מצוקת מדעני טילים בחמאס? העיתון הלבנוני "אל-אח'באר", המזוהה עם חזבאללה, דווח היום (שלישי) כי חמאס פנה לאיראן כדי לתווך מול שלטונות בגדד, ולשחרר את מדען הטילים העיראקי, טה ג׳אסם ג׳בורי (64), איש הזרוע הצבאית של חמאס העצור בכלא העיראקי. ג'בורי הוסגר לעיראק מטורקיה על פי הסכם הסגרה בין שתי המדינות, גם כיוון שגורמים ערביים טענו שאנקרה הביעה חשש שהוא יחוסל בשטחה. עם הגעתו לארצו הוא נעצר על ידי כוחות הביטחון.


ג'בורי הגיע לטורקיה מהפיליפינים ב-23 בינואר השנה, כדי לחיות עם אשתו במדינה. גורמים בחמאס אמרו לעיתון הלבנוני כי הוא פותה ע"י שני סוכנים עיראקים של המוסד הישראלי להגיע למנילה, ועם הגעתו הם נעלמו. על פי עדותו של ג׳בורי, הוא נחטף עם יציאתו משדה התעופה, נלקח לבית כפרי בן שתי קומות, שם נחקר על ידי "סוכנים דוברי ערבית" על קשריו עם חמאס ועל מחקרים שעשה לשיפור היכולת הטכנולוגית של הרקטות של הארגון. המדען שהה בבית זה במשך שישה חודשים". מפקד המשטרה בפיליפינים מסר כי "הוא היה עצור מאחר ונכנס למדינה באשרת כניסה מזויפת".
 
המדען העיראקי מחזיק בתואר בהנדסת טילים משנת 1977 באוניברסיטת בגדד. הוא עבד בתעשיית הטילים של שליט עיראק לשעבר, סדאם חוסיין, כאשר ב-1979 למד במכללה הצבאית בפרויקט נדיר המשותף לעיראק ולברית המועצות לשעבר. ג׳בורי היה מסונף לגדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, עד לפני שמונה שנים. בעברו, הוא הועסק כיועץ צבאי של חמאס בסוריה. ב-2012 עבר המדען העיראקי לטורקיה.


גורם בזרוע הצבאית אמר כי ג'בורי עבד ביחידה דומה לזו שבה עבד מהנדס המזל"טים התוניסאי אחמד א-זווארי, שעל פי גורמים זרים חוסל ע"י המוסד הישראלי ב-2017 בביתו בתוניסיה. המזרחן יוני בן מנחם, מהמרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מעריך כי "סביר מאוד להניח שאיראן תפעל אצל עיראק להביא לשחרורו המיידי של טה ג'בורי, לא מן הנמנע שהוא יגיע בסופו של דבר לרצועת עזה כדי לסייע בידע הטכנולוגי שלו לזרוע הצבאית של חמאס".