נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מתכנן לגרש דיפלומטים רוסים מהמדינה, כך דווח הערב (שבת) ב"בלומברג". על פי הדיווח, המהלך הוא חלק מהתגובה להרעלת סקריפל בתחילת החודש. למהלך הצפוי של טראמפ, קדמה בין היתר החזרתו להתייעצות של שגריר האיחוד האירופי ברוסיה. 

בתוך כך, חברו של המרגל הרוסי לשעבר, סרגיי סקריפל, שהורעל בתחילת החודש ביחד עם בתו, אמר בשיחה עם רשת BBC הבריטית כי "סרגיי כתב לוולדימיר פוטין כי הוא מצטער על היותו 'סוכן כפול', וביקש חנינה". ולידימיר טימושקוב הסביר: "הוא ביקש חנינה, כדי שיוכל לחזור ולקבל את בני משפחתו הנמצאים ברוסיה".
לדברי טימושקוב, שמכיר את סקריפל מאז שלמדו יחד בבית הספר, לא ראה עצמו כבוגד, שכן הוא נשבע אמונים לברית המועצות ולא לרוסיה. "הרבה אנשים התנערו ממנו והדגישו שהוא בגד במולדת", הסביר, "בשנת 2012 הוא התקשר אלי מלונדון ודיברנו במשך כחצי שעה. הוא הכחיש שהוא בוגד וסיפר על המכתב שהפנה לפוטין".

סרגיי סקריפל. צילום: AFP


גורמים בבריטניה טוענים כי למעלה מ-2,800 חשבונות בוט רוסים מפרסמים ברשתות החברתיות השונות, בימים האחרונות, מידע סותר בנושא הרעלת המרגל הרוסי לשעבר. "רוסיה מנהלת מסע דיס-אינפורמציה רחב סביב התקרית בסולסברי", טען פקיד בריטי. לדבריו, הקמפיין הווירטואלי החל לאחר שראש הממשלה מיי אמרה כי רוסיה עומדת מאחורי האירוע. הוא העריך בשיחה עם הטיימס הבריטי, כי לפחות 7.5 מיליון בני אדם בממלכה נחשפו למידע. 
 
חשבונות "בוט" הם חשבונות אוטומטיים ברשתות החברתיות השונות, כמו טוויטר. ניתן לתכנת אותם כך שיפרסמו מאות פעמים ברשת החברתית בה הם פועלים. מדוחות המעקב שהוכנו לממשל הבריטי, עולה כי מדובר בסיכוי של 70 אחוזים, לפיו החשבונות הם חשבונות "בוט". מדובר בחשבון אחד, מכל ארבעה חשבונות, כשמרבית החשבונות החשודים, נוצרו על ידי שישה חשבונות שונים.

טוויטר. צילום: רויטרס

כזכור, סקריפל ובתו נמצאו בתחילת החודש על ספסל במרכז קניות בעיר סליסבורי שבבריטניה, כשהם "מחוסרי הכרה". מאז השניים טרם שבו להכרה. האירוע החריג הכניס את העולם כולו לטלטלה דיפלומטית, שכן על פי הדיווחים, השניים הורעלו באמצעות גז עצבים צבאי, המיוצר ברוסיה. כעשרה ימים לאחר האירוע, ראש ממשלת בריטניה הודיעה כי בכוונתה  לגרש 23 דיפלומטים רוסים מהמדינה. "אנו לא מעוניינים במי שמעוניין לפגוע בנו" אמרה מיי במהלך ישיבת הפרלמנט בווסטמיניסטר, וציינה כי לבריטניה אין סכסוך עם אזרחי רוסיה, אך הוסיפה כי "האופן בו הגיב פוטין אירוע מצער. אנחנו לא נסבול איום לאזרחי בריטניה או אדם אחר מצד הקרמלין על אדמתנו. לא נקבל את המשך ההפרות הרוסיות של התחייבויותיה הבינלאומיות".

נוסף לגירוש הדיפלומטים הודיעה מיי כי היא מבטלת את פגישתה המתוכננת עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, וכי בני משפחת המלוכה ובכירים בריטים יחרימו את המונדיאל, לבסוף הודיעה מיי כי ממשלת בריטניה לא תהסס להחרים נכסים ורכוש של ממשלת רוסיה במקרה שהיא תרגיש שיש בכך חשיבות לביטחון המדינה.

מספר ימים לאחר מכן, משרד החוץ הרוסי הודיע בתום פגישה שהתקיימה עם השגריר הבריטי במוסקבה, על גירושם של 23 דיפלומטים בריטים. מדובר בתגובתם להחלטת מיי על גירוש מספר זהה של דיפלומטים רוסיים ממדינתה. במשרד החוץ הרוסי הוסיפו כי האישור שניתן לבריטניה לפתוח קונסוליה כללית בעיר סנט פטרבורג מבוטל.