אזעקות צבע אדום נשמעו הערב (ראשון) באזור עוטף עזה, לאחר שזוהו שיגורים מרצועת עזה לעבר ישראל. גם מערכת כיפת ברזל הופעלה בתגובה. אלא שמתברר כי כלל לא נורו רקטות משטח הרצועה וכי מדובר בתמרונים צבאיים של חמאס, שלא הגיעו לשטח ישראל. דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, אמר לכתבים צבאיים, כי "לא בוצע מטח לעבר שטח ישראל וכי האזעקות הופעלו בעקבות ירי מקלעים בעזה". לדבריו, לא היו נפילות בישראל. בצה"ל לומדים את האירוע ולומדים את הסיבות להפעלה ונבדק האם בוצע ירי רקטות. "מיירטי כיפת ברזל הופעלו נגד ירי מקלעים", אמר מנליס.



ירי לעבר ישראל

בעקבות הזיהוי השגוי של המערכת, צה"ל הגיב בירי טנקים לעבר רצועת עזה. ברצועת עזה דווח על ירי ארטילרי לכיוון מוצב של חמאס בצפון רצועת עזה. בחמאס הבהירו כי "הירי לא כוון לעבר ישראל, אלא כחלק מהתמרונים שאנו עושים". מוקדם יותר היום דווח כי הזרוע הצבאית של חמאס החלה היום בשורת תמרונים צבאיים. הם הגדירו אותם כ"תמרונים הגנתיים" והדגישו כי צפויה תנועת כלי רכב ערה, לצד חמושים רבים של הארגון. העיתון הערבי הלונדוני "אל ערבי אל ג'דיד", חשף מפי מקורות בחמאס, כי התמרונים יימשכו כ-24 שעות ויכללו את כל הפלגים של חמאס. לראשונה, הם צפויים לשגר טילים אל הים בצורה גלויה.

האירוע מעיד על דריכות בגלל המתח הרב ותגבור הכוחות של צה"ל וההיערכות לקראת הצעדות שחמאס מתכנן ביום שישי לעבר הגדר. חמאס עצמו מתרגל את כוחותיו, מבצע אימונים הגנתיים לטענתו לקראת מתקפה ישראלית ובמהלכם הוא ירה רקטות לעבר הים. מדובר באירוע נדיר, לא זכור שכיפת ברזל הופעלה בגלל ירי מקלעים.


הירי הנרחב בא לאחר שאתמול היה ניסיון חדירה של פלסטינים מרצועת עזה וניסיון לפגוע באתר חפירה של צה"ל סמוך לגדר בדרום. בתגובה, חיל האוויר תקף מטרות של ארגון חמאס במחנה אימונים ברפיח בדרום רצועת עזה. התקיפה באה בעקבות חדירה של ארבעה פלסטינים משטח רצועת עזה לשטח ישראל במטרה לפגוע בעבודות נגד הקמת מכשול המנהרות, שחזרו לאחר מכן לשטח הרצועה. בין השאר ניסו הפלסטינים להצית מנוף שעסק בעבודות הגדר, אך האש כובתה על ידי כוחות צה"ל, שמצאו בנקודה בנזין, סכין גדולה, דבק מגע, קאטר וכאפייה.

על פי ההערכות, הפלסטינים ברחו חזרה לרצועה ככל הנראה לאחר שזוהו ע"י כוח צה"ל מתקרב למקום. בצה"ל טוענים כי הפלסטינים שהו זמן קצר בשטח ישראל וכי הכוח הגיע אליהם תוך זמן קצר מרגע החדירה. גם אם נתון זה נכון, העובדה שארבעה פלסטינים הצליחו לחדור לשטח ישראל ולבצע פעולה חבלנית, צריכה להטריד את המפקדים בשטח, כי במקרים אחרים היה גם יכול להיות שמדובר במחבלים חמושים, שמטרתם לא רק לפגוע בעבודות המכשול כי גם לבצע פיגוע חבלני, זאת מתוך הנחת מוצא שאם ארבעה פלסטינים עם ציוד הצליחו לחדור לשטח ישראל, באותה המידה היה יכול להיות מדובר במחבלים חמושים.

ההתחממות בדרום מגיעה על רקע המתיחות ברצועת עזה ולקראת אירועי צעדות השיבה שצפויים להתרחש החל מסוף השבוע הבא, שבה צפויים אלפי פלסטינים וייתכן שאף עשרות אלפים מהרצועה לצעוד לעבר גדר המערכת ואולי אף לחצות אותה לכיוון שטח ישראל. במערכת הביטחון חוששים שאירוע כזה יסתיים בעשרות נפגעים ויהפוך לאסון תדמיתי ישראלי, ועל כן עמלים על אמצעי אל-הרג כדי למנוע חצייה של הגדר מחד, ופגיעה בנפש מאידך.