מתקפה דיפלומטית טרנס-אטלנטית נגד רוסיה בעקבות ניסיון ההתנקשות במרגל הרוסי סרגיי סקריפל ובתו יוליה בתחילת החודש בבריטניה באמצעות נשק ביולוגי. ארצות הברית ומדינות נאט"ו הודיעו על גירוש דיפלומטים חזרה למוסקבה. הנשיא דונלד טראמפ הודיע על גירוש 60 דיפלומטים וכן על סגירת הקונסוליה בסיאטל. בין המגורשים 12 קציני מודיעין רוסים מהקונסוליה בניו יורק. גורם בממשל האמריקאי אמר כי הפעילות המודיעינית הרוסית בארצות הברית נהייתה יותר יותר אגרסיבית. 

בהודעת הבית הלבן נאמר כי "ארה"ב החליטה על הצעד הזה ביחד עם מדינות נאט"ו והשותפות שלנו ברחבי העולם בתגובה לשימוש הרוסי בנשק כימי על אדמתה של אנגליה, שהיא הפעולה נופת בשרשרת ארוכה של פעולות שפוגעות ביציבות ברחבי העולם שנוקטת מוסקבה". 
עוד נאמר כי הצעד "נועד לשפר את ביטחונה של ארה"ב בכך שהיא פוגעת משמעותית ביכולתה של רוסיה לאסוף מודיעין על אזרחים ומטרות באמריקה ותוך כך לאיים על ביטחונה של ארה"ב. בפעולה זו שאנו נוקטים ביחד עם מדינות נאט"ו יש להבהיר לרוסיה שלפעולות שלה יהיו השלכות. ארה"ב מוכנה לפתח שיתוף פעולה טוב יותר עם רוסיה אבל שינוי כזה יכול לקרות רק לאחר שממשלת מוסקבה תשנה את התנהגותה".

סרגיי סקריפל. צילום: AFP
סרגיי סקריפל. צילום: AFP
מלבד האמריקאים, גם שאר מדינות נאט"ו קיבלו את עמדתה של בריטניה, והודיעו גם הן על גירוש דיפלומטים רוסים משטחן כהזדהות עם הבריטים. צרפת תגרש ארבעה דיפלומטים, כמו גם פולין. לטביה הודיעה כי תגרש דיפלומט אחד וליטא שלושה. 

שר החוץ של גרמניה, הייקו מאס, הנמצא בביקור בישראל, הודיע כי ארצו תגרש ארבעה דיפלומטים. "עד היום רוסיה לא הפגינה מאמץ לתמוך בחקירת המתקפה הביולוגית בסלסבורי". לדבריו, ההחלטה לא התקבלה בקלות. 

אוקראינה, הנמצאת בעימות עם רוסיה מאז סיפוח חצי האי קרים לפני כמעט ארבע שנים, הודיעה על גירושם של 13 דיפלומטים. צ'כיה תגרש שלושה דיפלומטים. ראש הממשלה שלה אמר כי רוסיה חצתה את כל הקווים אודמים כשאמרה כי ייתכן שהרעל נוביצ'וק, ששימש לניסיון ההתנקשות בסקריפאל, הגיע מצ'כיה. 



"ארה"ב מבינה רק כוח"

ברוסיה לא אהבו את הצעד שנקט המערב. דובר הקרמלין אמר כי מדובר במהלך שגוי וכי התגובה הרוסית תהיה מבוססת על עיקרון ההדדיות. שגריר רוסיה בוושינגטון, אנטולי אנטונוב, אמר כי ארצו מחתה על הגירוש הלא מוצדק. לדבריו, רוסיה צריכה להגיב לצעד האמריקאי באופן פרופורציונלי והוסיף כי ארצות הברית מבינה רק כוח. לגבי הגירוש הדיפלומטים ממדינות אירופה, מסרה רוסיה כי מדובר בצעד מתגרה ולא חברי וכי היא תגיב באופן סימטרי. "בעלות בריתה של בריטניה הולכות כעיוורות אחר העקרונות של האחדות האירו-אטלנטית", נמסר ממשרד החוץ במוסקבה.
בלונדון קיבלו בברכה את גירוש הדיפלומטים מארה"ב ומאירופה.  ראש הממשלה תרזה מיי אמרה כי זהו מסר חזק למוסקבה שהיא לא יכולה לזלזל בחוק הבינלאומי.  שר החוץ בוריס ג'ונסון אמר כי הפעולה נגד עשרות הדיפלומטים הרוסים היא הגדולה ביותר אי פעם. "התגובה הבינלאומית יוצאת הדופן של בנות בריתנו היא הגירוש הקולקטיבי הגדול בהיסטוריה של אנשי מודיעין רוסים, והוא יסייע להגן על הביטחון המשותף שלנו", אמר ג'ונסון והוסיף כי "רוסיה לא יכולה לעבור על החוק הבינלאומי בלי להיענש על כך". 

נשיא האיחוד האירופי, דונלד טוסק, אמר כי עד כה 14 מדינות מהאיחוד נקטו בצעד של גירוש דיפלומטים, והוסיף כי צעדים נוספים עשויים להינקט בשבועות ובחודשים הקרובים.

כזכור, בשבוע שעבר גירשה בריטניה 23 דיפלומטים רוסים, בתגובה לניסיון ההתנקשות. ראש הממשלה תרזה מיי אמרה כי "אנו לא מעוניינים במי שמעוניין לפגוע בנו. לא נקבל את המשך ההפרות הרוסיות של התחייבויותיה הבינלאומיות". צעדים נוספים שנקטה לונדון היו ביטול הפגישה של מיי עם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, וביטול נסיעותיהם של בני משפחת המלוכה ובכירים בריטים אחרים לגביע העולם ברוסיה. 

בתגובה למהלך, הודיעה מוסקבה כי תגרש גם היא 23 דיפלומטים בריטים וביטלה את האישור שניתן לבריטים לפתוח קונסוליה בסנט פטרבורג.