בישראל הגיבו בחומרה על מעשיו של רומן פרנק, הצעיר הצרפתי, עובד הקונסוליה הצרפתית בירושלים, שמואשם בהברחת נשק מעזה למזרח ירושלים ולגדה. הוא עשה זאת, בין שהיה מודע לכך ובין שנוצל בידי חמאס, כפי שטען בחקירתו בשב”כ. קשה להאמין שהוא היה עד כדי כך תמים, שלא הבין שהוא נותן יד לטרור. אלא אם הוא חייזר שנחת כאן לפני כמה דקות ואינו מודע למציאות הישראלית־פלסטינית. מכל מקום ברור כי אין להקל ראש בפרשה שבה אזרח אירופי, בחסות חסינות דיפלומטית, מבריח יותר משבעים כלי נשק.



הפרשה ללא ספק מביכה את ממשלת צרפת, אך יש להתייחס למקרה בפרספקטיבה. נדירים הם המקרים שבהם דיפלומטים זרים ומי שנהנים מחסינות דיפלומטית בישראל מסייעים לארגוני טרור. זה קרה בעבר רק פעמים ספורות. במקרה הבולט ביותר היה מעורב הארכיבישוף הילריון קאפוצ’י, סורי במוצאו,


שהיה ראש הכנסייה היוונית־אורתודוקסית בארץ הקודש.



הוא נלכד ב־1974 בידי השב”כ כשהבריח נשק – לבנות חבלה, טילי קטיושה ועוד - לארגון הפת"ח בגדה המערבית, לאחר ביקוריו בירדן. בשנות ה־80 המוקדמות היה גם מקרה של דוברת שגרירות בריטניה בישראל שהתאהבה בדיפלומט משגרירות מצרים בתל אביב והפכה, שלא ביודעין, לסייענית ולמרגלת מטעמו. השב”כ, שעלה על עקבותיה, מסר את המידע למודיעין הבריטי, והמודיעין פתח בחקירה נגדה. היא הוחזרה ללונדון והועמדה לדין.



בשלושים השנים האחרונות היו עוד מקרים של דיפלומטים או עובדי ארגונים בינלאומיים שהשב”כ חשף את קשריהם המפוקפקים עם ארגונים פלסטיניים. ברוב המקרים אירועים אלה הסתיימו בהפסקת עבודתם ואף בגירושם מישראל. זה נעשה לרוב מתוך רצון שלא להחריף את היחסים עם המדינות הנוגעות לדבר ולפתוח חזיתות דיפלומטיות מיותרות.



ראש ממשלת צרפת, עמנואל מקרון. מבוכה לממשלת צרפת. צילום: Getti Images
ראש ממשלת צרפת, עמנואל מקרון. מבוכה לממשלת צרפת. צילום: Getti Images



ובכל זאת אסור להתעלם גם מהעובדה שכל ארגוני המודיעין, ובמקרה זה גם מנגנוני הביטחון של חמאס, עושים כל מאמץ לנצל פרצות, להונות יריבים ולשטות בהם. לפי פרסומים זרים ובהם ספרו של צוער המוסד ויקטור אוסטרובסקי, במוסד ובאמ”ן פעלו לגייס סוכנים ודיפלומטים הפועלים גם מעבר לגבול.



במילים אחרות, כך עושים כולם - פשוט אסור להיתפס. לכידתו של האזרח הצרפתי והרשת הפלסטינית במזרח ירושלים ובגדה, שעבורה הבריח את כלי הנשק, מעידה על היכולות המודיעינית המצוינת של השב”כ, שהצליח לחשוף את המעשים וכל זאת בלי לגרום לנזק דיפלומטי ליחסים בין שתי המדינות.


מקורות מדיניים בירושלים אמרו כי היחסים בין צרפת לישראל חזקים כתמיד בכל המישורים - המדיני־צבאי והמודיעיני. ואכן, כהוכחה לכך אפשר לציין שרק לאחרונה הגיע לשגרירות בתל אביב נציג חדש של המודיעין הצרפתי.



כתב העת הצרפתי “אינטליג’נס און ליין” כותב בגיליונו החדש כי הנרי בורדיול, בעל ותק של 30 שנים בשב”כ הצרפתי, מונה לתפקיד המתאם מול עמיתיו בישראל.