משרד הפנים ומנגנוני הביטחון הנשלטים על ידי חמאס ברצועת עזה הודיעו הלילה (חמישי) הרגו היום (חמישי) את החשוד העיקרי בפיצוץ מטען החבלה סמוך לשיירת ראש הממשלה הפלסטיני, ראמי חמדאללה, וראש המודיעין הכללי מאג'ד פרג', בבית חאנון ביום שלישי שעבר. המבוקש, אנאס עבד אל-מאלכ אבו-חוסה, נעצר בתום קרב יריות עם אנשי מנגנוני הביטחון הפלסטיני של חמאס ברצועה, ואף נפצע קשה מירי בבטנו, כאשר מאוחר יותר נקבע מותו. מקורות ברצועה מסרו גם כי "שני שוטרים פלסטינים נהרגו בחילופי האש עם המבוקש במרכז הרצועה".



גורמים בחמאס מסרו מוקדם יותר, כי לחשוד קשר ישיר עם גורמי הביטחון של הרשות הפלסטינית בגדה המערבית, וטענו כי "הוא גויס למשימה על ידם".



לפני האירוע, דובר משרד הפנים, איאד אלבוזם, ציין כי במסגרת החקירות הנמשכות בעניין הפיצוץ התגלה כי אנאס עבד אל-מאלכ אבו חוסה הוא האחראי לתקרית. הוא ציין כי מנגנוני הביטחון מנסים לאתר אותו, וכי הוצע פרס בסך 5,000 דולר לכל מי שימסור מידע העשוי להביא למעצרו. משרד הפנים של חמאס אף הזהיר את תושבי הרצועה מהאפשרות להסתיר את המבוקש או יסייע לו.



העימותים ברצועה. צילום: רשתות ערביות
העימותים ברצועה. צילום: רשתות ערביות



תקרית הפיצוץ שכוונה לרכבו של חמדאללה, גרמה למתיחות בין חמאס לבין הרשות הפלסטינית ופתח. חקירת מנגנוני הביטחון של חמאס נמשכה, למרות שיו"ר הרשות אבו מאזן הבהיר השבוע, כי אין לו עניין לקבל מידע על חקירת המקרה ממנגנוני הביטחון ברצועת עזה.



כזכור, אבו מאזן הפנה אצבע מאשימה לעבר חמאס ביום שני השבוע, והטיל עליו את האחריות לפיצוץ מטען החבלה. יו"ר הרשות אף הכריז על נקיטת סנקציות חדשות נגד רצועת עזה. "החלטתי לנקוט בצעדים לאומיים, משפטיים וכלכליים נגד רצועת עזה למען שמירת הפרויקט הלאומי", אמר בנאום שנשא בישיבת ההנהגה הפלסטינית ברמאללה.



"אנו מברכים את חמדאללה ופרג' על כך שהם בריאים לאחר המתקפה הבזויה והמתועבת שבוצעה נגדם על ידי תנועת החמאס ברצועת עזה", הוסיף. "אם ניסיון ההתנקשות בחמדאללה היה מצליח, הפלסטינים היו עומדים לפני מלחמת אזרחים מדממת".



"נאום התסכול והייאוש"


מאז הנאום שכונה בארץ "נאום בן כלב" בו כינה אבו מאזן את שגריר ארה"ב בישראל "מתנחל, כלב בן כלב", פתחו בחמאס במתקפה קשה על הראיס. ביטאון הארגון השולט ברצועת עזה, "א-ריסאלה", כתב כי "נשיא הרשות מחמוד עבאס בעט בכל הכללים המדיניים והדיפלומטיים בנאום הקללות האחרון שלו, שבמהלכו שרף את הספינות".



הקריקטורה בא-ריסאלה. איור: א-ריסאלה
הקריקטורה בא-ריסאלה. איור: א-ריסאלה



הפרשן ויסאם עפיפה מצוטט בעיתון באומרו כי "נאומו של ראש הרשות מצביע על ייאוש ותסכול מחוסר התקדמות בפרויקט המדיני שלו". לדבריו, "הוא מרגיש שיש ניסיונות לבודד אותו פוליטית ולהציב אותו במסגרת מוגבלת, הנוגעת לשמירה על המצב הביטחוני בגדה המערבית בלבד. לכן, אבו מאזן רואה את כל מה שמתרחש סביבו, כולל הפיוס הפנים פלסטיני, כניסיון להעברת 'עסקת המאה' וחיסולו פוליטית. העובדה שהוא מאבד זמן ואין לו אפשרות לשוב לתהליך הסדר השלום שלו, נתנה לו לבעוט בכל המוסכמות".



"גם ישראל אינה מעוניינת בפיצוץ בעזה"


גם המרצה למדעי המדינה באוניברסיטת "א-נג'אח" בשכם, ד"ר עות'מאן עות'מאן, מאשר את הדברים ומציין כי "היה על אבו מאזן להתמודד מול לחצי החוץ בנאום מאחד של כל הפלגים, כולל חמאס, נגד עסקת המאה".



עות'מאן הסביר כי "אבו מאזן לא מותיר מקום להחזיר לכידות ואחדות פלסטינית, תוך שהוא מציין כי ההאשמות של יו"ר הרשות לחמאס אינן מוכחות, במיוחד לאור העובדה שלחמאס אין אינטרס לבצע ניסיון ההתנקשות, וגם אם יש לו אינטרס, הארגון אינו טיפש כדי לבצע את הפיגוע בתוך רצועת עזה".


עות'מאן מפריך את האשמות אבו מאזן, ומדגיש כי "ראש הממשלה הוא פקיד שמבצע הוראות, ולכן לחמאס אין אינטרס לפגוע בו".



לדברי המרצה הפלסטיני, "הנאום של אבו מאזן השמיד את כל השלבים שהיו מקרבים אותנו לאחדות. הוא מצביע על משבר של היו"ר מבחינה מדינית, ולכן הוא מנסה להסב את תשומת הלב של תומכיו למשהו אחר – יריביו בחמאס. האופציות הנמצאות אצל הפלגים האחרים, טובות יותר מאשר מה שמציג אבו מאזן, שכן כל העולם מביע סולידריות עם המצב ההומניטרי ברצועה, וגם ישראל אינה מעוניינת בפיצוץ בעזה".