מערך היבשה של צה"ל, בפרט חיל השריון, לא מוכן למלחמה, כך עולה מדוח של מבקר מערכת הביטחון, עליו דווחה לראשונה הבוקר (שלישי) כרמלה מנשה בכאן רשת ב'. על פי המסמך הסודי, שהוגש לפני ארבעה חודשים, בין היתר, מערכות לחימה אינן מוטמעות, התכנית המבצעית אינה תואמת את התכנית הלוגיסטית וקיים מחסור בכוח אדם במפקדות. את הדוח הכינו 20 קצינים בכירים במילואים, בראשם תת אלוף. אחד מהקצינים שערכו את הביקורת אמר בעקבות הדוח לכאן רשת ב': "אני לא ישן בלילה לנוכח הממצאים".

הדגש המרכזי בביקורת עסק בכשירות ומוכנות מערך השריון למלחמה, ובדוח נמצאו בעיות קשות הקשורות לכשירות של כלים משוריינים והחזקתם, בעיות לוגיסטיקה נוספות ובעיות כוח אדם ושליטה בו. בחלק מהמקרים הפערים מבטאים רשלנות והזנחה מתמשכת, כך על פי מסקנות הוועדה.

דוח הביקורת הזה מצטרף לביקורת נוספת שנערכה במאי בשנה שעברה על ידי ניצב קבילות החיילים אלוף במיל' יצחק בריק שנערכה בבית הספר לשריון, שנמצא תחת אחריות חטיבה 460. הדוח מצא ליקויים קשים ברמת הטיפול התחזוקתי במאות כלי רכב קרביים בהם, טנקים ונגמ"שים. כבר בביקורת הזו נמצא כי פערי כוח אדם קשים והעומס העבודה הרבה שמוטל על קצינים ונגדים מוביל לפערים הקשים. באוגוסט 2017, בהנחיית שר הביטחון אביגדור ליברמן, נערכה ביקורת פתע של מבקר מערכת הביטחון בחטיבה 460 וגם בביקורת הזו נחשפו כשלים רבים הקשורים לכשירות היחידה והטיפול בכוח האדם. הדוח שפורסם היום חושף למעשה המשך של אותם כשלים שחוזרים על עצמם ביחידות נוספות בזרוע היבשה.

דובר צה"ל מסר בתגובה: "הממצאים בדוח מבוססים על ביקורות שהתקיימו לפני כשנה וחצי ורובם של הפערים שעלו בו טופלו בתקופה זו. חיל השריון כיום בכשירות גבוהה וממשיך לבצע באופן שוטף מהלכים רבים לשימור המוכנות למלחמה. בשנה האחרונה אורגן חיל השריון במבנה חדש לאור תפיסת הפעלה הנותנת מענה לאתגרי הלחימה העכשוויים. בין היתר עודכנו טכניקות ותרגולות, בוצעו ביקורות והחל תהליך משמעותי ביישום תפיסת השימוש במאמנים".

"במהלך השנה האחרונה יצאה לפועל מהפכה במערך האחזקה אשר תביא לשינוי דרמטי בתחום שמהותו חיזוק דרג השדה, העלאת הכשירות, הזמנות מלאי וקליטת אמצעים שמהווים קפיצת מדרגה במענה הלוגיסטי. אגדי הלוגיסטיקה טופלו בשנה האחרונה בדגש על היבטי כוח אדם ואימונים וכשירותם עלתה באופן משמעותי".

"חוסר המוכנות הזה עלול לעלות לנו בדם לוחמינו"

יו"ר סיעת יש עתיד, ח"כ עפר שלח, חבר ועדת החוץ והביטחון, הגיב לדוח, ואמר כי "לא הכרתי את הדוח אבל התמונה הכללית ידועה לי היטב: היא משתקפת גם מהדוח של ועדת המשנה בראשותי על התכנית הרב-שנתית של הצבא, שהוגש כבר בספטמבר שעבר".

"צה"ל סגר חלק מהפערים. אבל אי אפשר לסגור אותם לגמרי ללא מעורבות של דרג מדיני, שהוא אחראי על התוויית היעדים, אישור התפיסות והתקציב", אמר חבר הכנסת. "כשמאשרים, מסיבות פוליטיות לגמרי, תקציב בתחילת השנה, עוד לפני שצה"ל עיצב בכלל את תכנית העבודה שלו, הפערים לא יסגרו. כשראש הממשלה ושר הביטחון עוד לא טרחו להגיב על דוח של ועדת החוץ והביטחון, המונח בפניהם כבר חצי שנה, הפערים לא ייסגרו".

עוד אמר שלח, כי "צה"ל חזק מאויביו פי כמה, ויכול לנצח בכל מערכה נראית לעין. אבל חוסר המוכנות הזה עלול לעלות לנו באי השגת יעדים ובדם לוחמינו, כפי שקרה בלבנון השנייה ובצוק איתן. הבוקר אפנה ליו"ר ועדת המשנה למוכנות, חברי עומר בר-לב, ואני בטוח שהוא יביא את הדו"ח של מבקר מערכת הביטחון לדיון בפנינו".

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי), גם הוא חבר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, אמר לכאן רשת ב' כי פנה הבוקר ליו"ר הוועדה, ח״כ אבי דיכטר (הליכוד), כדי לכנס את הוועדה בראשותו לדיון בממצאים ולקבלת הדוח המלא: "טוב שהדוח פורסם היום, כדי שנוכל לתקן את תקציב הביטחון ולשפר את המלאים והחימושים - זו חובתנו".

יוגב גם מתח ביקורת על חברו לוועדה, ח"כ שלח: "לחמנו נגד שר האוצר בזמנו, יאיר לפיד, וסיעתו, שצידדו בקיצור השירות ותקציב הביטחון. הם לחמו לקיצוץ התקנים. ידענו שזה יפגע בצה"ל. הרמטכ"ל עושה מה שנדרש ועדיין יש מה לעשות".