מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג התייחס הערב (רביעי) לראשונה למשבר קיימברידג' אנליטיקה בפרסום שכתב בחשבון הפייסבוק שלו. "יש לנו את האחריות להגן על המידע שלכם ואם אנחנו לא יכולים לעשות את זה אז לא מגיע לנו לשרת אתכם. אני עובד כדי להבין מה בדיוק קרה ואיך נוכל לוודא שהדבר לא יקרה שנית. החדשות הטובות הן שהפעולות שמונעות מדברים כאלה מלקרות, בוצעו כבר לפני מספר שנים. אבל עשינו מספר טעויות ויש לנו דברים נוספים שאנחנו צריכים לעשות וצעדים נוספים לנקוט בהם".



"ב-2007 השקנו את פייסבוק עם החזון לפיו אפליקציות צריכות להיות יותר חברתיות", פירט, "שלוח השנה למשל יוכל להראות לך את ימי ההולדת של החברים שלך, שתוכל לראות את מיקומם על המפה ולהוסיף את התמונות שלהם לספר הטלפונים שלך. כדי לאפשר זאת, נתנו לאנשים להתחבר לאפליקציות ולשתף מי החברים וגם מידע על עצמך".



"בשנת 2013 חוקר מאוניברסיטת קיימברידג' בשם אלכסנדר קוגן יצר בוחן אישיות", הסביר, "למעלה מ-300 אלף השתמשו בו וחלקו את המידע שלהם ושל חבריהם. בהתחשב בדרך בה הפלטפורמה הזו פעלה, למפתח הייתה גישה למידע של מיליוני אנשים וחבריהם. שנה מאוחר יותר שינינו את הפלטפורמה כדי למנוע שימוש באפליקציות פוגעניות. הכנסנו הגבלות על המידע שאפליקציות יכולות לגשת אליו וכאלה כמו מבחן האישיות לא יכלו לגשת למידע על חברי המשתמשים כל עוד הם לא אישרו זאת".
"ב-2015 נודע לנו באמצעות עיתונאי מהגרדיאן כי קוגן חלק את המידע שלו עם קיימברידג' אנליטיקה", גילה צוקרברג, "שיתוף מידע של אנשים מבלי לקבל את אישורם מנוגד למדיניות שלנו, אז חסמנו את האפליקציה שלו באופן מיידי. דרשנו ממנו ומהחברה להבטיח רשמית שהם מחקו את המידע המדובר והם אכן סיפקו אישור רשמי לכך. בשבוע שעבר נודע לנו מהתקשורת שהם לא עשו זאת. בתגובה חסמנו אותם מיידית. החברה טוענת שהם מחקו את המידע והסכימו לכך שמומחים מטעמנו יבדקו האם הדבר אכן קרה. אנחנו עובדים עם גורמים רגולטוריים כדי להבין כיצד הדבר קרה. מדובר בהפרת האמון בין קוגן והחברה לבין פייסבוק, וגם בין פייסבוק והאנשים שמשתפים בה את המידע שלהם ומצפים שנגן עליו. אנחנו צריכים לתקן את זה". 


אחר כך הוא פירט באילו צעדים צפויה החברה לנקוט. "נבדוק את כל האפליקציות שקיבלו גישה למידע לפני שנת 2014 ונבחן אותן", כתב, "נחסום מפתחים שלא יסכימו לשתף איתנו פעולה. במידה ונמצא מפתחים שביצעו במידע שימוש כלשהו, נחסום אותם ונדווח לאנשים שהושפעו בהם אלה מהאפליקציה של קוגן. בנוסף נבקש מהמפתחים למחוק מידע של אנשים שלא השתמשו באפליקציה במשך שלושה חודשים ונבקש פחות מידע בעת ההרשמה לפייסבוק". 
 
"הקמתי את פייסבוק ובסופו של דבר אני אחראי למה שקורה בפלטפורמה הזו", סיכם, "אני רציני בנושא הצעדים שננקוט ונוודא שהדבר לא יחזור על עצמו בעתיד. עם זאת זה לא יכול לשנות את מה שקרה בעבר. נלמד מהניסיון הזה כדי להפוך את הפלטפורמה לבטוחה יותר בעתיד. רוצה להודות למי שממשיכים להאמין בנו ובמשימה שלנו. יודע שייקח זמן לתקן את הכל אבל נעבור את זה כדי לייצר שירות טוב ביותר בעתיד".

נפתחה חקירה
 

אתמול ועדת הסחר הפדרלית של ארצות הברית החלה בחקירה כדי לבדוק האם פייסבוק הפרה את החוזה מול המשתמשים שלה, בכך שהעבירה מידע עליהם לחברה חיצונית. כך דווח בבלומברג. על פי הדיווח, הבדיקה החלה בעקבות התפוצצות פרשת קיימברידג' אנליטיקה בסוף השבוע שעבר. 



עוד דווח באתר הטכנולוגיה the verge כי בפרלמנט הבריטי ביקשו מצוקרברג עצמו להגיע ולהעיד על הדרכים שבהן פייסבוק שומרת ומגינה על המידע של הגולשים. דמיאן קולינס, ראש וועדת הטכנולוגיה המדיה והספורט כתב למנכ"ל החברה כי עליהם "להבין את הבעייתיות והסיכונים בכך שמידע של גולשים  נלקח מבלי ידיעתם ונעשה בו שימוש". 



הוא הוסיף: "הגיע הזמן לשמוע התייחסות מגורם בכיר בחברה, שידבר על הכישלון הקטסטרופלי הזה". במכתב הוא ביקש מצוקרברג עצמו להעיד בפני הוועדה, אך הצהיר כי יסתפק בהגעת גורם בכיר כלשהו. המכתב אינו דורש הגעה לעדות בפני הוועדה, אך ייתכן כי הדבר יקרה. לפייסבוק יש עד ה-26.3 להגיב למכתב.



פרשת קיימברידג' אנליטיקה התפוצצה אחרי שכריס וויילי, עובד לשעבר בחברת איסוף המידע קיימברידג' אנליטיקה, שעבדה יחד עם קמפיין טראמפ, חשף בשיחה עם האובזרבר הבריטי כי החברה הצליחה להשתלט על כ-50 מיליון חשבונות פייסבוק של מצביעים אמריקאים כדי להשפיע על אופן הצבעתם בבחירות. 

הסנאטורית הדמוקרטית איימי קלובוכר, חברת ועדת המשפט של הסנאט, קרא למנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, להעיד בפני הוועדה כיצד חברת המידע קיבלה את הגישה לחשבונות הפרטיים. "זו פריצה משמעותית שיש לחקור", צייצה. "ברור שהפלטפורמות האלה לא יכולות לשמור ולפקח על עצמן. אני דורשת עוד שקיפות ומתן דין וחשבון עבור מודעות פוליטיות ברשת. הם אומרים 'תבטחו בנו''. מארק צוקרברג צריך להעיד".