על רקע המבוי הסתום אליו נקלע המשא ומתן המתנהל בין ארגוני הסגל האקדמי הזוטר לבין ועד ראשי האוניברסיטאות, ישבית מחר הסגל האקדמי הזוטר בארבע אוניברסיטאות את הלימודים למשך שעתיים, בין השעות 12:00 ל-14:00. השביתה תתקיים באוניברסיטת בן גוריון, באוניברסיטה העברית, אוניברסיטת בר אילן ובאוניברסיטת תל אביב, ובמהלכה יקוימו אספות הסברה.

הסוגיה המרכזית שבמחלוקת, טוענת נטלי לוי, יו"ר ארגון הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטת תל-אביב, היא הביטחון התעסוקתי. "המצב שבו מרצים ותיקים ממונים למשרת הוראה בכל סמסטר מחדש ולא יודעים מה יהיה איתם בסמסטר הבא הוא בלתי נסבל. האוניברסיטאות שאמורות להיות חוד החנית של הקדמה, מרשות לעצמן להתנהל כאחרון המעסיקים הקבלניים. כשמרצה מלמד 15 שנה באוניברסיטה יש מקום להיות קשובים לצרכים שלו".
בנוסף לכך חלוקים הצדדים בסוגיות של פערי שכר בין קבוצות עובדים שונות ויצירת מסלולי העסקה אחידים וברורים יותר. "אנחנו לא מעוניינים לשבות," טוענת לוי. "יש הרגשה שהאוניברסיטאות מעדיפות שנפגין כוח ונגיע למצב הזה. אנחנו מעדיפים שהאוניברסיטאות ירדו מהעץ שעליו הן טיפסו ויצטרפו אלינו לשנת 2018, שבה, כך אני מאמינה, ראוי להתייחס לעובדים בצורה יותר מכובדת".
בוועד ראשי האוניברסיטאות טוענים כי מדובר בשביתה מיותרת שתפגע בסטודנטים ובמערכת ההשכלה הגבוהה ללא הצדקה. "בשונה מארגון הסגל הזוטר, האוניברסיטאות אשר פעלו כל העת למציאת פתרון הטוב ביותר עבור הצדדים הציעו תוספות שכר המסתכמות בעשרות מיליוני שקלים בשנה ובהתאם לתוספות השכר כפי שסוכם לעם הסגל הבכיר באוניברסיטאות וכמקובל לכלל הסכמי השכר במשק. מרות שהאוניברסיטאות היו מוכנות ללכת כברת דרך ארוכה עבור דרישות הסגל הזוטר, הם מצדם לא היו מוכנים להתפשר על דרישותיהם הקיצוניות. משמעות דרישות הסגל הזוטר במשא ומתן הנוכחי היא תוספות שכר ותוספות נלוות שעלותן עשרות מיליוני שקלים נוספים, שהאוניברסיטאות, עם כל הרצון הטוב פשוט אינן מסוגלות לעמוד בהן, ויביאו לפגיעה קשה במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל", אמרו.