תושבי דרום תל אביב עברו אתמול יום מטלטל מבחינתם. הן אלו המתנגדים לגירוש המסתננים והן אלו התומכים במהלך. הדרמה התחילה כאשר הפתיעו ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הפנים, אריה דרעי, והודיעו על מתווה שסוכם עם נציבות הפליטים של האו"ם בנוגע להוצאת מסתננים מישראל. בשעות הערב התרחשה התפנית הדרמטית כאשר נתניהו פרסם שהוא משהה את יישום ההסכם לצורך בחינה מחדש.



הבוקר (שלישי) צפויים להגיע נתניהו ודרעי לקריית הממשלה בתל אביב בסביבות השעה 11 בבוקר ולהיפגש עם נציגי התושבים של דרום תל אביב. במקביל צפויה להתקיים הפגנה של מתנגדי גירוש המסתננים תחת הכותרת - "חוזרים לרחובות". הפגנות צפויות להתקיים מול משרד ראש הממשלה בירושלים וביתו של שר האוצר, משה כחלון, בחיפה.



בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



היה זה יום סוער גם במערכת הפוליטית. בתחילה היו אלה שותפיו לשולחן הממשלה של נתניהו וגורמים בתוך סיעות הקואליציה שתקפו את ההחלטה על המתווה, שלטענתם היווה כניעה לקמפיין נגד הגירוש. מנגד באופוזיציה מיהרו כמובן לברך על ההחלטה, באירוע פוליטי יוצא דופן בו מצא עצמו נתניהו תחת מתקפת הימין, בעוד הוא זוכה לתמיכת השמאל. סביר להניח כי הסיטואציה הנ"ל הייתה זאת שגרמה לכך שראש הממשלה בחר לסגת מיישום המתווה בשעות הערב, מה שהוביל כמובן לתגובות תומכות בימין בעוד בשמאל זעמו על השינוי שהתרחש.  



באיחוד האירופאי מיהרו להגיב על החלטתו של נתניהו לסגת מההסכם ובציוץ שפרסמו אמש כתבו "מניחים שזה אחד מאותם ימים. בשעה 20:57 מברכים את ישראל והפליטים על הסכמתם, ב-21:46 מברכים בעקבות הודעת משרד החוץ הישראלי על העסקה, בשעה 22:50 ראש הממשלה משהה ומאשים, בין היתר, גורמים באיחוד האירופי (שם קיוותה נציבות האו"ם לפליטים ליישב מחדש מספר משמעותי של פליטים)".




יותר מ-16 אלף פליטים יעזבו, מעמד כמות זהה יוסדר
כאמור, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, חזר בו אמש מיישום הסכם המסתננים ובהודעה דרמטית במיוחד הודיע כי יביא אותו לבחינה מחודשת. "ידידים יקרים, אני קשוב אליכם כמו תמיד", פרסם ברשתות החברתיות, "ראשית, אני מבקש שתבינו את השתלשלות הדברים", המשיך נתניהו והסביר, "בשנתיים האחרונות פעלתי מול רואנדה כדי שזו תשמש כ״מדינה שלישית״ הקולטת מסתננים שנגרש אליה גם בלי הסכמתם. זו הדרך החוקית היחידה שנותרה לנו להוציא מסתננים ללא הסכמתם, לאחר ששאר המהלכים שלנו נפסלו משפטית. רואנדה הסכימה לכך והתחלנו בפעולת הגירוש אליה". 
 
"בשבועות האחרונים", כתב נתניהו, "בלחץ אדיר על רואנדה של הקרן החדשה לישראל וגורמים באיחוד האירופי, רואנדה התקפלה מההסכם וסירבה לקלוט מסתננים מישראל שהוצאו בכפייה. במצב זה החלטתי לחתור להסכם חדש שיאפשר בכל זאת את המשך הוצאת המסתננים. עם זאת, אני קשוב אליכם, ובראש ובראשונה לתושבי דרום תל אביב. לכן החלטתי להיפגש יחד עם שר הפנים אריה דרעי עם נציגי התושבים מחר בבוקר. בינתיים אני משעה את יישום ההסכם, ולאחר שאפגש עם הנציגים אביא את ההסכם לבחינה מחודשת".

מתקן חולות בנגב. צילום: פלאש 90


על פי המתווה שסוכם נציבות האו"ם לפליטים תפעל ליציאת אוכלוסיות המסתננים למדינות מערביות, ומדינת ישראל תסדיר את מעמד חלק מהאוכלוסיות שתישארנה. במסגרת ההבנות המשותפות תפעל נציבות האו"ם לפליטים, באמצעות הסדרים עם מדינות מערביות שונות, ליציאה מישראל של לכל הפחות 16,250 מהגרים, ואילו ישראל תסדיר את מעמדם של אוכלוסיות מוגנות שמרביתן ממילא היו נשארות בישראל. 

המתווה אמור להיות מחולק לשלושה שלבים ולהימשך כחמש שנים, ובסופו צפויים אלו שיישארו בישראל לעבור הכשרות, יועברו למקומות שונים בארץ, על מנת להקל על האוכלוסיות שסבלו מהנושא, ואף תוקם מנהלת מיוחדת שתשקם את דרום תל אביב, בראשותו של אביגדור יצחקי, בשיתוף נציגים מהעירייה ומהשכונות. על ההודעה שפרסם משרד ראש הממשלה, הכספים שהיו אמורים להיות מושקעים בתוכנית הפליטים הקודמת, יופנו לתהליך של השיקום.