הבוקר (ראשון) תצביע הממשלה על החלטה לחשוף את החומרים הארכיוניים בעניין קליטת העלייה הגדולה בראשית שנות המדינה. ההחלטה מגיעה בין היתר בעקבות דרישת השרים אריה דרעי ומירי רגב, שפנו לשרת המשפטים איילת שקד כדי שתקדם את פתיחת הארכיונים. זאת בעקבות סרטו של הבמאי דוד דרעי "סאלח, פה זה ארץ ישראל" המגולל את סיפורם של עולי צפון אפריקה ויחס השלטונות אליהם.



חלק נרחב מהחומרים הנוגעים לעליות הגדולות בראשית המדינה כבר פתוחים לעיון, אך הם אינם מונגשים לציבור הרחב, ומי שמעוניין לעיין בהם נדרש לגשת אל הארכיונים באופן פיזי. גם החומרים שהובאו בסרטו של דרעי פתוחים לכל מי שמעוניין בכך. המטרה העיקרית של ההחלטה שתובא היום לאישור הממשלה היא להנגיש את החומרים הללו לציבור הרחב, בדומה למה שנעשה עם המסמכים הנוגעים לפרשת יהודי תימן, שחלקים נרחבים מהם פרסם השנה ארכיון המדינה.



על פי ההחלטה, יוקם צוות היגוי בראשות מזכיר הממשלה צחי ברוורמן ובהשתתפות גנז המדינה ובעלי תפקידים נוספים בסוכנות היהודית ובהסתדרות הציונית, אשר יקדם את חשיפת והנגשת החומרים. בין החומרים שייחשפו, גם חומרי משטרת ישראל הקשורים לקליטת העולים.



"חשיבות פתיחת הפרוטוקולים הללו דווקא בשנת ה־70 למדינת ישראל משמעותה עשיית צדק והגינות, שהרי החומרים הללו הם בבחינת פצע פתוח בחברה הישראלית", אמרה השרה מירי רגב במכתב שהגישה לממשלה בתחילת החודש. שרת המשפטים איילת שקד, שהיא גם יו"ר הוועדה לחומר ארכיוני, הוסיפה: "אין סיבה שהחומר שעוסק בהיסטוריה של המדינה לא ייחשף. נעבור על החומר ונמליץ לפרסמו, ככל שאין בו עניינים רגישים לביטחון המדינה".