"הביטול גורם עצב גדול ואכזבה", מודה דליה עמנואלוף, אמו של סמ"ר דביר עמנואלוף ז"ל, החלל הראשון של מבצע עופרת יצוקה, וחברת חבורת הזמר "אור למשפחות". "התכוננו והתרגשנו לקראת הטקס. כשאני אומרת התרגשנו, זה לא פרפרים של הופעה מול כל המדינה, זוהי התרגשות אחרת: של חזרה להר הרצל לא עם דמעה ועם צפירה, אלא עם שיר בלב ושיר בפה”.



בשבוע שעבר נדהמו לגלות חברי “אור למשפחות”, חבורת זמר ייחודית שבה שרים עשרות הורים שכולים, כי הופעתם המתוכננת בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל בפתיחת חגיגות יום העצמאות ה־70 למדינת ישראל - בוטלה.



"בבוקר נהיה כולנו בהר הרצל, נעמוד בצפירה, כשכל חבריו של דביר והמשפחה יקיפו את חלקת הקבר שלו עד שלא יהיה מקום", מוסיפה עמנואלוף. "למרות המעמד הקשה, אמרתי לחבר'ה שלנו: השנה תראו אותנו חוזרים להר הרצל בערב, ממקום אחר לגמרי, כשאנחנו שרים. מלווים אותנו קובי אשרת וקורין אלאל, חבורת הזמר רצינית ונפגשת אחת לשבועיים לחזרות, ההורים מגיעים מכל קצוות הארץ, מתרגשים ונהנים. כשדביר נפל, נסגר לי הכל וגם הקול, לא יכולתי לשיר או לעבוד. אחרי כמה חודשים בעמותה, יפית איטח, אמו של צחי ז"ל, שכנעה אותי לבוא לחבורת הזמר פעם אחת. הגעתי והאווירה הייתה כל כך כיפית, הייתה אחווה בין ההורים. לשיר זה לחיות, זה פותח את הלב ואת הראש ועוזר לכולנו להתמודד. לא חשבתי בחיים שאחזור לשיר. כבר תוכננו חזרות לקראת הטקס, ועכשיו כולנו מאוכזבים".



דליה עמנואלוף. צילום: פרטי



חוויות מחזקות



עמותת "אור למשפחות" הוקמה על ידי עירית אורן־גונדרס, סא"ל במיל', בשנת 2008, לאחר שבתפקידה כראש ענף כוח אדם של חיל ההנדסה הקרבית, נחשפה להורים ששכלו את ילדיהם בפעילות מבצעית. היא ביקרה את המשפחות בשעתן הקשה מכל וחשה כיצד המפגש עמן מחזק אותן, אך גם אותה. “הרגשתי שזה עשה כל כך טוב ומיד חשבתי איך אפשר עוד לשמח ולחזק אותן”, היא מספרת. “בתחילה היה זה גרעין של משפחות חיל ההנדסה, ולאט־לאט הצטרפו משפחות נוספות. מאז 2008 הצטרפו לעמותה יותר מ־3,500 משפחות. המוטו של העמותה הוא: 'בוחרים בחיים'. המטרה היא לתת להורים חוויות מחזקות".



מעבר לחבורת הזמר, שהוקמה לפני כשנה, העמותה עורכת מפגשים רבים להורים השכולים לאורך כל השנה, אירועי תרבות ואמנות, ערבי שירה בציבור, טיולים בארץ ובחו”ל ועוד.



לפני כחודש וחצי החליטה אורן־גונדרס, יו”ר “אור למשפחות” הפועלת בהתנדבות, לפנות ביוזמתה למארגני טקס הדלקת המשואות ולהציע להם לתת במה לחבורת הזמר “אור למשפחות”. לדבריה, המפיק הבכיר והבמאים שעמם דיברה אהבו את הצעתה, ולאחר שראו סרטונים וקיבלו פרטים נוספים על חבורת הזמר, אישרו את השתתפותה. הוחלט כי אורן־גונדרס תדאג ל־70 משתתפים מקרב ההורים, האחים השכולים ואלמנות צה”ל, כמספר שנות המדינה, ובהמשך נשלח לחבורת הזמר לוח זמנים לחזרות, נבחר שיר ואף תואמו הסעות לכל החזרות הצפויות להתקיים בהר הרצל.



לאחר קבלת אישור ההשתתפות מהפקת הטקס, אורן־גונדרס בישרה להורים את הבשורה. התגובה הייתה התרגשות גדולה, לצד דאגה כיצד יצליחו לשלב את האתגר עם יום הזיכרון, שבו הם מתייחדים עם זכר יקיריהם. עם זאת, עד מהרה התקבלה הסכמה גורפת של כל ההורים להשתתף בטקס. זאת ועוד, לפני כשבועיים, על במת כנס שדרות, נבחרו אורן־גונדרס והעמותה על ידי מארגני הכנס, לקבל את אות המופת לפעילות חברתית לשנת 2017. האות הוענק להם על ידי השרה מירי רגב, מי שבהמשך תבטל את השתתפות חבורת הזמר בטקס.



עירית אורן גונדרס . צילום: מוקי שוורץ



כיממה בלבד לאחר כנס שדרות, פנתה עיתונאית חדשות 2 דנה ויס למארגני הטקס בנוגע לחלקה של חבורת הזמר בערב וקיבלה עדכון כי הופעתם מבוטלת. העדכון הועבר לאורן־גונדרס, שכמובן פנתה למפיקים וביקשה לקבל מהם תשובה ברורה לסיבת הביטול. לדבריה, עד לרגע זה לא התקבלה תשובה כזו. לדברי גורם בהפקה, ארגון חיצוני ביקש לבטל את השתתפותם.



האמירה הזו קיבלה אתמול אישוש לאחר שהשרה רגב העלתה לפייסבוק שלה מכתב שבו תמי שלח, יו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה"ל, ואלי בן שם, יו"ר ארגון יד לבנים, מבקשים ממנה "לוותר על הופעת ההורים השכולים ואלמנות צה"ל בטקס הדלקת המשואות בשם אחדות משפחת השכול ולאור העובדה שישנם הורים שכולים נוספים שביקשו להופיע בטקס". רגב כתבה בתגובה בפוסט: "השתדלתי לא להיכנס למחלוקות בין הארגונים וזאת מתוך כבוד לכל אחד מהארגונים. לצערי, משרבבים את שמי - שלא בצדק, למאבק שיש בין הארגונים בעניין טקס המשואות. החלטתי לקבל את עמדת הארגונים היציגים כדי להימנע ממעורבות במאבקים שלא לי. בטקס יהיה ייצוג מכובד ומכבד למשפחת השכול, שאני אוהבת ומכבדת".



מירי רגב. צילום: פלאש 90



בינתיים שיגרו אתמול חברי חבורת הזמר מכתב לשרה רגב, בחתימת כ־200 הורים, שבו הם מבקשים ממנה להפוך את ההחלטה התמוהה. לשליחת המכתב קדם פוסט שפרסם עמוס שלו, אביו של הטייס רס"ן ניסן שלו, שנפל במלחמת לבנון השנייה, וחבר הוועד המנהל של העמותה, שהופץ על ידי הורים רבים. “זה היה אמור להיות רגע מרגש בחיי ההורים, ואחד מרגעי השיא של הטקס... כל ניסיון להבין מה קרה ומה הסיבה עלה בתוהו”, כתב שלו בפוסט. “תחושת ההורים והפגיעה בהם קשה ביותר”.



"לפי בירור מול ההפקה, הם קיבלו הוראה מלמעלה לגבי הביטול והדגישו כי זו אינה החלטה שלהם, והם מאוד רצו בהשתתפותנו", אומר שלו כעת. "יש בידיי מסמכים שנשלחו לעמותה, עם לוח החזרות המלא, הלבוש, החזרה הכללית מרובת השעות ועוד. לא הגיוני שמבטלים בשלב כזה. שמעתי שניסו לרמוז כי ההחלטה היא אמנותית ושחבורת הזמר לא מספיק מקצועית. ברור שקבוצה שקיימת כמה חודשים לא תהיה ברמה של מקהלת 'אנקור', אך יש פה גם עניין ערכי וסמלי. ההורים באים לשיר ולייצג את הנופלים, שבזכותם מתקיים הטקס ומתקיימת המדינה. התגובה של ההורים גובלת בפגיעה נפשית. הם יודעים שיש להם הזמנה לאירוע חד־פעמי חשוב. זה ריגש אותם, ופתאום הם קיבלו את הסטירה כשאמרו להם לא. השרה צריכה להתעשת, לקבל החלטה מנהיגותית ולהחזיר את הגלגל אחורה".



"מאוד עצוב שלא אפשרו להורים להיות במעמד הזה", אומרת גם קורין אלאל, שמנהלת את חבורת הזמר, מעבירה להם שיעורי קול ומקיימת חזרות עמם. “הם כל כך התרגשו אחרי שהבטיחו להם, ואז ביטלו. זה מאוד־מאוד קשה".



היו טענות שחבורת הזמר לא מקצועית.


"אני לא חושבת שזאת הבעיה. חבורת הזמר מיוחדת ומקצועית, העבודה איתם זה לא כמו עם מקהלה רגילה, זו חבורה שמוציאה את הנפש שלה החוצה. יש להם סאונד מיוחד שלא דומה לאף מקהלה אחרת. הם היו אמורים לבצע את 'הללויה' לפני שהוחלט שגלי עטרי ועדן בן זקן יבצעו את השיר יחד".



תחרות על שכול



זו אינה השערורייה הראשונה שנקשרה בטקס הדלקת המשואות. כזכור, לאחרונה פורסם כי הזמר אביב גפן הוזמן לשיר בטקס, אך אז שרת התרבות ביטלה את הופעתו. גפן טען כי הסיבה הרשמית שניתנה לביטול הייתה שהשיר שהיה אמור לשיר, "יומן מסע", "אינו מתאים", אך בפועל, לדבריו, מדובר ב"אקט פוליטי".



בינתיים, חברי חבורת הזמר "אור למשפחות" מתקשים להתמודד עם הביטול. לדבריהם, זו אינה הפעם הראשונה שארגון יד לבנים מנסה להדיר את מקומם מהשתתפות באירועים או מקבלת תקציבים. "אני חבר בחבורת הזמר כמעט מיום הקמתה", אומר גרשון שנון, אביו של טוראי שלומי ז"ל, שנפל בשנת 1986 בעת מילוי תפקידו. "העמותה גרמה להורים השכולים להבין שאנחנו יכולים גם לשיר ובעצם לשמוח. כשהודיעו לנו שנופיע בטקס הדלקת המשואות, חלקנו חשבנו שזה לא אפשרי ויהיה קשה ואז, כשעירית הציגה את המעמד של ההורים השכולים ששרים על הר הרצל שהוא בעצם הר הבכייה, אמרנו שנעשה את זה. זה יהיה בשבילנו הכבוד, הדגל. התחברנו לרעיון שדווקא במקום שבו בכינו על קברי הילדים שלנו, שם אנחנו נשיר כדי לשמח, כדי שאנשים ידעו כמה אנחנו רוצים לתת עוד מעצמנו למדינה. פתאום נפלה עלינו ההודעה התמוהה שהוציאו אותנו מרשימת המופיעים. זוהי פגיעה נוראית. השקענו כל כך הרבה חזרות והכנות. איך יכלו לעשות לנו את זה? גם כשעושים טעות, יש מקום לעשות תיקון. שמעתי שמועות שהביטול קשור לארגון יד לבנים, וכנראה יש בזה אמת. אני מאוד מקווה שזה לא כך. ארגון יד לבנים יקר לכולנו, ולא צריכה להיות מלחמה בינם לבין 'אור למשפחות'. הייעוד של שניהם הוא לסייע להורים שכולים. זה אמור להיות המרכז. יש כאן תחרות לא ברורה על שכול. זה כנראה מה שגרם לשרה לבטל, ולא שיקולים אמנותיים".



גרשון שנון. צילום: קירה גופר



"אני מאוד עצובה, וכך גם בעלי", מודה אריאלה בן נעים, אמו של סמל ליאור בן נעים שנפל בשנת 2001 בעת מילוי תפקידו. "שנינו בחבורת הזמר מיומה הראשון. לפני שבועיים הייתה אזכרה לבן שלנו, ולמחרת היה הכנס בשדרות ושרנו שם. זה נתן לי הרגשה כל כך טובה שאנחנו שרים לכבוד הבנים, ממש מרומם נפש. הרגשנו שכולם איתנו, אפילו השרה רגב הצטרפה על הבמה. מאוד שמחנו על האפשרות להופיע בטקס הדלקת המשואות. אמרנו שאנחנו נשיר והבן ימחא כפיים. למרות הנסיבות, היינו בהיי גדול לקראת ההשתתפות. אנחנו מאוד עצובים מהביטול. שינינו תוכניות, פינינו את הימים. לא נראה לי שהביטול נפל מהשמיים, אבל אני לא רוצה להאשים בלי לדעת את הסיבה. זה היה אמור להיות אירוע מכונן. חשוב לנו שכל המשפחות יראו שבחרנו בחיים. הכי קל לשכב במיטה ולא לרצות לצאת ממנה".



אריאלה בן נעים. צילום: צילום: פרטי



תגובות



רחל לניאדו, מנכ”לית ארגון יד לבנים, בשם יו”ר יד לבנים, אלי בן שם, מסרה בתגובה: “אנו מבקשים להתנצל בפני חברי הארגון היקרים שלנו ולהסביר שאנו, הארגונים היציגים יחד, ארגון יד לבנים וארגון האלמנות, לאחר התלבטות לא קלה וחשיבה ולאור העובדה שהובא לידיעתנו שישנם עמותות וגופים נוספים שביקשו להופיע, סברנו שמוטב לוותר על הופעת המקהלות הייצוגיות של ארגון יד לבנים וארגון האלמנות מתוך אחריות ציבורית, על מנת למנוע מחלוקות בימים הכל כך טעונים ורגישים בערבו של יום הזיכרון הקרב ובא, להעביר מסר של אחדות ולאפשר לכולנו להתייחד עם זכר יקירינו. הדבר האחרון שאנו צריכים כעת להתמודד איתו הוא מחלוקות וויכוחים שמבחינתנו 'מחללים' ופוגמים בקדושה של הימים האלו, ולכן לא נכון שמקהלות או גורמים אחרים יופיעו בטקס הדלקת המשואות".



ממשרד התרבות והספורט נמסר בתגובה: "שרת התרבות והספורט מירי רגב קיבלה את עמדתם של הארגונים היציגים, בראשם ארגון יד לבנים וארגון אלמנות ויתומי צה"ל. השנה יוקדש חלק נכבד בטקס המשואות לתמונת הזיכרון, שבמסגרתן המדינה תציג את תמונות עשרות אלפי החללים, עם שמותיהם במופע אור קולי ייחודי. השרה אוהבת ומחבקת את משפחת השכול, ולאור הרגישות החליטה שלא להתערב בעניין על פי בקשתם".



מיגאל בן דוד מחברת "בנדה הפקות", המפיקה את הטקס, נמסר בתגובה: "הנושא לא בטיפולי, אין תגובה".