שווקי ההון ברחבי העולם הביעו דאגה מהחרפת מלחמת הסחר בין ארצות הברית וסין, וזאת לאחר שביום שבת נערכה שיחת טלפון מתוחה בין סגן ראש ממשלת סין ליו הי ושר האוצר של ארה"ב סטיב מנוצ'ין, על רקע החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ מיום חמישי להטיל מכסים על סחורות סיניות המיוצאות לארה"ב בסך כולל של כ-50 מיליארד דולר.



סגן ראש ממשלת סין, בעל תואר בכלכלה מאוניברסיטת הרווארד ואחד האנשים המקורבים ביותר לראש ממשלת סין שי ג'ינפינג, אמר לשר האוצר האמריקאי כי סין לא תהסס ותנקוט בכל הדרכים הנדרשות כדי להגן על האינטרסים שלה. מומחים כלכליים מביעים חשש שמא תפרוץ מלחמת סחר בין שתי המעצמות הכלכליות, וזו עלולה להוביל למלחמת סחר כלל עולמית.



לדברי ליו הי, החלטת הנשיא טראמפ, "מנוגדת לאינטרסים של סין, של ארה"ב ושל העולם כולו". עוד הוסיף הי ואמר כי לסין יש את היכולת להגיב כדי להגן על האינטרסים שלה, וכי הוא מקווה ששני הצדדים ינהגו ברציונליות.



העיתון הממשלתי הסיני "גלובל טיימס" דיווח כי סין בוחנת את התגובות ומתכננת להטיל מכס בגובה 25% על הייצוא החקלאי של ארה"ב לסין, בין השאר על פולי סויה, בשר חזיר ופירות טריים.



אין ספק שמלחמת סחר תפגע בתעשיות המטוסים של ארה"ב, בהן בואינג, ובחברות טכנולוגיה כמו אפל. כזכור, בואינג חתמה לא מכבר על הסכם לאספקת מטוסים לסין, ולחברות טכנולוגיות אמריקאיות שלהן ייצוא גדול לסין.



משבר הסחר בין המדינות החריף לאחר שהסינים התעלמו מדרישתו של נשיא ארה"ב לפעול מיד כדי לקצץ  מאה מיליארד דולר מן העודף המסחרי השנתי של סין עם ארה"ב, שבשנת 2017 הסתכם בכ-275 מיליארד דולר. הנשיא טראמפ החליט בתגובה להטיל מכסים על חלק גדול של היצוא הסיני לארה"ב.