יום הפתיחה של צעדת השיבה הסתיים ב-16 הרוגים ברצועת עזה ובכינוס של מועצת הביטחון של האו"ם. מבחינת החמאס מדובר רק בתחילת המאבק שיימשך כחודש וחצי עד יום הנכבה ב-15 במאי. גדעון לוי כתב הבוקר (ראשון) בעיתון "הארץ" כי ישראל ביצעה טבח באזרחים לא חמושים באמצעות טנקים וצלפים. על הדברים שכתב טען: "אילו הייתי המפקד בשטח הייתי פועל באלף דרכים אחרות במקום לירות באזרחים. תארו לכם ש-30 אלף מפגינים בישראל היו מאיימים לפרוץ לכנסת, שהיא סמל הריבונות שלו, הייתם מסכימים שישתמשו בטנקים ובאש חיה כנגדם? האם הטרוריסטים שנהרגו אכן סיכנו את חייהם של חיילי צה"ל ואזרחי ישראל? לטענתי התשובה היא חד משמעית לא ולכן מדובר בטבח".





רמ"ט פיקוד הדרום לשעבר, תא"ל צביקה פוגל, הגיב לדבריו של גדעון לוי בזעם: "בהנחיה 'להגן על אזרחי ישראל וגבולותיה כלולים כל הצעדים ההגיוניים שמדינה צריכה לנהוג. הפעם הזאת אני יכול לומר לזכותם של כוחות צה"ל כי הם נהגו באיפוק הנדרש מהם. יש לזכור שבזכות אותם חיילי צה"ל שעומדים על הגדר גדעון לוי יכול לכתוב בחופשיות בארצו".



פוגל הוסיף כי "לא בטוח שהתוצאה שהשגנו היום תספיק גם לפעם הבאה אך אין ספק שהחיילים פעלו נכון ואיש מהרצועה לא חצה את הגדר תוך שמירה על שלומם של חיילי צה"ל ואזרחי מדינת ישראל". לדבריו, לא הייתה שום דרך להגיע לתוצאה הזו ללא שימוש בנשק חי.



"אזרחי עזה יכלו להפגין כמו שישראלים מפגינים ברוטשילד, איש מאזרחי ישראל לא צועד בתהלוכה במטרה לכבוש את הכנסת. כל המפגינים שהיו במרחק 300 מטר מהגדר לא נפגעו, מי שאיים על הגדר - דמו בראשו. הנוסחה אצלי ברורה, אני מעדיף שיפגעו עשרת אלפים עזתיים מאשר ישראלי אחד. אצלך הנוסחה פסולה. אני שוכב על הגדר בשביל שאתה תוכל לכתוב שטויות בביטחון במדינה שלך".



"הנוסחה הזו היא נאצית", הוסיף גדעון לוי: "בעזה ישנם גם אנשים משכילים ואינטליגנטים, ישנם צעירים שיש להם שאיפות ולא בהכרח אנשים שמסיתים אותם ומפעילים אותם. אנשים צעדו כשבלבם תחושות מאוד אותנטיות מבלי שאיש יסית אותם לפעולה. יש לצעירים בעזה את ההשקפות שלהם, הם לא מריונטות שמופעלות בחוטים. 30 אלף איש היו משמידים אותנו? אין גבול להסתה. אני לא שואל אותך מה לכתוב ואני לא רוצה שתשכב על הגדר בשבילי. אני לא צריך שאתה תדאג לביטחוני, אני יכול לדאוג לעצמי".


עריכה: איתמר זיגלמן