז אבו עיטה אמר כי "ליברמן מקדם חוקים גזעניים ומפיץ אג'נדה של הקצנה במדינה שטוענת שהיא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. ליברמן הוא שר צבא הכיבוש שפועל בניגוד ללגיטימיות ולחוקים הבינלאומיים".