"החלטה שערורייתית", במילים אלו פנתה היום (שבת) יו"ר מרצ ח"כ תמר זנדברג בבקשתה משרת התרבות מירי רגב לבטל את השתתפותו של נשיא הונדורס, חואן אורלנדו הרננדס, בטקס הדלקת המשואות, זאת בשל הפרות זכויות האדם במדינתו לטענתה. "בנוסף על כך שנראה כי הדבר נועד לתרץ את השתתפותו בטקס של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מדובר בהחלטה שערורייתית הנותנת לגיטימציה לנשיא ש"נבחר" אך לאחרונה בבחירות החשודות שזויפו, ושאחראי להפרות חמורות של זכויות אדם במדינתו", כתבה זנדברג במכתבה.
יו"ר מרצ ציינה בנוסף כי "בהונדורס פועלת אחת מהמשטרות המושחתות והמסוכנות בעולם לאזרחים... על פי הדיווחים השונים, אנשי המשטרה האזרחית, המשטרה הצבאית והצבא בהונדורס היו מעורבים בשנים האחרונות בהפרות חמורות של זכויות אדם, בהטרדה, בעינויים, באיומים ובהוצאה להורג ללא משפט של עיתונאים, פעילי ופעילות אופוזיציה, לאיכות הסביבה, לחלוקה שוויונית של קרקעות, לזכויות איכרים, לזכויות עובדים, לזכויות אנשים עניים, לזכויות להט"ב, לזכויות האוכלוסייה האפריקאית, ולזכויות האוכלוסייה האינדיאנית. בפרט, המשטרה הצבאית והצבא היו מעורבים בחטיפה ובאונס – הכול תחת חסינות מלאה, לה הם זוכים ממערכת המשפט המושחתת במדינה".
לסיכום כתבה זנדברג: "בנסיבות אלה, אני רואה לנכון לפנות אלייך ולבקש כי תבטלו את ההחלטה על השתתפות הנשיא הרננדז בטקס המשואות. המילים ״לתפארת מדינת ישראל״ הנאמרות בטקס עם הדלקת כל משואה, ואשר אמורות לפאר ולרומם את הטוב והיפה שבמדינת ישראל, יחווירו אל מול האורח הלא קרוא והנסיבות הקשורות בהזמנתו".

מסביבת נתניהו נמסר שלשום כי הוא ככל הנראה יגיע לטקס הדלקת העצמאות בערב יום העצמאות ה-70. עם זאת, הגורמים הדגישו כי טרם נתקבלה החלטה סופית בעניין. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מתנגד להשתתפות נתניהו בטקס, שבאופן מסורתי מנוהל על ידו כראש הרשות המחוקקת, ובלשכתו הכחישו עד כה כי ישנה הסכמה בנושא. מנגד, שרת התרבות והספורט מירי רגב ביקרה בחריפות את אדלשטיין על התנגדותו ותמכה בהשתתפות ראש הממשלה.