נשיא המדינה ראובן ריבלין וראשי מערכת הביטחון יצעדו ביום חמישי בראש מצעד החיים בין אושוויץ לבירקנאו, לציון יום הזיכרון לשואה והגבורה. המצעד יעמוד השנה בסימן 70 שנים למדינת ישראל ו-30 שנים למצעד החיים, הנחשב לאירוע השיא הבינלאומי של יום השואה והגבורה. לצידו של הנשיא ריבלין יעמדו בראש מצעד החיים הרב ישראל לאו, המלווה את המצעד מאז ראשיתו ולצידם כל ראשי זרועות הביטחון: הרמטכ"ל רא"ל גדי אייזנקוט, מפכ"ל המשטרה רנ"צ רוני אלשיך, ראש המוסד יוסי כהן, ראש השב"כ נדב ארגמן וכן נשיא פולין, אנדז'יי דודה ובכירים נוספים.

במצעד החיים ישתתפו למעלה מ-12 אלף בני נוער מרחבי העולם, שיגיעו ב-110 משלחות מ-41 מדינות שונות, בהן ארגנטינה, קנדה, צ'ילה, ארה"ב, פולין, בריטניה ומרוקו. השנה לראשונה תשתתף גם משלחת מיפאן. בסוף מסעם, יגיעו בני הנוער לארץ וישתתפו בחגיגות יום העצמאות למדינת ישראל.

בתום הצעדה מאושוויץ לבירקנאו, יתקיים הטקס המרכזי לציון יום השואה והגבורה, בו יישאו דברים הנשיא ריבלין, נשיא פולין, והרב לאו, הרב הראשי לשעבר ובעצמו ניצול שואה.   את הטקס ילווה בשירים הזמר שלמה ארצי – דור שני לניצולי שואה.

 
בנו של חסיד אומות העולם היפני, צ'יאונה סמפוסוגיהארה, יקבל אות הוקרה על פועלו האמיץ של אביו, שכדיפלומט בקובנה הציל בזמן השואה את חייהם של אלפי יהודים מליטא ופולין. 

"בשנת ה-70 לעצמאות מדינתנו, אני יוצא אל 'מצעד החיים' בראש משלחת של ראשי ארגוני מערכת הביטחון. לצידי יצעדו הרמטכ"ל, המפכ"ל, ראש המוסד וראש השב"כ, עימם נציגים מכל ארגון", ציין ריבלין - "עבורנו, שישה מיליון היהודים שנרצחו בשואה, לעולם לא יהיו מספר. כל פסיעה במצעד הזה, היא צעד בהיסטוריה של העם היהודי. עם עתיק ושורד, שהתברך בכוחות יצירה אדירים, בנכסי רוח ומעשה, עם שזכה לשוב למולדתו לאחר אלפיים שנות גלות ולחדש בה את ביתו הלאומי, כאומה חופשית במשפחת העמים".
יו"ר מצעד החיים, ד"ר שמואל רוזנמן, אמר לקראת האירוע המרגש: "מצעד החיים נוסד לפני 30 שנה על ידי קבוצת אנשי חינוך מרחבי העולם שהבינו כבר אז כי הזמן עובד לרעתנו. ניצולי השואה מתמעטים והולכים, עדויות נרמסות ללא בושה וקולות גזעניים הולכים ומתעצמים. ולכן, זו משימת הדור שלנו. ממאות בודדות שצעדו בראשית הדרך הגענו למאות אלפי בני נוער מכל העולם המוכנים להעביר בקהילתם מסר אנושי חשוב: "לעולם לא עוד". 
לצד בני הנוער מרחבי העולם, תשתתף במצעד משלחת כבוד של 70 ניצולי שואה, שיחלקו עם המשתתפים את סיפוריהם. אליהם יצטרפו למעלה מחמישים שגרירים מרחבי העולם, במשלחת שאורגנה במיוחד על ידי שגריר ישראל באו"ם, דני דנון. עוד יכבדו את המצעד שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, ויושב ראש קרן קיימת לישראל (קק"ל), דני עטר. 
משלחת נוספת שמצטרפת השנה לראשונה למצעד היא משלחת נציגים מקבוצת הכדורגל האנגלית צ'לסי, שמובילה יוזמה בינלאומית נרחבת להעלאת המודעות למאבק באנטישמיות #.SayNoToAntisemitism

למעלה מ-260 אלף משתתפים לאורך השנים
 
מאז המצעד הראשון, שהתקיים בשנת 1988, ביוזמתו של אברהם הירשזון וקבוצה של אנשי חינוך, למעלה מ-260,000 משתתפים, מ-52 מדינות צעדו על פסי הרכבת באורך 3 ק"מ מאושוויץ לבירקנאו כמחווה אילמת לאובדן הגדול ביותר בהיסטוריה של העם היהודי והאנושות. במהלך 30 השנה האחרונות, צעדו במצעד נשיאים וראשי ממשלות, חברי כנסת, רמטכ"לים, מפכ"לים, נשיאים ושרי חינוך מהעולם, אנשי רוח, תרבות ומשפט.
מצעד החיים הוא התכנית השנתית הבינלאומית הגדולה ביותר, שמביאה עשרות אלפי צעירים מכל רחבי העולם לפולין וישראל למסע אינטנסיבי ומטלטל, "משואה לתקומה". מדובר בפרויקט חינוכי עצמאי אשר שם לפניו את המטרה להנחיל לדור הצעיר את ההיסטוריה של השואה ולהטמיע לאורה ערכים של סובלנות, קבלת האחר, התנדבות וערבות הדדית. 
במסגרת התכנית, מבקרות משלחות בני נוער שונות, של יהודים ולא יהודים כאחד, בגטאות, אנדרטאות, ומחנות ההשמדה, בסיור שמגיע לשיאו במצעד בין אושוויץ לבירקנאו ובסופו מתקיים הטקס המרכזי לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה. לאחר מכן, ממשיכים ממשתתפי מצעד החיים במסעם מפולין לשבוע לימודי בישראל, בו הם לוקחים חלק בטקסי יום הזיכרון לחללי צה"ל, בצעדת ירושלים בה יצעדו 6000 בני נוער ובחגיגות יום העצמאות.